Очеретний О.К., Гадецька З.М., к.тех.н., доцент
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
м. Черкаси, Україна
СТАТИСТИЧНИЙ АНАЛІЗ ЗМІНИ ВИПУСКИКІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ III – IV РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
За останні роки проблеми розвитку вищої освіти в Україні набули особливого значення. Основною причиною підвищеної уваги науковців та практиків до освітніх проблем є той факт, що завдяки ефективному функціонуванню системи освіти забезпечується розвиток людського капіталу країни, а, відповідно, й її конкурентоспроможність на світових ринках. Західний досвід свідчить, що конкурентоспроможність економічної системи забезпечується завдяки інноваційним рішенням, які втілює кадровий потенціал. На частку нових знань, втілених у технологіях, обладнанні, продукції, в передових країнах припадає до 85% приросту валового внутрішнього продукту. У зв’язку з цим першочерговим завданням держави є забезпечення функціонування та розвитку системи освіти для ефективного формування та відтворення людського капіталу. Особливу увагу сучасні фахівці приділяють системі вищої освіти, яка нині переживає черговий етап реформування.
За ствердженням багатьох провідних фахівців сучасна освіта являє собою процес, який починається від народження людини і триває протягом усього її життя. Відомо, що на функціонування та розвиток системи освіти безпосередньо впливає чимало чинників соціально-економічного характеру. Сьогодні окрему увагу фахівці приділяють демографічному стану в країні.
Таблиця 1
Кількість випускників навчальних закладів III – IV рівнів акредитації [1]
Роки
|
Кількість випущених фахівців III - IV рівнів акредитації, тис. осіб
|
2008
|
468,4
|
2009
|
505,2
|
2010
|
527,3
|
2011
|
543,7
|
2012
|
529,8
|
2013
|
520,7
|
Для виявляння та аналізу тенденцій зміни кількості випускників, навчальних закладів III - IV рівнів акредитації, були розраховані показники їх динаміки (таблиця 2).
Таблиця 2
Показники динаміки випускників навчальних закладів III – IV рівнів акредитації
Роки
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Кількість випущених фахівців III - IV рівнів акредитації, тис. осіб
|
468,4
|
505,2
|
527,3
|
543,7
|
529,8
|
520,7
|
Абсолютний ланцюговий приріст
|
-
|
36,8
|
22,1
|
16,4
|
-13,9
|
-9,1
|
Абсолютний базовий приріст
|
-
|
36,8
|
58,9
|
75,3
|
61,4
|
52,3
|
Ланцюговий темп зростання, %
|
-
|
107,9
|
104,4
|
103,1
|
97,443
|
98,28
|
Базовий темп зростання, %
|
-
|
107,9
|
112,6
|
116,1
|
113,11
|
111,2
|
Ланцюговий темп приросту, %
|
-
|
7,857
|
4,375
|
3,11
|
-2,557
|
-1,72
|
Базовий темп приросту, %
|
-
|
7,857
|
12,57
|
16,08
|
13,108
|
11,17
|
Абсолютне значення 1% приросту
|
-
|
4,684
|
5,052
|
5,273
|
5,437
|
5,298
|
Середній абсолютний приріст
|
10,46
|
Середній темп зростання, %
|
102,14
|
Відповідно до вище наведених розрахунків можна помітити тенденцію збільшення випускників навчальних закладів III – IV рівнів акредитації до 2011 року, вже починаючи з 2012 року кількість випускників поступово знижується. Населення України, починаючи з 90-х років, скоротилося в Україні на 6,5 млн. осіб. На початку 90-х наше населення налічувало 52 млн., зараз - 45,6 млн. Це та «демографічна яма», яка виникла після 90-х років. Наслідок «демографічної ями» українським ВНЗ найбільш був відчутний у в 2009-2012 роках. Також з проведених розрахунків легко бачити, що середній темп зростання становить 102,14%, що свідчить про позитивну динаміку зростання випускників навчальних закладів III – IV рівнів акредитації.
Результати дослідження відобразимо в вигляді графіку динаміки зміни кількості випускників навчальних закладів III – IV рівнів акредитації на території Україні у порівнянні із лінією тренду, яка прогнозує поведінку даної ситуації у майбутньому (рис.1).
Рис. 1. Аналіз випускників навчальних закладів III – IV рівнів акредитації
З графіку досить чітко видно, що лінія тренду невпинно зростає, а тому можна дійти висновку, що кількість випускників вищих навчальних закладів з кожним роком збільшуватиметься.
Отже, на сьогодні отримання вищої освіти в Україні є досить популярним; все більше випускників загальноосвітніх навчальних закладів обирають продовження освіти саме у ВНЗ ІІІ-IV рівнів акредитації, що дозволяє останнім не тільки розширювати перелік спеціальностей, які пропонуються абітурієнтам, а навіть кількісно збільшуватись.
Список використаних джерел
- Державна служба статистики [Електронний ресурс] : [сайт] : україн. версія / Держстат України. — Текст. і граф. дані. — К. : Держстат України, 1998-2015. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 18.05.2015). — Назва з екрана.
|