Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_06_4-5

ОЦІНКА СТАНУ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ В СИСТЕМІ МІНІСТЕРСТВА ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

Кизименко Г.С., аспірант

ДННУ «Академія фінансового управління» Міністерства фінансів України

м. Київ, Украйна

 

ОЦІНКА СТАНУ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ В СИСТЕМІ МІНІСТЕРСТВА ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

 

Для оцінки результатів діяльності підрозділів внутрішнього аудиту (далі – ПВА), формою № 1-ДВА (піврічна) (далі – Звітність), у відповідності з інструкцією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України 27 березня 2014 року № 347, (далі – Інструкція № 347) [1] запроваджено розділ ІІІ. Результативність внутрішнього аудиту. Цей розділ містить загальну інформацію щодо проведення внутрішніх аудитів та інших контрольних заходів у системі центральних органах виконавчої влади (далі – ЦОВВ) протягом звітного періоду, а також інформацію щодо інших контрольних заходів, які проводились ПВА або в яких брали участь працівники цих підрозділів.

Відповідно до вимог п. 16 Порядку утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, затвердженого постановою КМУ від 28.09.2011 № 1001 (далі – Порядок № 1001) [2], п. 1.1, п. 1.5 глави 1 розділу ІV Стандартів внутрішнього аудиту, затверджених наказом Мінфіну від 04.10.2011 р. № 1247, (далі – Стандарти) [3] та п. 5 Інструкції № 347 [1] ПВА у системі ЦОВВ зобов’язані щопіврічно (до 20 січня та до 20 липня) подавати Звітність до Держфінінспекції.

Метою такого звітування є оцінка результатів діяльності ПВА, яка здійснюється на підставі аналізу основних показників Звітності, що включають:

- інформацію про організаційні аспекти діяльності ПВА, зокрема, їх чисельність, організаційну та функціональну незалежність, стан планування внутрішніх аудитів;

- інформацію щодо стану проведення внутрішніх аудитів (в розрізі напрямів внутрішніх аудитів (аудит ефективності, аудит відповідності, фінансовий аудит), їх плановості (плановий, позаплановий));

- результати внутрішніх аудитів (в розрізі напрямів внутрішніх аудитів - аудит ефективності, аудит відповідності, фінансовий аудит);

- інформацію щодо наданих висновків та рекомендацій, їх впровадження та досягнення результативності;

- інформацію щодо стану організації і функціонування внутрішнього контролю.

Аналіз результатів діяльності ПВА, утворених у ЦОВВ, які координуються Мінфіном України через Міністра фінансів, проводився на підставі Звітності, яку складають ПВА, що функціонують у системі цих органів. За висновками аналізу виявлено низку організаційних недоліків, на які у статистичних звітах, що складаються для інформування Кабміну і Мінфіну про стан розвитку державного внутрішнього фінансового контролю (далі – ДВФК), [4] звертає увагу і Держфінінспекція. До таких недоліків, зокрема, належать скорочення посад працівників ПВА, незабезпечення достатньої їх чисельності та/або створення малочисельних підрозділів, які не в змозі забезпечити реалізацію функції внутрішнього аудиту у міністерствах та інших ЦОВВ і, як наслідок – здійснює негативний вплив на планування діяльності ПВА і загалом на стан проведення внутрішніх аудитів.

Однією з найважливіших причин невиконання у повному обсязі покладених на ПВА завдань є низькій рівень кваліфікації внутрішніх аудиторів. Недостатня кваліфікація і непрофесіоналізм внутрішніх аудиторів під час планування, організації, проведення і документування результатів аудиторських досліджень не дозволяє аналізувати і виявляти причини допущення порушень, готувати аудиторські рекомендації, направлені на запровадження дієвих механізмів контролю та отримання економічного ефекту, а також здійснювати відстеження/моніторинг результатів їх впровадження унеможливлює запобігання фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів, виникненню помилок чи інших недоліків у діяльності органу. Порушення, які виявляють органи Держфінінспекції з року в рік майже на кожному з перевірених об'єктів, є відображенням відсутності керованості у відповідній сфері управління бюджетними коштами, незадовільного стану такого управління у державних органах влади.

Крім того, як доводять зовнішні оцінки якості внутрішнього аудиту у міністерствах, інших ЦОВВ, їх територіальних підрозділах та бюджетних установах [4], розроблена внутрішня нормативна база з внутрішнього аудиту в багатьох органах виконавчої влади лише дублює вимоги нормативно-правових актів вищого рівня, без деталізації окремих процедур та не розкриває механізмів їх реалізації із врахуванням галузевої специфіки та окремих аспектів діяльності з внутрішнього аудиту відповідних ЦОВВ.

Відсутність детальних нормативно-правових і методологічних документів з питань організації і проведення внутрішнього аудиту на рівні міністерств та інших ЦОВВ (крім загальних норм Стандартів) спричиняє низку питань, що стосуються формування внутрішньої документальної бази щодо організації і проведення внутрішнього аудиту в системі управління Мінфіну з урахуванням галузевої специфіки підконтрольних суб’єктів і об’єктів внутрішнього аудиту.

Вирішення цих питань сприятиме у подальшому підвищенню повноти, комплексності та якості аудиторських досліджень, які проводяться в системі Мінфіну. Як ключовий державний орган проведення єдиної державної бюджетно-фінансової політики і політики у сфері державного фінансового контролю в Україні, Мінфін не лише повинен забезпечити виконання затвердженого Урядом Плану заходів щодо виконання Угоди про асоціацію України з ЄС [5] у галузі подальшого розвитку ДВФК; він має стати для інших міністерств і ЦОВВ взірцем функціонування новітніх механізмів ДВФК, апробованих у провідних європейських країнах: внутрішнього контролю, який базується на відповідальності міністра і управлінні ризиками, та внутрішнього аудиту як нової складової управлінської діяльності міністерства. Адже, наявність у структурі управління органу державної влади служби внутрішнього аудиту, що працює відповідно до міжнародних стандартів, розглядається у контексті інтеграції в європейський економічний простір як необхідний атрибут для підтвердження Україною статусу асоційованого члена у ЄС.

 

Список використаних джерел

  1. Про затвердження форми звітності № 1-ДВА (піврічна) «Звіт (зведений звіт) про результати діяльності підрозділу внутрішнього аудиту в міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, в Раді міністрів Автономної Республіки Крим, в обласній, Київській або Севастопольській міській державній адміністрації» та інструкції про її складання та подання: наказ Міністерства фінансів України від 27.03.2014 № 347 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0410-14 (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
  2. Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади: постанова Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 № 1001 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1001-2011-%D0%B (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
  3. Стандарти внутрішнього аудиту, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2011 № 1247 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1219-11 (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
  4. Звіт про стан розвитку державного внутрішнього фінансового контролю в Україні за 2014 рік [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dkrs.gov.ua/kru/uk/publish/article/107582 (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
  5. Про імплементацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.09.2014 № 847-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/847-2014-%D1%80 (дата звернення 26.05.15). – Назва з екрана.
Категорія: Секція/Section_3_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 902 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0