Ушкаренко Ю. В., д.е.н., професор кафедри податкової та бюджетної політики
Шульга М. О., здобувач
Херсонський національний технічний університет
м. Херсон
ІДЕНТИФІКАЦІЯ ПОНЯТТЯ «ФІНАНСОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ» ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
Харчова промисловість є складовою і стратегічно важливою галуззю агропромислового комплексу України. Її підприємства формують продовольчу безпеку країни, забезпечують населення необхідними продовольчими товарами, витрати на споживання яких складають понад 60% загальних грошових заощаджень населення [1, с. 163]. В умовах ринкових перетворень і глобалізації виробництва, розвитку інноваційних технологій головним завданням підприємств харчової промисловості є їх конкурентоспроможність. Одним з основних економічних ресурсів, що визначає результати діяльності харчових підприємств є фінансовий потенціал.
Дослідженню проблеми формування фінансового потенціалу присвячено багато публікацій видатних вчених, серед яких: І.Т. Балабанова, О.І. Барановський, О.М. Волкова, А.І. Даниленко, А.І. Ковальова, Д.С. Молякова, В.М. Родіонова, Н.О. Русак, О.О. Терещенко, М.Г. Чумаченко та ін.
Щодо фінансового потенціалу, то існує багато визначень, кожне з яких має певні відмінні риси. Е.Ю. Терещенко визначає «фінансовий потенціал» як фінансові ресурси, з приводу яких виникають відносини на підприємстві з метою досягнення його ефективного та рентабельного функціонування [2, с. 4]. Ідентичної думки дотримуються С.А. Лосєва, В.І. Зубкова, А.В. Накивайло і розглядають «фінансовий потенціал» як характеристику фінансової незалежності підприємства, його фінансової стійкості та кредитоспроможності [3, с. 5]. Проте такі визначення мають загальний характер. У своєму дослідженні Т.В. Паєнтко вважає, що фінансовий потенціал – сукупність фінансових ресурсів, спрямованих на реалізацію і нарощування економічного потенціалу, з метою максимізації прибутку [4, с. 96]. Таке визначення не враховує тієї особливості, що фінансовий потенціал проявляється у двох формах – наявній та прихованій.
В.Г. Бикова, Ю.М. Ряснянський та Д.О. Троц трактують фінансовий потенціал, як сукупність фінансових ресурсів, що беруть участь у виробничо-господарській діяльності й характеризуються можливістю їхнього залучення для фінансування майбутньої діяльності та певних стратегічних напрямків розвитку підприємства [5, с. 57; 6, с. 3]. Проте, лише наявність певної кількості ресурсів не може гарантувати оптимального результату від їхнього використання. «Фінансовий потенціал» у працях В.О. Кунцевич, визначається як обсяг власних, запозичених та залучених фінансових ресурсів підприємства, якими воно може розпоряджатися для здійснення поточних та перспективних витрат [7, с. 124].
Найбільшої уваги заслуговує визначення Ф.І. Євдокимова та О.В. Мізіної, що «фінансовий потенціал» – система відносин на підприємстві з приводу досягнення максимально можливого фінансового результату за умови: наявності власного капіталу, достатнього для виконання умов ліквідності і фінансової стійкості; можливості залучення капіталу в обсязі, необхідному для реалізації ефективних інвестиційних проектів; рентабельності вкладеного капіталу; наявності ефективної системи керування фінансами, що забезпечує прозорість поточного і майбутнього фінансового стану [8, с. 54].
Аналізуючи існуючі визначення фінансового потенціалу, треба відзначити, що необхідно їх уточнення щодо підприємств харчової промисловості. Вважаємо, фінансовий потенціал підприємств харчової промисловості – це сукупність внутрішніх фінансових можливостей підприємства та його інвестування для здійснення та виконання фінансових обов’язків, можливості ділового співробітництва та конкурентоспроможності підприємства.
Складовими фінансового потенціалу підприємств харчової промисловості є наступні елементи:
- фінансовий потенціал стійкості харчового підприємства – результати поточної діяльності підприємства;
- фінансовий потенціал розвитку підприємства – можливість подальшого конкурентоспроможного розвитку підприємства харчової промисловості, де мається на увазі сукупність всіх наявних ресурсів підприємства, що можуть забезпечити досягнення визначених стратегічних цілей з урахуванням впливу зовнішнього середовища.
Фінансовий потенціал підприємств харчової промисловості є органічною єдністю наявних фінансових ресурсів та можливостей їх використання у межах харчового підприємства. Цей потенціал доцільно розглядати як важливий показник ефективного розвитку підприємств харчової промисловості, що має використовуватися при прогнозуванні, реалізації стратегічних рішень подальшого розвитку підприємства.
Література
- Якимчук, Т.В. Стан і перспективи розвитку підприємств харчової промисловості України [Текст] / Т.В. Якимчук// Актуальні проблеми економіки. – 2010. – № 4. – С. 162–168.
- Терещенко, Е.Ю. Економічна сутність фінансового потенціалу підприємства [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.confcontact.com/2008dec/7_tereschenko.htm (дата звернення : 12.10.2015 р.). – Заголовок з екрана.
- Бикова, В.Г. Фінансово-економічний потенціал підприємств загальнодержавного значення – оцінка та управління [Текст] / В.Г. Бикова, Ю.М. Ряснянський // Фінанси України. – 2005. – № 6. – С. 56–61.
- Троц, Д.О. Аналіз та діагностика фінансового потенціалу підприємства [Електронний ресурс] / Д.О. Троц, О.Е. Бурдіна // Соціум. Наука. Культура. Економіка. Режим доступу: http://intkonf.org/trots-do-burdina-oe-analiz-ta-diagnostika-finansovogo-potentsialu-pidpriemstva/ (дата звернення : 12.10.2015 р.). – Заголовок з екрана.
- Лосєва С.А. Финансово-инвестиционный потенциал предприятия и его влияние на управление инвестициями [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.cci.zp.ua/invest/article/knp20_7.doc (дата звернення : 12.10.2015 р.). – Заголовок з екрана.
- Кунцевич, В.О. Поняття фінансового потенціалу розвитку підприємства та його оцінки [Текст] / В.О. Кунцевич // Актуальні проблеми економіки. – 2004. – № 14. – С. 18–21.
- Євдокимов Ф.І. Дослідження категорії «економічний потенціал промислового підприємства» [Текст] / Ф.І. Євдокимов, О.В. Мізіна // Наукові праці ДонНТУ. Серія 6 : економічна. – 2004. – Вип. 75. – С. 54–59.
- Паентко, Т.В. Налоговое регулирование в контексте формирования финансового потенциала предприятия [Текст] / Т.В. Паентко // Бизнесинформ. – 2006. – № 9. – С. 96–98.
|