Гетьман О.О., к.е.н., доцент,
Кацемба А.O., студент, Мамичева А.С., студент
Дніпропетровська державна фінансова академія
м. Дніпропетровськ, Україна
ІННОВАЦІЙНІЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ HR-БРЕНДУ ТЕРИТОРІЇ
Територіальний маркетинг сформувався у 80-х роках XX ст., коли за здобуття конкурентних переваг почали змагатися не лише торгові марки (підприємства), але й територіальні одиниці (райони). Адже стійка конкурентна позиція серед інших районів полегшує доступ до зовнішніх ресурсів, дає змогу залучати більше інвесторів, підвищувати ефективність функціонування різних суб’єктів господарювання в регіоні, що, в свою чергу, сприяє підвищенню економічних результатів діяльності самого регіону та добробуту його мешканців.
Складовою формування територіального маркетингу є побудова стійкого HR-бренду того чи іншого регіону (території, суб’єкта господарювання тощо), тобто саме людська складова відіграє вирішальну роль у його кінцевій позиції.
Вивченням HR-брендингу займаютьсь такі закордоні і вітчизняні вчені, як: С. Бероу, Р. Мансуров, Б. Міччінгтон, Н. Освицька, А. Панкрухін та багато інших. У їхніх наукових працях здебільшого висвітлено теоретичне підґрунтя щодо ефективного застосування маркетингових персонал-технологій та побудови на основі їх використання HR-бренду компаній-роботодавців.
Актуальність досліджень обумовлена необхідністю пошуку інноваційних підходів для створення і просування HR-брендів територій. Тому метою нашої роботи є пошук дієвого механізму, який би дозволив побудувати привабливий імідж території.
Б. Міччінгтон вбачає HR-бренд як імідж, який переважно визначається корпоративною культурою [1].
Спільне дослідження RosExpert & «ЕКОПСІ-Консалтинг» демонструє таку доктрину успішності бізнесу: 11,2% менеджерів, які взяли участь в опитуванні, вважають ідеальним HR-бренд, де працює згуртований колектив і сформована сильна корпоративна культура; 9,7% респондентів вважають динамічність розвитку і стабільність запорукою успішності HR-бренду; 7,8% опитаних респондентів визначають ключовим фактором успіху стиль управління; 7% опитаних респондентів визнають відповідальною за успіх HR-бренду на ринку загальну систему управління компанією [2].
На думку фахівців, HR-бренд – це, насамперед, репутація, образ в очах зацікавлених осіб (бізнес, клієнти, працівники, інвестори, акціонери). Для вибору інноваційних шляхів формування стійкого HR-бренду здійснимо SWOT-аналіз (на прикладі Дніпропетровської області).
Таблиця 1
SWOT-аналіз Дніпропетровської області
Сильні сторони
|
Слабкі сторони
|
- Сильна ресурсна складова.
- Сприятливі погодно-кліматичні умови для розвитку сільського господарства.
- Високий рівень економічного розвитку з-поміж усіх областей України.
- Розвинена транспортна інфраструктура.
- Міцні зовнішньоекономічні зв’язки.
- Розвинена фінансова інфраструктура.
- Значний науковий потенціал в різних галузях, зокрема у ракетобудуванні, металургії та сільському господарстві.
- Велика місткість споживчого ринку у порівнянні з іншими регіонами.
- Достатня кількість трудових ресурсів належної якості для забезпечення потреб роботодавців регіону.
- Розгалужена мережа навчальних закладів, яка відповідає потребам економіки області.
- Високий рівень урбанізації.
- Сприятлива інфраструктура підтримки для залучення інвестицій.
- Міцна база для підготовки спеціалістів у сфері державного управління і місцевого самоврядування.
|
- Неінтегрованість території області (витягнутість зі Сходу на Захід, розділення Дніпром, віддаленість периферійних районів від обласного центру).
- Монопрофільність економіки міст області.
- Значні диспропорції між районами за рівнем урбанізації та економічного розвитку.
- Зношеність інженерної інфраструктури.
- Монополізований ринок житлово-комунальних послуг.
- Недостатня громадська активність населення.
- Відсутність сфери переробки та утилізації промислових і твердих побутових відходів.
- Брак робочих місць для жінок у більшості населених пунктів.
- Незначна частка малого та середнього бізнесу в структурі економіки області, брак інфраструктури його підтримки.
- Слабкі зв’язки між науково-дослідними установами та бізнесом.
- Переважання сировини та продукції низького ступеня переробки у структурі експорту.
|
Можливості
|
Загрози
|
- Підписання договору про зону вільної торгівлі з ЄС без виключень та обмежень.
- Розвиток технологій використання промислових відходів у виробництві будматеріалів.
- Відродження річкового транспорту.
- Зростання попиту на товари харчування.
- Комерціалізація освоєння космосу.
- Включення області в міжнародні транспортні коридори відповідно до Закону України «Про генеральне планування території України».
- Перспективне будівництво об’їзних автодоріг.
- Державна підтримка створення промислових і наукових парків.
- Запровадження досягнень міжнародної практики, інновацій і технологій.
|
- Прогнозоване значне скорочення трудових ресурсів у найближчі 10 років.
