Полянчич Т.М., к.е.н., доцент
Львівська державна фінансова академія
м. Львів, Україна
ЧИННИКИ ВПЛИВУ НА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ
Конкурентоспроможність ринкових суб'єктів господарювання є основою конкурентоспроможності економіки країни.
Важливою ознакою конкурентоспроможності країни є також здатність її суб’єктів оперативно реагувати на зміни у світовому попиті та структурі виробництва. Для цього необхідно, щоб у країні існував сприятливий інвестиційно-інноваційного клімат, а також модифікувалось та підтримувалось національне середовище для ефективного функціонування суб’єктів господарювання. Тому висока конкурентоспроможність країни характеризується наявністю в ній механізмів формування умов і засобів, які сприяють вирішенню завдань загальнонаціональної безпеки, економічного розвитку та підвищенню рівня життя населення. Країна, в якій не тільки ефективна економіка, а й неекономічні інститути, з, погляду їхнього впливу не економічні процеси в державі, може вважатись конкурентоспроможною і володіти значним потенціалом не тільки в конкурентних перевагах, але і в перевагах, пов’язаних з особливістю функціонування політичної, культурної, соціальної системи [1].
Вітчизняні науковці О. М. Сумець, О. Є. Сомова і Є.Ф. Пєліхов визначають конкурентоспроможність підприємства як його здатність у поточному періоді та в довгостроковій перспективі забезпечувати вищу, порівняно з конкурентами, ефективність виробництва та вигідність реалізації своїх товарів. Конкурентоспроможність є комплексною характеристикою, і тому вона є результатом діяльності всіх підрозділів підприємства у всіх напрямках виробництва та його обслуговування.
Високо конкурентне ринкове середовище зумовило необхідність формування підходів до управління конкурентоспроможністю як підприємства, так і його продукції. Враховуючи те, що сам процес формування конкурентоспроможності є складним і об’єднує елементи як внутрішнього, так і зовнішнього оточення, важливим є визначення чинників, які впливають на управління конкурентоспроможністю [2].
Чинники конкурентоспроможності для окремого підприємства, з одного боку, можна поділяти на економічні, управлінські, технологічні. Економічні можна деталізувати як фінансові, маркетингові тощо. З іншого боку, за сферами управління потрібно виділяти виробничі, маркетингові (зокрема збутові, чинники, сформовані маркетинговими комунікаціями, цінові, асортименті), кадрові, фінансові, у сфері постачання тощо [3].
Одним з основних чинників підвищення рівня конкурентоспроможності суб'єктів господарювання є використання інноваційних технологій і сучасної техніки в процесі діяльності. Підприємствам необхідно відновлювати свою матеріально-технічну базу, зокрема основні виробничі засоби, на інноваційній основі, тому що в сучасних умовах саме інноваційний тип поведінки суб'єкта підприємницької діяльності є засобом забезпечення виживання і функціонування на ринку [4].
За даними Державної служби статистики України у 2014р. інноваційною діяльністю у промисловості займалися 1609 підприємств, або 16,1% обстежених промислових підприємств. Серед регіонів вищою за середню в Україні частка інноваційно-активних підприємств була в Херсонській, Запорізькій, Івано-Франківській, Харківській, Миколаївській, Сумській, Кіровоградській, Одеській, Львівській областях, а також у м. Києві.
На інновації підприємства витратили 7,7 млрд. грн. Основним джерелом фінансування інноваційних витрат залишаються власні кошти підприємств – 6540,3 млн. грн. Обсяг коштів державного і місцевих бюджетів становив 349,8 млн. грн., вітчизняних та іноземних інвесторів – 146,9 млн. грн., кредитів – 561,1 млн. грн. Упровадження інновацій у 2014р. здійснювали три чверті інноваційно-активних промислових підприємств (1208). Протягом звітного року передові технології створювали 106 підприємств. Загальна кількість створених технологій становила 309, з них 90,3% – нові для України, 21% створювалися за державним контрактом. У 2014р. кількість підприємств, які використовували передові технології у своїй діяльності, становила 1636 одиниць. Кількість таких технологій становила 17442, з яких 43,5% терміном упровадження до 3 років; 30,1% – від 4 до 9 років; майже кожна четверта технологія використовується 10 років і більше.
Упроваджували інноваційні види продукції 600 підприємств, кількість таких видів становила 3661 найменування, з них 1314 – машини, устаткування, апарати, прилади. Нові технологічні процеси запровадили 614 підприємств.
Разом з тим в Україні вкрай несприятливі умови для здійснення інноваційної діяльності. Серед основних чинників, які зумовлюють недостатній її розвиток такі: відсутність сформованої інноваційної інфраструктури, недосконалість законодавства, відсутність системи стимулювання інноваційної діяльності [3].
Отже, для того, щоб економіка держави функціонувала і в майбутньому забезпечувала свою конкурентоспроможність, вона повинна побудувати інноваційну систему таким чином, щоб поєднувати науково – технічний потенціал регіонів із комплексом економічних заходів, які покликані сприяти швидкій комерціалізації на внутрішніх, а також зовнішніх ринках. Впровадження інновацій виступає рушійним чинником досягнення успіху в діяльності підприємства.
Список використаних джерел
1. Антонюк, Л. Л. Міжнародна конкурентоспроможність країн: регіональний аспект [Електронний ресурс] / Л. Л. Антонюк // Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана – Режим доступу до ресурсу: http://kneu.edu.ua/get_file.php?id=1444.
2. Кривешко, О. В. Чинники формування конкурентоспроможності підприємств та кластерів [Електронний ресурс] / О. В. Кривешко, П. В. Сідун // Національний університет «Львівська політехніка». – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/13854/1/28_180-188_Vis_720_Me negm ent.pdf.
3. Святненко, В. Ю. Чинники підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств в умовах глобалізації [Електронний ресурс] / В. Ю. Святненко // Видавничо – поліграфічний центр «Київський університет». – 2010. – Режим доступу до ресурсу: http://tppe.econom.univ.kiev.ua/data/20 10_23/Zb23_16.pdf.
4. Фарафонова, Н. В. Основні чинники впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах глобалізації [Електронний ресурс] / Н. В. Фарафонова // Економіка та управління підприємствами. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN= UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ape_2012_8_28.pdf.
5. Державна служба статистики [Електронний ресурс] : [сайт] : україн. версія / Держстат України. — Текст. і граф. дані. — К. : Держстат України, 1998-2015. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 18.05.2015). — Назва з екрана.
|