Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_06_4-5

ДЕЛЕГОВАНІ КОНТРОЛЬНІ ПОВНОВАЖЕННЯ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ

Табенська Ю.В., к.е.н., доцент

Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

м. Чернівці, Україна

 

ДЕЛЕГОВАНІ КОНТРОЛЬНІ ПОВНОВАЖЕННЯ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ

 

Державний фінансовий контроль як функція державного управління забезпечує ефективне використання бюджетних ресурсів. Відсутність, або неналежний державний фінансовий контроль в центральних органах виконавчої влади призводить до значних втрат бюджету, що виникає внаслідок нецільового та раціонального використання грошових коштів, зловживань, що пов’язані з витрачанням бюджетних ресурсів.

Органи державного фінансового контролю з часу їх становлення у незалежній Україні, діючи на підставі визначених контрольних, експертно-аналітичних повноважень, за відсутності чіткої взаємодії не мають координованості в частині підконтрольних об’єктів, спостерігається невиправне дублювання функцій.

Рахункова палата України, як орган парламентського контролю, згідно із конституційно затвердженими повноваженнями, здійснює зовнішній контроль державних коштів. Цей контроль має бути повним та охоплювати і доходну, і видаткову частини державного бюджету, як визначено нормами Лімської декларації керівних принципів контролю державних фінансів. В Україні такого стану відповідності міжнародним нормам зовнішнього контролю було досягнуто затвердженням на конституційному рівні обов’язковості контролю за доходною частиною бюджету. Проте рішення Конституційного Суду України від 30.09.2010 № 20-рп/2010 повернуло ситуацію визначення підконтрольних об’єктів Рахункової палати України, як контролюючого органу, що здійснює зовнішній контроль коштів Державного бюджету України від імені Верховної Ради України. Цим рішенням, відповідно до поновленої попередньої редакції статті 98 Конституції України, Рахункова палата України втратила повноваження в частині контролю за надходженням коштів до Державного бюджету України.

Втрата вищим контрольним органом, яким по суті являється Рахункова палата  України, цих контрольних повноважень не забезпечує можливості   суспільству у повні мірі отримувати повну, прозору та об’єктивну інформацію щодо стану формування бюджетних ресурсів держави.

Враховуючи світовий досвід та нормативну регламентацію обов’язкового охоплення для зовнішніх контрольних органів доходної частини бюджету, визначено у документах INTOSAI, а також у зв’язку з необхідністю посилення боротьби з корупцією не лише на стадії витрачання бюджетних ресурсів, а також і на стадії їх формування, вважаємо необхідним відновити контрольні повноваження Рахункової палати України в частині контролю формування дохідної частини Державного бюджету України.

Рахункова палата України, відповідно до покладених на неї завдань, здійснює контрольно-аналітичну та експертну діяльність, яка забезпечує єдину систему контролю за виконанням державного бюджету і бюджетів державних цільових фондів. Це передбачає проведення цілісного та взаємопов’язаного комплексу контрольно-аналітичних і експертних заходів.

У теоретичних та наукових джерелах зазначено необхідність інтегрування системи контролю до основних складових бюджетного процесу, що передбачає безперервний трирічний цикл контролю за формуванням та виконанням бюджетів кожного фінансового року.  Реалізується контроль під час трьох послідовних стадіях: попередній контроль проекту бюджету, поточний контроль виконання бюджету та подальший контроль виконання бюджету.

Комплекс заходів, що провадяться в рамках попереднього, поточного та подальшого контролю, суттєво доповнюється тематичними контрольними та аналітичними заходами, які здійснюються відповідно до плану роботи Колегії Рахункової палати.

Рахункова палата проводить державний фінансовий контроль відповідно до затвердженого стандарту «Порядок підготовки і проведення перевірок та оформлення їх результатів».

Стандарт встановлює правила та процедури проведення перевірок Рахунковою палатою з урахуванням стандартів аудиту INTOSAI (Міжнародної організації вищих органів контролю державних фінансів).

Стандартом визначено, що Рахункова палата здійснює зовнішній контроль у формі ревізії, перевірки (далі - перевірка), яка є одним із видів діяльності Рахункової палати.

Перевірка - це встановлення та аналіз фактів у процесі виконання Державного бюджету України та їх оцінка з точки зору законності, ефективності та доцільності. Метою перевірки є встановлення стану справ щодо використання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів, інших державних коштів пов'язаних з Державним бюджетом України та його оцінка з точки зору законності, ефективності та доцільності, а також оцінка стану внутрішнього контролю об'єкта перевірки, надання пропозицій щодо усунення порушень чинного законодавства.

Предметом перевірки є порядок використання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів, інших державних коштів пов'язаних з Державним бюджетом України, їх рух, нормативно-правові акти, розпорядчі та інші документи, пов'язані з діяльністю учасників бюджетного процесу в цій сфері.

При проведенні перевірки Рахунковою палатою України застосовуються наступні методичні прийоми: аналіз методів організації роботи об'єкта перевірки, результатів роботи об'єкта перевірки, конкретних фактів та ситуацій, виявлених на об'єкті перевірки, усіх наявних даних, огляд документів.

Застосування зазначених підходів здійснюється для виявлення порушень та недоліків у процедурах управління бюджетними коштами, забезпечення їх усунення, аналізу причин і умов таких порушень.

Отже, Рахункова палата України здійснює зовнішній державний фінансовий контроль центральних органів виконавчої влади на рівні загального виконання державного бюджету і витрачанням бюджетних ресурсів.

 

Список використаних джерел

  1. Білуха, М.Т. Фінансовий контроль: теорія, ревізія, аудит [Текст] : підручник / М.Т.Білуха, Т.В.Микитенко. – К. : Українська академія оригінальних ідей. – 2005. – 888с.
  2. Ревизия и контроль в промышленности [Текст]: учебное пособие / Под ред. Белобжецкого И.А. – М. : Финансы и статистика, 1987. – 294 с.
  3. Сомоев, Р.Г. Задачи, формы и методы финансового контроля / в учебнике  : Финансы, денежное обращение и кредит, под ред. М.В. Романовского, О.В. Врублевской. – М. : Юрайт, 2001. – 543 с.
Категорія: Секція/Section_3_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 921 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0