Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_06_4-5

МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ ТА ЇХ ВИКОНАННЯ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНОСТІ ФІНАНСОВИХ РЕСУРСІВ

Лупуляк О. В., студентка, Пересунько О. В., студентка

Науковий керівник: Каспрук А.Ю., асистент

Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

м. Чернівці, Україна

 

МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ ТА ЇХ ВИКОНАННЯ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНОСТІ ФІНАНСОВИХ РЕСУРСІВ

 

Питанням місцевих бюджетів присвячені праці багатьох відомих вітчизняних науковців: С.А. Буковинського, О.П. Кириленко, В.І. Кравчен­ка, І.О. Луніної, В.М. Опаріна, І.Я. Чугунова, О.Д. Василика та ін. Однак соціально-економічний  розвиток держави вимагає пошуку нових підходів до визначення місця і ролі місцевих бюджетів, їх формування та виконання.

Згідно з Конституцією України та Бюджет­ним кодексом України повноваження щодо забезпечення конституційного ладу держави, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства покладено на центральні органи влади, які фінансуються з Державного бюд­жету України. Розв'язання ж соціально-економічних завдань у регіонах на ви­могу принципу субсидіарності покладено на органи місцевого самоврядуван­ня, що потребує відповідного фінансового забезпечення. З цією метою фор­муються відповідні місцеві бюджети.

Місцевий бюджет відіграє важливу роль, впливаючи на стан економіки держави в цілому. Обсяги місцевого бюджету, величина податкового навантаження і структура бюджетних витрат певним чином впливають на динаміку виробництва, рівень зайнятості населення і загалом соціально-економічний стан відповідної території.

За допомогою місцевих бюджетів реалізуються загальнодержавні програми, пов'язані з розвитком галузей народного господарства, здійснюється підтримка вітчизняних виробників, фінансуються заходи з підвищення життєвого рівня населення, створення нових робочих місць, з реабілітації та працевлаштування інвалідів, виплачується допомога незаконно депортованим особам, біженцям, реабілітованим. За кошти місцевих бюджетів проводяться оздоровчі, спортивні та культурні заходи, а також фінансується житлово-комунальне господарство [1].

Роль і значення місцевих бюджетів в економічній системі держави безпосередньо зумовлені типом економічної системи, обраними цілями та пріоритетами суспільного розвитку .

Місцеві бюджети мають багатогранний вплив, адже саме  вони виступають:

  • важливим чинником економічного розвитку і фінансової стабільності;
  • важелем здійснення перерозподільних процесів;
  • фінансовою базою місцевого самоврядування;
  • інструментом реалізації державної регіональної політики;
  • планами формування і використання фінансових ресурсів територіальних утворень;
  • головним джерелом фінансових ресурсів для утримання і розвитку місцевого господарства, вирішення місцевих проблем;
  • основою забезпечення конституційних гарантій, вирішення соціальних проблем, піднесення рівня добробуту населення Особливістю місцевих бюджетів є те, що:

- вони відображають певну, чітко обмежену, частину грошових  відносин, які функціонують на окремій території;

- забезпечують матеріальну незалежність органів місцевого самоврядування і безпосередньо їм підпорядковані;

-  усі їхні ланки органічно пов'язані не тільки між собою, а й з установами та підприємствами всіх форм власності, які функціонують на території регіону.

Для діючої системи акумулювання доходів місцевих бюджетів в Україні характерні такі недоліки:

  •  високий ступінь централізації бюджетних ресурсів;
  •  низький рівень власних доходів місцевих бюджетів;
  •  значна частка трансфертів у доходах місцевих бюджетів;

 відсутність зв'язку між податками, які збираються на території та видат­ками місцевого бюджету [2, с. 131].

Перед органами місцевої влади наразі постає проблема обмеженості фінансових ресурсів. Однак цю проблему не можна пояснити недостатністю використання податкового потенціалу території. Важливо визначити граничні межі податкового навантаження, які не викличуть диспропорцій  виробничої і соціально-економічної інфраструктури.

Велика кількість напрямів використання коштів призводить до їх розпорошення, недофінансування багатьох затверджених програм. Це не дає підстав очікувати будь-яких значущих структурних змін в економіці регіону. Недостатня результативність цільових програм зумовлена також непрозорістю їх фінансування, відсутністю оцінок результативних показників виконаних програм.

Важливе місце у формуванні доходів місцевих бюджетів належить розвит­ку місцевого оподаткування. Надходження від місцевих податків і зборів зара­ховуються безпосередньо до доходів бюджетів місцевого самоврядування. Досвід за­стосування місцевих податків і зборів в Україні засвідчує поки що незначну їх­ню роль у формуванні фінансів органів місцевого самоврядування.

Оскільки податки сплачуються, в основному, з доходів економічних суб'єктів, проблему наповненості дохідної частини місцевих бюджетів доцільно розв'язувати через зміцнення та нарощування виробничих можливостей суб'єктів господарювання, чим забезпечуватиметься необхідний рівень дохідності і економічне зростання адміністративно-територіальної одиниці за місцем розміщення суб'єкта господарювання.

Тому, на думку економістів, доцільно розширити права органів місцевого самоврядування у сфері встановлення податків і збо­рів, а за центральними органами влади залишити контроль за рівнем загально­го податкового навантаження.

Багаторічний зарубіжний досвід свідчить, що джерелом фінансових ресурсів для муніципалітетів можуть бути позикові кошти. Але слід зазначити, що позикові кошти повинні спрямовуватися лише на розвиток соціальних об'єктів, а не на їх поточне обслуговування та закриття касових розривів місцевих бюджетів [3, с. 114].

 

Список використаних джерел

  1. Синявська, Л.В. Формування доходів місцевих бюджетів [Текст] / Л.В. Синявська [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.rusnauka.com
  2. Скиба, Л. Доходи місцевих бюджетів у забезпеченні повноважень органів місцевого самоврядування [Текст] / Л. Скиба // Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє . – 2012. – № 17. – С. 128-133.
  3. Хілобок, Ю.А. Шляхи зміцнення дохідної бази місцевих бюджетів України [Текст] / Ю.А. Хілобок // Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. – 2010 . – № 1(9) . – С.111-115.
Категорія: Секція/Section_3_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 1043 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0