Захарченко Наталія
к.е.н., доцент
Швецова Альона
студентка
Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
м. Дніпропетровськ
Україна
МЕХАНІЗМ ФІНАНСУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ: ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Верховна Рада України підтримала у другому читанні законопроект № 2123а "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо запобігання та протидії політичній корупції", який є актуальним для громадськості і серед експертів. Зокрема, документом пропонується запровадити починаючи з 1 липня 2016 року, пряме державне фінансування політичних партій на яке планується виділити близько 400 млн. грн. який був розроблений Мін'юстом спільно з міжнародними експертами і профільним комітетом [1]. Метою даної роботи є аналіз і з'ясування змін які були внесені у деякі законодавчі акти України щодо запобігання та протидії політичній корупції.
Кабінет міністрів пропонує Верховній Раді внести зміни в Бюджетний кодекс і з 1 січня 2017 року в загальний перелік витрат держбюджету додати статтю про фінансування політичних партій. Як відомо, це питання включено в пакет реформ, які Україна зобов'язалася перед Євросоюзом провести найближчим часом. Його мета – усунення політичної корупції.
Регулювання фінансування політичних партій може здійснюватися державою в 3-х напрямках: регулювання розмірів і порядку надання партіям приватних пожертвувань і внесків; обмеження передвиборних витрат та контроль над ними; пряме і непряме бюджетне фінансування партій.
Серед джерел фінансових надходжень партії можна виділити 4 основних: членські внески, пожертви, доходи від дозволеної господарської діяльності і державні субсидії. Основою фінансування українських партій є пожертвування. Бюджетне фінансування може бути прямим це грошові субсидії та компенсації від держави і непрямим це послуги МСІ, приміщення для прийому виборців і т. д. Розміри і обсяги субсидій можуть визначатися кожен рік головним фінансовим документом країни – проектом бюджету [2].
Закон підвищує вимоги до прозорості джерел надходження коштів, звітності політичних партій і засновує їх фінансування з державного бюджету. Нижче розглянемо ключові новації закону:
- Відкритість інформації про фінансування партій. У звіті буде відображатися повна інформація по кожному внеску на користь партії або її місцевої організації, включаючи дані про особу донора коштів та розмір внеску. Інформація про здійснення платежів з рахунку партії на певні потреби, із зазначенням отримувача коштів і цільового призначення. Звіти повинні бути розміщені у вільному доступі на сайті Нацагентства по запобіганню корупції.
- Обмеження можливості здійснювати внески на користь політичних сил.
Суттєвою зміною є дозвіл отримувати внески від міжнародних організацій, політичних партій та їх об'єднань, зареєстрованих у державах-членах ЄС. Також обмежуються максимальні розміри щорічного внеску від однієї фізичної чи юридичної особи, відповідно 400 і 800 мінімальних зарплат.
- Контроль над фінансовою діяльністю політичних партій.
За надання неправдивої інформації у фінансових звітах, порушення норм фінансування партій або неподання фінансових звітів у законі передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність уповноважених осіб.
- Державне фінансування статутної діяльності партій.
Механізм фінансування політичних партій представлений в рис. 1.
Рис. 1. Механізм фінансування політичних партій (самостійна розробка авторів)
Право на щорічне фінансування статутної діяльності мають партії, які отримали хоча б 2% у загальнодержавному багатомандатному окрузі. Правда, з 2017 р. почнеться фінансування лише парламентських партій, а бар'єр 2% запрацює тільки після наступних парламентських виборів. Претендувати на відшкодування витрат на агітацію зможуть лише партії, які пройшли в парламент. Це дає певну фінансову “фору” парламентським політичним силам.
Все фінансування розподіляється між партіями пропорційно до кількості отриманих голосів. Додаткові 10% від загального обсягу цих коштів щорічно розподіляється порівну між політичними силами, в яких кількість обраних осіб однієї статі не перевищує дві третини.
Відшкодування витрат на агітацію передбачено в розмірі фактичних витрат, але не більше максимального обмеження розміру виборчого фонду (згідно з чинним законом “Про вибори народних депутатів”, для партій - 90 000 мінімальних зарплат, на даний момент близько 124 млн грн). Наявність граничного розміру виборчого фонду створює передумови для продовження практики тіньового фінансування, тому в майбутньому значно ефективніше буде не штучне обмеження розмірів виборчих фондів, а зменшення обсягів витрат на передвиборну агітацію, наприклад, через практику обмеження політичної реклами [4].
Підводячи підсумки, можна виділити такі пропозиції і зробити висновок.
У демократичному світі спостерігається тенденція до законодавчого регулювання процесу фінансування партій і виборчих кампаній. Європейська практика показує, що краще, якщо б це відбувалося за державні кошти з чітким отмежеваніем бізнесу від політики. При її впровадженні важливо враховувати кілька специфічних чинників:
– в якому стані знаходиться держбюджету в умовах війни і економічної кризи;
– платоспроможність громадян в тих же умовах;
– моральна готовність громадян фінансувати партії та їх кандидатів;
– бажання і політична воля самих політиків;
– наявність серед виборців попиту на популізм.
Нові норми збільшують роль держави як регулятора у системі політичних фінансів, зменшуючи і неврегульованість в цьому секторі. Партії відтепер повинні стати повністю відкритими й підзвітними суспільству.
Список використаних джерел
1. 400 миллионов из Госбюджета для украинских партий: кому сколько достанется? [електронний ресурс]: http://www.facenews.ua
2. Рада ввела фінансування політичних партій за рахунок держбюджету [електронний ресурс] : http://mignews.com.ua/politics/inukraine/7123453.html
3. Аналітика [електронний ресурс]: http://news.bigmir.net/ukraine/959044-Finansirovanie-partii-kakie-vozmojnosti-daet-obshestvy-zakon
4. Фінансування партій: які можливості дає суспільству закон [електронний ресурс]: http://antonovich-design.com.ua/news/733259/