Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_06_4-5

ОЦІНКА КОНКУРЕНТОМПРОСОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО СТІКОСТІ НА РИНКУ

Гуржій Н.М., д.е.н, доцент, професор кафедри,

Оверченко А.І., студентка

Запорізький національний університет

м. Запоріжжя, Україна

 

ОЦІНКА КОНКУРЕНТОМПРОСОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЙОГО СТІКОСТІ НА РИНКУ

 

Теоретичні проблеми забезпечення конкурентоспроможності завжди посідали чільне місце у системі наукових досліджень. Можна стверджувати, що стан сучасної економічної науки в цілому, актуальність і невідкладність вирішення поставлених проблем її подальшого розвитку, аналіз ситуації, що склався на підприємствах, вказують на необхідність забезпечення їх конкурентоспроможності.

Проведений аналіз  трактувань поняття «конкурентоспроможність» дозволив визначити конкурентоспроможність організації як «комплексну порівняльна характеристика підприємства, яка відображає ступінь переваги сукупності оціночних показників його діяльності по відношенню до сукупності показників конкурентів» [1].

Існує декілька основних методів оцінки конкурентоспроможності підприємства.

Метод переваг являє собою порівняння характеристик підприємства чи його продукції з аналогічними показниками пріоритетних конкурентів (такими, які займають найкращі позиції на ринку) з метою визначення тих факторів, які створюють переваги підприємства. При цьому слід пам’ятати, що існують зовнішні і внутрішні конкурентні переваги [5].

Згідно зі структурним підходом оцінка проволиться за рівнем монополізації галузі, тобто за концентрацією виробництва, капіталу і бар'єрів для компаній, що входять на галузевий ринок.

Іншим підходом до визначення критерію ефективної конкуренції є функціональний. Згідно з цим методом найбільш конкурентоспроможними є підприємства, де найкраще організовані виробництво, збут товару та управління фінансами [2].

Конкурентоспроможність підприємства також оцінюють за якістю продукції «методом профілів». За його допомогою виявляють різні критерії задоволення потреб споживачів щодо будь-якого продукту, встановлюють їх ієрархії та порівняльну важливість у межах спектра характеристик, які мають змогу оцінити споживачі, а також вимірюють техніко-економічні характеристики досліджуваного продукту і порівнюють їх з характеристиками продуктів - конкурентів [6].

Теоретичною базою матричних методів є концепція життєвого циклу товару і технології. Згідно з цією концепцією будь-який товар чи технологія з моменту появи на ринку і до зникнення проходить певні стадії життєвого циклу, який охоплює етапи впровадження, зростання, насичення і спаду. До матричних методів належить і SWOT – аналіз. Його мета - це виявлення приваблюючих напрямків маркетингових зусиль, конкурентних переваг підприємства та загроз [4].

 

 

Рис. 1. Загальна схема оцінки конкурентоспроможності продукції [5]

 

Метод інтегральної оцінки спирається на інтегральні показники. Інтегральний показник рівня конкурентоспроможності підприємства містить два елементи: критерій, що показує ступінь задоволення потреб споживача, і критерій ефективності виробництва.

Наступним методом оцінки є бальний, що полягає у складанні відповідних таблиць, за допомогою яких оцінюються показники конкурентоспроможності в порівнянні з іншими підприємствами [3].

В загальному випадку процес оцінки конкурентоспроможності можна представити у вигляді схеми (рис. 1).

Розглянувши основні методи оцінки конкурентоспроможності, можна сформулювати наступні заходи щодо підвищення конкурентоспроможності підприємства:

1. Впровадження інноваційної політики підприємства, яка визначає можливість підприємства конкурувати не тільки на внутрішньому, але й на зовнішніх ринках.

2. Постійне підвищення кваліфікації трудових ресурсів підприємства.

3. Однією з найважливіших детермінант існування і розвитку підприємства на ринку є якість продукції, що  ним пропонується.

4. Оздоровлення фінансового стану підприємства, є вкрай необхідним, адже для виживання підприємства в умовах конкурентної боротьби йому потрібно бути фінансово стійким.

Отже, підсумовуючи все вищевикладене, варто зазначити, що оскільки конкурентоспроможність в умовах ринку слід розглядати як основну умову отримання прибутку і успішної діяльності підприємства в цілому, то нею слід навчитися управляти. Йдеться про те, що її необхідно закладати ще на стадії проектування товару і в процесі виробництва, впродовж усього життєвого циклу організації необхідно оптимізувати і матеріалізувати найважливіші елементи конкурентоспроможності. Тому однією з передумов забезпечення стійкості підприємства на ринку є саме оцінка його конкурентоспроможності.

 

Список використаних джерел

1. Баранчєєв, В.К. Аналіз і оцінка маркетингового потенціалу підприємств [Текст] / В.К. Баранчєєв, С.М. Стріжов. – К. : Маркетинг, 2005. – 205 с.

2. Герасимчук В.І. Розвиток підприємства. Діагностика, стратегія, єфективність [Текст] / В.І. Герасимчук. – К. : ЦУЛ, 2005 р. – 268 с.

3. Смолін, І. В.Стратегічне планування в організації [Текст] / І. В. Смолін. – К. : КНТЕУ, 2004. – 344 с.

4. Токарєв, В.Г. Застосування SWOT-аналізу для розробки стратегії фірми / В.Г. Токарєв // Управління компанією. – 2002. – №3. – С. 18-20.

5. Фатхутдинов, Р.О. Конкурентоспроможність: економіка, стратегія, управління / Р.О. Фатхуддинов – М.: ИНФРА-М, 2000. – 312 с.

6. Фещур, Р.В. Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємств [Текст] / Р. В. Фещур, Т. В. Лебідь, В. Ю. Самуляк // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Економіка та управління підприємствами. – 2010. – № 4. – С. 27 – 32.

Категорія: Секція/Section_3_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 944 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0