Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_10_30_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_10_30

РЕФОРМУВАННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ

Полторак А. С., к. е. н., викладач кафедри обліку та оподаткування

Миколаївський національний університет ім. В. О. Сухомлинського

м. Миколаїв, Україна

Ніколайцева О. В., студентка кафедри обліку та оподаткування

Миколаївський національний університет ім. В. О. Сухомлинського

м. Миколаїв, Україна

 

РЕФОРМУВАННЯ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ

 

Проблема побудови ефективної податкової системи є однією із найбільш актуальних у процесі розвитку ринкових відносин в Україні та інтегрування української економіки до світового ринку. Вивченню питань, що стосуються формування ефективних податкових систем, присвячені численні дослідження вітчизняних та закордонних науковців, зокрема І. Барановського, В. Буряковського, А. Вагнера, В. Вишневського, В. Гейця, Ю. Іванова та інших.

Оскільки податкові системи різних країн формувалися під впливом різних економічних, політичних та соціальних умов, це пояснює їхню специфіку і, в свою чергу, зумовлює ту обставину, що в різних країнах ведеться постійний пошук взаємоузгоджених оптимальних рішень у сфері оподаткування [1].

Українська податкова система є однією з найбільш складних і найменш ефективних не тільки серед країн європейського регіону, але й у глобальному порівнянні, хоча вона формувалася на принципах та засадах європейського та світового досвіду. Це регулярно підтверджують міжнародні рейтинги, дослідження вітчизняних економістів, а також оцінки інвесторів, що працюють в Україні.

Бажання реформувати вітчизняну податкову систему було першочерговим завданням кожного уряду. У грудні 2014 року Верховна Рада України прийняла пакет законів про податкову реформу в Україні. Відповідно до останніх кардинальних змін в законодавстві виникли нові правила адміністрування вітчизняних податків та зборів, а саме [2]:

1. Впроваджено систему електронного адміністрування податку на додану вартість: з 1 лютого до 1 липня 2015 року – у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року – на постійній основі. Дана система діє за допомогою електронних рахунків платників податку на додану вартість. Відкриття та обслуговування електронних рахунків Державною казначейською службою України здійснюється на безоплатній основі. Інформація про рух коштів на електронних рахунках платникам податку надається Державною фіскальною службою України за відповідним запитом платника на безоплатній основі без обмеження кількості запитів та у часі.

2. Введено податок на нерухомість. Ставка податку на нерухомість, яку встановлюють відповідні місцеві ради, у 2015 році складає не більш ніж 24,36 грн/кв.м (2% від мінімальної заробітної плати на початок року) та не залежить від ринкової вартості об’єкта. Законом встановлено пільги на сплату податку, згідно з якими база оподаткування житлової нерухомості зменшується для власників квартир на 60 кв. м, а для власників будівель – на 120 кв. м, для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, – на 180 кв. м.

3. Платниками транспортного податку з 01.01.2015 року є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років з об’ємом циліндрів двигуна понад 3000 куб. см. Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000 грн за кожен легковий автомобіль.

4. Суттєвих змін зазнала і спрощена система оподаткування. З 1 січня 2015 року замість 6 груп платників єдиного податку залишилося всього 4 групи. Групи платників єдиного податку з 3-ї по 6-ту (фізичні та юридичні особи) об’єднано в одну єдину групу – 3 групу платників єдиного податку. Перехід груп платників єдиного податку (групи 3–6) до оновленої групи відбулось автоматично. Так, платники єдиного податку груп 3–6, які перебували на обліку в контролюючих органах до 1 січня 2015 року, з 1 січня 2015 року вважаються платниками єдиного податку 3-ї групи.

5. Адміністрування податку на прибуток теж відбувається за новими правилами. Замість вже звичного порядку ведення окремого податкового обліку запроваджено принципово новий порядок, який ґрунтується на визначенні фінансового результату (прибутку до оподаткування) за даними бухгалтерського обліку та його подальшого коригування на обмежений перелік визначених законом податкових різниць.

Згідно з презентацією податкової реформи на Національній раді реформ, основними принципами якої визначено простоту, прозорість та справедливість, пропонується встановити на єдиному рівні в 20 % ставки єдиного соціального внеску (зараз в більшості випадків від 36 % до 40 % плюс 3,6 % з працівника), податку на доходи фізичних осіб (зараз 15% і 20%), податку на прибуток (зараз 18 %) і ПДВ (зараз 20 %, для ліків – 7 %). Крім того Міністерство фінансів України пропонує з 2018 року об'єднати єдиний соціальний внесок та податок на доходи фізичних осіб і знизити цей загальний податок на зарплату до 20 %.

На нашу думку, податкова система повинна бути зрозумілою, легкою в адмініструванні, адаптованою до сучасних вимог, мати необхідні складові, які стимулюватимуть український бізнес. На засіданні Національній раді реформ не були висвітлені окремі дискусійні моменти, в т. ч. ймовірне скасування пільгової ставки ПДВ на ліки, внаслідок чого очікується їх значне подорожчання.

Список використаних джерел

1. Аврамкіна, І. О. Перспективи використання Україною міжнародного досвіду у частині розбудови ефективної системи оподаткування / І. О. Аврамкіна, В. Г. Курасов [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.asta.edu.ua(дата звернення : 06.10.2015 р.). – Назва з екрана.

2. Податковий кодекс України [Текст] : офіц.текст : за станом на 20.09.2015р. / Верховна Рада України; Кодекс України, Закон, Кодекс від 02.12.2010 № 2755-VI // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2011. – № 13-14, № 15-16, № 17. – С.112. – Доступно також з мережі Інтернет : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (дата звернення 11.10.2015 р.). – Назва з екрана.

3.  Державна фіскальна служба України [Електронний ресурс] : офіц. сайт. : укр. версія / Державна фіскальна служба України. — Текст. і граф. дані. — К. : ДФСУ, 2015. – Режим доступу: www.dp.sfs.gov.ua (дата звернення : 06.10.2015 р.). – Назва з екрана.

Категорія: Секція/Section_3_2015_10_30 | Додав: clubsophus (2015-10-30)
Переглядів: 580 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_10_30
Секція/Section_2_2015_10_30
Секція/Section_3_2015_10_30
Секція/Section_4_2015_10_30
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 629
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0