Гарас О.В., студентка
Науковий керівник: Сідуняк О.В., асистент кафедри
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці, Україна
ДЕРЖАВНО ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
Про актуальність теми даного дослідження свідчить те, що нині економічні процеси в тій чи іншій мірі набувають соціального значення. Держава намагається докласти все більше зусиль для залучення коштів у розвиток пріоритетних галузей, що, перш за все, викликано прямим впливом на соціально-економічний розвиток країни. Питання досліджень розвитку інфраструктури є актуальним, оскільки трансформаційні процеси в економіці України спричиняють підвищення ролі покращення якісних характеристик інфраструктури, яка вже давно потребує оновлення.
На думку Овчарової Н.В., державно-приватне партнерство (ДПП) – це засноване на довгостроковому договорі співробітництво між організацією публічного сектору (наприклад, органом місцевого самоврядування чи центральним органом виконавчої влади) та приватною компанією чи підприємцем щодо надання державних послуг та покращення інфраструктури [2, с. 162].
Інфраструктура – це галузь, яка займає ключове місце в розвитку економіки, оскільки її існування пов’язане зі станом продуктивних сил і територіальним поділом праці, а також ефективністю функціонування сфери матеріального виробництва [5].
Головінов О.М. зазначив, що партнерство держави і бізнесу є одним з найефективніших способів залучення приватних інвесторів у соціальну сферу країни, проте фінансування таких проектів має певну особливість [1, с. 86]:
- в проектах щодо соціальної інфраструктури домінує соціальна мета, що відображає сутність і основну функцію галузі (або конкретної установи), і яка є метою партнерів у ДПП-проектах;
- приватний партнер переслідує, в першу чергу, економічні цілі, а інші цілі мають бути чітко визначені та не суперечити одна одній;
- проекти партнерства у соціальній сфері, як правило, носять локальний характер, реалізуються на місцевому рівні;
- складність об’єкта партнерства пов’язана зі створенням та розповсюдженням суспільно корисних благ та послуг, що вимагає необхідність і багатоплановість контролю та нагляду за виконанням соціальної мети, а також обумовлює необхідність ретельного відбору індикаторів для державного контролю;
- складність формування прибутку через невисоку прибутковість в галузях соціальної сфери зумовлюють необхідність врахування додаткових можливостей для інвестора в отриманні доходів у процесі функціонування об’єкта партнерства.
Реалізація проектів ДПП для вдосконалення інфраструктури характеризується рядом особливостей, що обумовлені відмінностями цілей приватного та державного сектора, а також факторами мотивації, що спонукають партнерів до здійснення ДПП, що зводиться до того, що не держава приєднується до проектів бізнесу, а, навпаки, держава пропонує бізнесу взяти участь у реалізації соціально значимих проектів.
Партнерство держави та бізнесу повинне охоплювати інфраструктурні проекти щодо будівництва доріг, залізниць, житлово-комунального господарства, охорони здоров’я, освіти, культурних заходів тощо. Водночас, держава повинна визначити перелік тих соціальних послуг, які вона надаватиме особисто і їх контролюватиме та координувати ті соціальні послуги, які будуть в розпорядженні приватного бізнесу. Регіональні та місцеві органи влади повинні забезпечити та створити максимально сприятливі умови для розвитку соціальної інфраструктури.
Крупка А.Я. зазначив, що формування та використання інструментів бюджетного забезпечення державної підтримки проектів ДПП потребує вирішення проблем пов’язаних із [3]:
- відсутністю послідовної державної політики і належної системи управління розвитком ДПП;
- низьким рівнем інституційної складової;
- інвестиційною непривабливістю об’єктів соціальної сфери;
- складністю умов ведення підприємницької діяльності;
- суперечливістю та непослідовністю законодавчої бази тощо.
Таким чином, державно-приватне партнерство – це універсальний механізм співпраці влади та бізнесу, що формується для досягнення соціально-економічних задач в довгостроковій перспективі та створює нові можливості для суспільного розвитку за рахунок пошуку нових підходів направлених на врахування умов діяльності, мотивацій, цілей та переваг партнерів. Реалізація проектів ДПП в соціальній інфраструктурі вимагає розробки ефективних механізмів фінансування їх державної підтримки.
Список використаних джерел
- Головінов, О. М. Науково-практичні аспекти державно-приватного партнерства в освіті [Текст] / О.Головінов // Економіка та право. – 2013. - №1. – С. 84-89
- Овчарова, Н. В. Роль бюджетного забезпечення державної підтримки проектів державно-приватного партнерства в соціальній сфері та проблеми його розвитку [Текст] / Н. В. Овчарова // Стан та перспективи розвитку економіки України в умовах глобалізації: теорія та практика [Текст] : монографія / під ред. д-ра екон. наук, професора О. О. Непочатенко. – Умань : Видавничо-поліграфічний центр “Візаві”, 2014. – Ч. І. – С. 162–169.
- Крупка А. Я. Державно-приватне партнерство в галузі культури і мистецтва: стан і перспективи розвитку [Електронний ресурс] /А. Я. Крупка . – Режим доступу: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3120 (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
- Курділь, Н.В. Державно-приватне партнерство в охороні здоров’я України: перспективи швидкого розвитку інфраструктури закладів екстреної медичної допомоги [Електронний ресурс] / Н.В.Курділь. – Режим доступу : http://www.mif-ua.com/archive/article/35542 (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
- Стан та перспективи розвитку інфраструктури регіонів України [Електронний ресурс] / – Режим доступу: http://www.fes.kiev.ua/new/wb/media/InfrASTRUKTURA.pdf (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
|