Ткачук Дмитро
аспірант
ННЦ «Інститут аграрної економіки»
м. Київ
АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ТРАНСФЕРУ ІННОВАЦІЙ В СУБ’ЄКТАХ ГОСПОДАРЮВАННЯ НАСІННИЦТВА
Головне завдання трансферу інновацій – швидка і найбільш повна реалізація досягнень селекції, без якого неможливе подальше підвищення врожайності і валових зборів зерна в державі.
Підтвердженням наявності ефективної роботи селекційно-насінницьких та інших наукових установ є швидке впровадження нових сортів та гібридів сільськогосподарських культур - трансферу інновацій, як на регіональному рівні, так і в Україні.
Сучасне насінництво потребує розробки нових стратегічних напрямів та шляхів перебудови роботи насінницьких, технологічних, селекційних, обслуговуючих і маркетингових складових трансферу інновацій з одночасним впровадженням стимулів для розробників та учасників інноваційної продукції [1].
Було встановлено дослідженнями, що обсяги виробництва і реалізації насіння, не стабільні і залежать від платоспроможності споживачів, що є головним фактором коливань у споживанні.
У наш час, широкого поширення набуває так званий персональний продаж. Де оригінатор і виробник інноваційної продукції в одній особі, вступає у відносини з покупцем (споживачем), при чому скорочується кількість посередників які уповільнюють рух інновацій та не обґрунтовано підвищують їх ціну. І що характерно для ринку, при такому типі продаж, одночасно рекламується свій товар. Інша особливість персонального продажу, включає у себе використання особистих контактів оригінатора/виробника інноваційної продукції що формує довіру у споживача [3].
Довіра – один із найцінніших критеріїв, що слугує хорошим мотивом до закупівлі продукції. Вона залежить від деяких факторів, а саме: попереднього досвіду підприємства на ринку, якості і ціни продукції, відповідності стандартам. Через це збільшується частка аналітичної роботи для оригінатора чи виробника насіння.
Також актуальним в наш час є створення служб маркетингу і дорадчих підрозділів на виробництві інновацій, які в результаті позитивно впливають на наукові, виробничі та фінансові показники [2].
На сучасних ринках характерним є те, що при однаковому рівні якості і ціни на пропоновану продукцію, споживач завжди вибере ту, яку придбати і використовувати йому зручніше. Тому для оригінатора/виробника важливим є також отримання інформації про можливих конкурентів, присутніх на даному ринку та здійснення прогнозної оцінки їх поведінки.
Виходячи з цього, розробляються і обґрунтовуються методичні підходи щодо встановлення ціни на насіння чи технологію з урахуванням і коригуванням показників конкурентоспроможності за факторами сервісу і престижу оригінатор.
Приблизний перелік сервісних факторів, що безпосередньо впливають на обсяг продаж та підлягають оцінці, включає: вибір каналів збуту і оперативність поставок; кваліфікація збутового персоналу і якість обслуговування покупців; форми і методи продажу; повнота видів послуг і гарантоване обслуговування після продажу; наукове супроводження вирощування (розробка і передача технологічного паспорту).
Вирішальним заходом перебудови та удосконалення методів та підходів до створення інноваційної продукції стало вивчення стану та розробка реальних механізмів стимулювання праці створювачів та мотивації виробників насіння як наукової установи, її мережі, так і надійних партнерів. При створенні і впровадженні системи мотивів беруться до уваги такі головні чинники: забезпечення високої господарської мотивації; підвищення трудової активності і забезпечення індивідуальної зацікавленості працівників. Розроблені та впроваджені мотиви і стимулювання праці основних виконавців наукових програм, керівників і спеціалістів підприємств значно покращують морально- психологічний клімат серед працівників та мотивують їх до більш ефективної роботи [4].
Отже, можна зробити висновок, що успішне створення та впровадження інноваційних розробок в агропромислове виробництво в найкоротший термін можливе тільки при ефективній державній політиці. Тому, одним варіантом, для ефективного функціонування ринку насіння сільськогосподарських культур та ринку технологій є необхідність законодавчо вирішити систему визначення і збору роялті для виробників/оригінаторів інноваційної продукції, як суттєвий захід підтримки та захисту їх прав і інтересів.
Іншим доцільним заходом є розширення існуючої практики компенсації виробникам/оригінаторам відповідної частки вартості придбаного лабораторного обладнання, матеріально-технічних засобів та інших ресурсів.
Список використаних джерел
- Інноваційне забезпечення структурної перебудови національної економіки: Зб. наук. праць / НАН України Ін-т економіки; Відп. ред. Л.К.Безчасний. - К., 1999. - 160 с.
- Зубець М.В., Тивончук С.О. Наукові основи розвитку агропромислового виробництва на інноваційних засадах (теорія, методологія, практика) / К., Аграрна наука, 2006. - 480 с.
- Кириченко В.В., Тимчук В.М. Ринкові моделі реалізації селекційних інновацій. - К.: Вісник аграрної науки. - № 8, 2008. - С. 62-64.
- Кириченко В.В., Пазій І.П., Фурман Н.В. Впровадження мотиваційних заходів - один із важливих напрямів безперервного інноваційно-технологічного процесу створення конкурентоспроможної нау- комісткої продукції / Х., Вісник НЦВАПВ Харківської області, 2009. - Вип. 5, стор. 250-259.
|