Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_04_29_Lviv » Секція/Section_3_2015_04_29

ПОКАЗНИКИ ЦІН ТА ПРОЦЕСУ ЦІНОУТВОРЕННЯ

Вірт Микола

к.е.н, доцент

Львівська комерційна академія

м. Львів

 

ПОКАЗНИКИ ЦІН ТА ПРОЦЕСУ ЦІНОУТВОРЕННЯ

 

Вивчення процесу ціноутворення потребує розгорнутої системи показників, що відповідають вимогам ринкової економіки. Система показників повинна віддзеркалювати різні види диференціації ринкових цін: асортиментний, територіальний, у часі, за соціальними групами, в розрізі товарного ринку, а також відображати тенденції змін цін та тарифів. Показники цін та процесу ціноутворення відображені у таблиці 1.

Таблиця 1

Показники цін та процесу ціноутворення у сфері товарного обміну

№ з/п

Групи показників

Показники

1

Рівень цін

1.1. Індивідуальний рівень

1.2. Середній рівень

1.3. Узагальнюючий рівень

2

Структура ціни

2.1. Собівартість

2.2. Торговельна націнка

2.3. Знижка (оптова, роздрібна)

2.4. Податки (ПДВ, Акцизний податок)

3

Варіація цін

3.1. Показники варіації цін в соціально-економічному просторі

3.2. Показники варіації цін в географічному просторі

3.3. Показники варіації цін в часі (динаміці)

4

Динаміка цін

4.1. Показники динаміки окремих товарів-представників

4.2. Показники динаміки товарних груп

4.3. Показники динаміки всіх товарів

5

Співвідношення ціни якості товару і оцінці покупців

5.1.Показники впливу якості на ціну

5.2. Вплив динаміки якості та динаміку цін

6

Еластичність

6.1. Показники залежності цін від соціально-економічних факторів

6.2. Показники залежності цін одних товарів від цін інших

 

Рівень цін – узагальнюючий показник, що характеризує стан цін за певний період часу, на певній території, стосовно споживчих товарів та послуг за їх видами з близькими споживчими властивостями.

Індивідуальний рівень цін – ціна товарного виду, сорту товару-представника (товар-представник - конкретна марка, артикул чи мала товарна група, в основі якої ідентичність споживчого призначення) на певний момент часу.

Середня ціна визначається на дату і за період за товарною групою (комплексом); за територією; за субринками (ринок продовольчих товарів, ринок промислових товарів, ринок послуг); за групами покупців тощо.

Узагальнююча характеристика рівня цін – показник вартості фіксованого споживного кошика. Слід зазначити, що цей показник виконує й інші функції, пов’язані з оцінюванням прожиткового мінімуму. При аналізі важливо визначати співвідношення індивідуальної, середньої і узагальнюючої ціни до доходу.

Вивчення структури цін починають з групування товарів за споживчим призначенням та іншими ознаками. Виявляють взаємозамінні і доповнюючі товари, а також однакові товари різної якості; товари, що різняться за споживчими якостями. На основі такого групування визначають:

1) частку кожного елемента до кінцевої (роздрібної) ціни товару;

2) частку валового доходу в товарообороті;

3) співвідношення гуртово-відпускних і роздрібних цін;

4) співвідношення структурних елементів роздрібних цін: у розрізі товарних груп, регіонів.

Аналіз коефіцієнтів співвідношення цін у розрізі окремих регіонів, субринків і товарів дає можливість визначити відносні відхилення цін товарів до базової ціни; співвідношення елементів ціни, зокрема, оптової та роздрібної, собівартості та роздрібної ціни; націнки та знижки і роздрібної ціни; ступінь стійкості співвідношень в динаміці.

У процесі аналізу виявляють вплив різних елементів ціни на загальне коливання її рівня; здійснюють розподіл цін у межах однойменної товарної групи; рівень територіальних коливань цін у розрізі регіонів і поселень; вивчають варіації співвідношення структурних елементів субринків; рівень стійкості цін у динаміці; рівень сезонних і циклічних коливань цін.

Вивчення змін цін на товари та послуги у часі здійснюється на основі індивідуальних і групових індексів цін, зведених індексів та індексів середніх величин; визначаються тенденції змін цін на основі трендових рівнянь.

Для аналізу залежності цін від соціально-економічних факторів, залежності цін одних товарів від цін інших широко використовують показники еластичності: емпіричний коефіцієнт еластичності; коефіцієнт перехресної еластичності; теоретичний коефіцієнт еластичності.

Оцінка відповідності ціни якості товару купівельним перевагам покупців знаходиться на стадії наукового розроблення. На даному етапі в практиці досліджень цієї відповідності застосовують експертні оцінки, коефіцієнти еластичності та індекси.

З економічної теорії відомо, що ціна є формою виразу споживчої вартості одиниці товару або послуги. Але, враховуючи той факт, що у конкретних умовах місця і часу ціна може відхилятись від реальної споживчої вартості під впливом тих чи інших причин, в умовах ринку постає завдання проведення спеціальних досліджень щодо цін та тарифів. Вирішуються ці завдання з використанням статистичного спостереження за цінами та тарифами.

 

Список використаних джерел

  1. Про ціни і ціноутворення [Електронний ресурс] : закон України від 21.06.2012 № 5007-VI. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua /laws/show/5007-17.
  2. Пінішко, В. С. Ціно- і тарифотворення [Текст] : навч. посібник / В. С. Пінішко, О. В. Рудницька, О. І. Юсипович. – Львів : ЛКА, 2013. –  192 с.
  3. Куцик, П. О. Організаційно-економічний механізм функціонування оптової торгівлі в ринковому середовищі [Текст] : монографія / П. О. Куцик, М. Я. Вірт. – Львів : ЛКА, 2011. – 320 с.
Категорія: Секція/Section_3_2015_04_29 | Додав: clubsophus (2015-04-29)
Переглядів: 1167 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_04_29
Секція/Section_2_2015_04_29
Секція/Section_3_2015_04_29
Секція/Section_4_2015_04_29
Секція/Section_5_2015_04_29
Секція/Section_6_2015_04_29
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0