- Спад попиту на металопродукцію на міжнародних ринках.
- Неефективна державна політика у сфері управління відходами.
- Несприятливий бізнес-клімат в Україні.
- Відсутність впливу місцевої влади на підприємства, що забруднюють навколишнє природне середовище.
- Нестабільність природно-кліматичних умов останні 5 років.
- Погіршення стану довкілля внаслідок продовження політики незбалансованого природокористування.
|
Джерело: систематизовано авторами за результатами досліджень [3]
Аналізуючи SWOT-аналіз Дніпропетровської області, слід зосередити увагу на сильних сторонах з позиції формування стійкого бренду території: високий економічний розвиток (+ потенціал розвитку) з-поміж усіх областей України, розвинена фінансова інфраструктура, розгалужена мережа вищих навчальних закладів для забезпечення потреб ринку праці в регіоні і висока конкурентоспроможність фахівців. До того ж, в Дніпропетровській області знаходяться компанії, які були відзначені Премією «HR-бренд Україна» як компанії з найвищим HR-брендом: ПАТ КБ «ПриватБанк», мережа «Comfy», заводи «ЄВРАЗ» та «Інтерпайп Сталь». Для прикладу візьмемо «Інтерпайп Сталь».
Як вже було нами зазначено вище, формування HR-бренду території починається з його окремих суб’єктів господарювання. Для представлення механізму розглянемо характерний приклад формування HR-бренду. Так, стратегія розвитку бізнесу та кадрова політика відомого Дніпропетровського HR-бренду заводу «Інтерпайп Сталь» базується на побудові корпоративної системи навчання.
Стратегічна роль HR полягає в тому, що служба управління персоналом – це команда професіоналів, яка є постачальником якісних послуг підрозділам для ефективного управління людськими ресурсами для досягнення цілей бізнесу. Пріоритетними стратегічними цілями HR є: ефективний персонал на стратегічних посадах, розвиток лідерства, розвиток цільової корпоративної культури.
Система навчання та розвитку на підприємстві охоплює всі категорії персоналу: робітники, фахівці, лінійні менеджери; керівники середньої і вищої ланки, співробітники з високим потенціалом, студенти, нові співробітники. Програми навчання реалізуються на базі Навчального Центру із залученням зовнішніх (30%) і внутрішніх (70%) викладачів. До процесу навчання в якості викладачів та експертів активно залучаються топ-менеджери і керівники середньої ланки. Налагоджено довгострокові партнерські взаємини з низкою освітніх компаній: TUV Rheinland, «Людський фактор», «GMC Ukraine», Dneproff, Центр Бізнес Освіти ARTS, інші [4].
На основі наведеного SWOT-аналізу Дніпропетровщини та її успішних HR-брендів вважаємо доцільним використання таких інноваційних підходів для її просування в регіональному розрізі України та на міжнародних ринках:
1) розробка Веб-сайту Дніпропетровської області, де мають висвітлюватися бізнес-новини, бізнес- та наукові конференції, рубрика для StartUp, обговорень та ділової інфраструктури області (її міст, окремих районів);
2) розробка портфоліо Дніпропетровщини з акцентом на бізнес-складову, відео Дніпропетровщини як потужного фінансового регіону, он-лайн екскурсії по бізнес-компаніям;
3) розробка Веб-сторінки у соціальних мережах (FaceBook, LinkedIn, Xing, тощо) з перехресними посиланнями на складові сильних HR-брендів Дніпропетровщини, де буде просуватися реклама роботодавців, які створюють ефективні робочі міста;
4) розробка електронного фінансового журналу Дніпропетровщини для полегшення пошуку потенційних інвесторів;
5) просування Карти меседжів: «Дніпропетровськ – не лише промислове, а й потужне фінансове місто з великою концентрацією банків й бізнес-центрів світового рівня».
Наші дослідження засвідчують, що формування територіального маркетингу будується на створенні сильних HR-брендів в регіоні, створюючи її потужний людський капітал, а результативна робота її суб’єктів господарювання підвищує регіональну конкурентоспроможність. Слід зазначити, що саме високий рівень задоволеності і лояльності трудових ресурсів в регіоні, сприяння виявленню їх ініціативності, креативу й інновацій є міцним підґрунтям конкурентоспроможної території, де вони мешкають.
Список використаних джерел
- Васильева, А.К. Личный бренд в бизнесе и политике [Текст] / А.К. Васильева // Сборник научных статей в кн. : Бренд менеджмент в XXI веке. – М. : 2013. – С. 153.
- Персонал-технологии: что это и зачем это нужно? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.hrconsalts.ru/about (дата звернення 24.05.15). – Назва з екрана.
- Стратегія розвитку Дніпропетровської області до 2020 року. Офіційний Веб-сайт Дніпропетровської обласної адміністрації [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://oblrada.dp.ua/strateg (дата звернення 24.05.15). – Назва з екрана.
- Победители Премии Trainings INDEX 2011. Корпоративная система обучения «ИНТЕРПАЙП: Высвобождая потенциал» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.trainings.ru/library/exclusive/?id=14113 (дата звернення 24.05.15). – Назва з екрана.
|