Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_4_2015_06_4-5

ПРОБЛЕМИ ЕФЕКТИВНОГО ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ВНЗ

Печенюк А.В., к.е.н., доцент, завідувач кафедри

Подільський державний аграрно-технічний університет

м. Кам’янець-Подільський, Україна

 

ПРОБЛЕМИ ЕФЕКТИВНОГО ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ВНЗ

 

Сучасні інформаційні технології допомагають вирішувати найрізноманітніші завдання, а часто цілком заміняють інтелектуальну працю. Наслідком стрімкої комп’ютеризації суспільства стало впровадження інформаційних технологій і в систему освіти. Комп’ютерна грамотність є компонентом професійної компетентності, необхідною умовою ефективності професійно-педагогічної діяльності викладача і майбутнього фахівця в сучасних умовах. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) здійснюють активний вплив на процес навчання та виховання студентів, оскільки змінюють схему передавання знань і методи навчання.

Незважаючи на позитивні сторони застосування ІКТ в навчальному процесі, необґрунтоване та педагогічно невиважене їх використання несе в собі небезпеку негативних наслідків. Головними проблемами, які доводиться долати науково-педагогічним працівникам, є недостатні навики студентів самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, низький рівень навчально-пізнавальної активності студентів, слабка мотивація пізнавальної діяльності. Використання засобів ІКТ не повинно перетворюватися на самоціль, а має бути лише інструментом вирішення певних проблем навчання, розширення та формування можливості мислення майбутніх фахівців для вирішення професійних та навчальних задач.

Поєднання педагогічних технологій навчання (навчання в співпраці, метод проектів, ділових ігор і ситуаційного навчання тощо) та комп’ютерно-орієнтованих систем навчання сприяє підвищенню мотивації пізнавальної діяльності студентів, індивідуалізації та диференціації процесу навчання, ґрунтовному засвоєнню базових понять за рахунок їх універсального використання в різних прикладних ситуаціях, формуванню в студентської молоді навичок самооцінки, усвідомленню власних сильних і слабких сторін, зацікавленому відношенню до результатів пізнавальної діяльності.

Використання комп’ютерно-орієнтованих систем навчання та рейтингових систем оцінювання знань студентів дає можливість об’єктивно і досить точно визначати рівень навчальних досягнень за рахунок прозорої шкали оцінювання, створюється основа для диференціації та індивідуалізації процесу навчання, у викладача з’являється можливість підтримувати систематичний зворотній зв’язок з кожним студентом.

В освітньому процесі широко застосовують засоби комп’ютерного зв’язку загального призначення (електронна пошта, чат, форум, відеоконференція тощо). Найтрадиційнішим і найдоступнішим засобом зв’язку в умовах дистанційного або інтегрованого (очно-дистанційного) навчання є електронна пошта, через яку проводять особисте листування або організовують поштові розсилання. Традиційна базова комп’ютерна підготовка є цілком достатньою для вільної роботи викладача та студентів у режимі електронної пошти.

Чат дає змогу вести приватні бесіди в реальному часі з одним чи багатьма користувачами. Він забезпечує спілкування користувачів комп’ютерної мережі в режимі реального часу. Для організації колективної роботи студентів застосовують чати групової комунікації. Це можуть бути заняття, в яких лише викладач звертається до студентів, наприклад при проведенні семінару. Для індивідуальної роботи застосовують чати персональних комунікацій.

Форуми призначені для колективного обговорення проблемних положень та ідей. Користувач бере участь в форумі практично так само, як і в чаті. Та й апаратно-програмні інструменти для застосування цих засобів багато в чому схожі. Але принципово відрізняються способи їх проведення: у чаті спілкування відбувається в режимі реального часу (on-line), на форумі обговорення проблеми може займати значний час й проводиться в режимі off-line.

При використанні електронної пошти, чату чи форуму викладачі, як правило, використовують ці засоби лише для обговорення опрацьованих студентами матеріалів. Книжки, презентації, анімаційні збірки, відеофільми можуть займати великі обсяги комп’ютерної пам’яті, тому їх надають студентам іншими шляхами. В навчальних закладах часто виникає необхідність надавати регламентований доступ до власних матеріалів. Ця проблема вирішується за допомогою систем обміну файлами. Найбільш популярними файлообмінними сервісами є: IFOLDER, DEPOSITFILES, MEDIAFIRE, UPLOAD.COM.UA, FILESTORE.COM.UA, EX.UA.

Відеоконференція – це технологія телекомунікаційної взаємодії учасників навчального процесу, що відбувається з інтерактивними візуальним і голосовим спілкуванням з можливістю обміну текстовою та графічною інформацією в режимі реального часу. Відеоконференція забезпечує практично таку саму ефективність взаємодії просторово розділених користувачів, як і при їх особистій зустрічі в одній аудиторії. Можливість бачити співрозмовника та відчувати його емоції та мовні особливості істотно підвищує рівень сприйняття інформації, порівняно з тим, що забезпечує звичайний аудіозв’язок або текстовий обмін.

Систематичний контроль знань великої кількості студентів викликає необхідність автоматизації контролю, застосування комп’ютерної техніки та відповідного програмного забезпечення. Використання комп’ютерів для контролю знань є економічно вигідним і забезпечує підвищення ефективності навчального процесу. Для впровадження комп’ютерної перевірки знань необхідно мати спеціалізоване програмне забезпечення тестування. Одними з найбільш популярних програмних модулів тестування, які входять до систем управління навчанням (СУН) є Moodle та Ilias, що є програмними продуктами вільного та безкоштовного користування. Для впровадження комп’ютерного тестування в закладах, які не використовують системи управління навчанням, звичайно застосовують спеціалізовані програмні розробки. Існує велика кількість програмних пакетів такого призначення, наприклад таких, як SunRav, TestOfficePro, WebQuiz XP, Course Lab, Adobe Captivate.

Прикладом успішної програмної розробки системи управління навчанням, що розповсюджується безплатно з відкритими кодами, є система Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) – модульне об’єктно-орієнтоване динамічне середовище для навчання. Її перша Інтернет-версія була розроблена у 1999 р. Із того часу система Moodle постійно оновлюється та доповнюється, тому вона стала більш досконалою, ніж багато комерційних СУН. Moodle має добре організовану технічну та інформаційну підтримку на вебсайті. Вказані позитивні особливості СУН Moodle зумовили те, що ця система стала найбільш поширеною в навчальних закладах світу.

Система Moodle має засоби, необхідні для виконання функцій електронного деканату: зарахування до навчального закладу, створення студентських груп, складання розкладів, оформлення звітів різних форм.

СУН Moodle має власне програмне забезпечення для створення тестів і проведення тестувань рівня засвоєння навчального матеріалу. Його можна умовно поділити на модулі: модуль формування тесту та формулювання умов тестування; модуль створення тестових завдань; модуль проведення тестування. У СУН Moodle є власні засоби для комунікації між учасниками навчального процесу: чат, форум, електронна пошта.

СУН Moodle може бути встановлена та функціонувати на платформах вільно розповсюджуваних операційних систем Unix, Linux і зберігати дані в базах MySQL, PosgreSQL. Також можливе застосування ліцензійного програмного забезпечення (напр., Windows Microsoft).

Застосування в освітньому процесі сучасних інноваційних технологій навчання, їхньої інтеграції з уже наявними технологіями, використання сервісів соціальних медіа, Інтернет тощо сприяє підвищенню якості навчального процесу, формуванню компетентного фахівця, здатного до роботи в умовах інформаційного суспільства та навчання впродовж усього життя.

 

Список використаних джерел

  1. Гуревич, Р.С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти [Текст] / Р.С. Гуревич, М.Ю. Кадемія. – Київ: Освіта України, 2006. – 366 с.
  2. Демида, Б. Системи дистанційного навчання: огляд, аналіз, вибір [Текст] / Б. Демида, С. Сагайдак, І. Копил // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Комп’ютерні науки та інформаційні технології. – 2011. – №694. – С. 98−107.
  3. Кадемія, М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник [Текст] / Кадемія М.Ю., Шахіна І.Ю. – Вінниця: ТОВ «Планер». – 2011. – 220 с.
  4. Комп’ютерні технології в освіті: навч. посібн. [Текст] / Ю.С. Жарких, С.В. Лисоченко, Б.Б. Сусь, О.В. Третяк. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2012. – 239 с.
  5. Сайт Moodle community. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://moodle.org.
Категорія: Секція/Section_4_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 1174 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0