Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_03_31_Lviv » Секція/Section_3_2016_03_31

СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ІНСТРУМЕНТІВ ПІДТРИМКИ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ

Гапак Наталія

к.е.н., доцент, доцент кафедри

ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

м. Ужгород

 

СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ІНСТРУМЕНТІВ ПІДТРИМКИ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ

 

Ефективна політика місцевого економічного розвитку повинна вдало компонувати наявні інструменти підтримки розвитку пріоритетних видів діяльності на регіональному та субрегіональному рівнях.

Провівши аналіз нормативно-правового забезпечення регіонального економічного розвитку, інструментів державної підтримки пріоритетних видів діяльності на регіональному та субрегіональному рівнях, практики та механізмів фінансування місцевого економічного розвитку в Україні, можна кількісно визначити наступні співвідношення складу та структури загальної сукупності проаналізованих інструментів та засобів їх реалізації (табл. 1).

Таблиця 1

Кількісний та структурний аналіз інструментів регіонального економічного розвитку

 

Інструменти

Бюджетно-фінансові

Підвищення конкуренто-спроможності

Інституційне забезпечення

Інтеграція та взаємодія

 

Разом

Види інструментів, од.

7

(37%)

8

(42%)

2

(10,5%)

2

 (10,5%)

19

(100%)

Засоби реалізації на регіон. рівні / наскрізність,од.

 

11

(20%)

 

 

9 (33%)

 

31 (58%)

 

 

8 (30%)

 

8 (15%)

 

 

4 (15%)

 

4 (7%)

 

 

6 (22%)

 

54

(100%)

 

 

27

(100%)

Засоби реалізації на місц. рівні / наскрізність, од.

 

1 (9%)

 

2 (18%)

 

8 (73%)

 

0 (0%)

11 (100%)

Усього засобів реалізації на регіон. рівні, од.

 

20 (25%)

 

39 (48%)

 

12 (15%)

 

10 (12%)

 

81 (100%)

Усього засобів реалізації на місц. рівні, од.

 

10 (26%)

 

10 (26%)

 

12 (32%)

 

6 (16%)

 

38 (100%)

Усього засобів реалізації на регіон. та субрегіон. рівні, од.

 

 

21 (23%)

 

 

41 (44%)

 

 

20 (22%)

 

 

10 (11%)

 

 

92 (100%)

Джерело: розраховано автором

 

При формуванні зведеної таблиці засоби реалізації інструментів регіонального економічного розвитку були проаналізовані на таких рівнях:

  1. Кількість інструментів на національному (державному) рівні;
  2. Засоби реалізації, які забезпечуються практично на регіональному (обласному) рівні;
  3. Засоби реалізації, які забезпечуються виключно на місцевому (місто, селище, село) рівні;
  4. Засоби реалізації, які мають втілення як на регіональному, так і на субрегіональному рівнях.

Крім структурних показників для цілей аналізу використовувався запропонований авторами показник наскрізності, який вказує на наскрізний характер засобу реалізації відповідних інструментів, при цьому аналізувалися два рівні наскрізності – від державного до регіонального та від державного до місцевого рівня.

Кількісний та структурний аналіз інструментів регіонального економічного розвитку вказує на більш широку номенклатуру бюджетно-фінансових інструментів та інструментів підвищення конкурентоспроможності – відповідно 37% та 42%.

Найбільш кількісними за видами та засобами реалізації інструментів розвитку пріоритетних видів економічної діяльності на регіональному рівні є інструменти підвищення конкурентоспроможності: 31 інструмент (58%) як такий, що застосовується лише (переважно) на рівні області і 39 інструментів (48%) загалом, враховуючи ті, що мають також і наскрізний характер, тобто практика застосування яких наявна і на субрегіональному рівні. Щодо засобів реалізації даного інструменту на місцевому рівні, то за кількісними та структурними показниками він поступається інструменту інституційного забезпечення та займає друге місце після нього. Разом з тим, кількість засобів реалізації інструментів підвищення конкурентоспроможності, які застосовуються виключно на місцевому рівні, складає всього 2 (або 18% від загальної кількості засобів реалізації усіх інструментів, що проявляються виключно на субрегіональному рівні): 1) стратегія розвитку і вибір пріоритетів на громадських слуханнях; 2) визначення стратегічних, проміжних і тактичних цілей економічного розвитку громад, району – економічне зростання, максимальна зайнятість і добробут населення, відновлення ресурсного потенціалу і досягнення самозабезпечуваності громади. Наскрізність інструментів (застосування як на регіональному, так і на субрегіональному рівнях) для даного виду є достатньо високою і складає 30%. Отже, на рівні області інструменти підвищення конкурентоспроможності займають практично половину усіх засобів реалізації інструментів регіонального економічного розвитку [1, с.92].

Засоби реалізації бюджетно-фінансових інструментів розвитку пріоритетних видів регіональної діяльності за кількісним та структурним співвідношеннями (у розрізі всіх рівнів та в цілому) посідають друге  місце. Слід відмітити, що 25% та 26%  (тобто ¼ від кількості) засобів реалізації бюджетно-фінансових інструментів відповідно на регіональному та субрегіональному рівнях складають «правильну» пропорцію їх розподілу, враховуючи що кількість інструментів дорівнює 4. Крім того, даний інструмент демонструє також найбільшу наскрізність засобів реалізації – 9 одиниць (33%). Разом з тим, до місцевого рівня реалізації відноситься лише 1 засіб бюджетно-фінансових інструментів (що складає 9% від засобів субрегіонального рівня): управління землею та майном громади.

Інструменти інституційного забезпечення хоча й найменш чисельні за кількістю видів (поряд із інструментами інтеграції і взаємодії органів влади) – 2 одиниці – і за наскрізністю засобів реалізації – 15%, проте характеризується найбільшою кількістю засобів реалізації політики економічного регіонального розвитку саме на місцевому рівні – 8 одиниць (73% від засобів реалізації суто на субрегіональному рівні) і 12 одиниць (32% від місцевих засобів реалізації, враховуючи також і наскрізні з регіональним рівнем).  Характерним для даного інструменту є те, що кількість засобів реалізації на регіональному рівні, в т.ч. враховуючи наскрізність, ідентична кількості на місцевому рівні. Тобто, місцевий економічний розвиток на сучасному етапі в Україні має можливість послуговуватися саме інституційними інструментами.

Інструменти підтримки взаємодії, інтеграції та співпраці органів влади є найменш чисельними на усіх рівнях: регіональному (10 одиниць, або 12% засобів реалізації), субрегіональному (6 одиниць, або 16% засобів реалізації) [1, с.93]. Крім того, засобів реалізації, які здійснюються виключно на місцевому рівні, в результаті проведеного дослідження не виявлено. Також це єдиний вид інструменту політики регіонального економічного розвитку, де наскрізних засобів реалізації більше, ніж тих, що застосовуються тільки на рівні області.

 

Список використаних джерел

  1. Інструментарій  розвитку  пріоритетних  видів  економічної  діяльності  в регіоні  :  монографія  /  Мікловда  В.П.,  Слава  С.С.,  Сембер  С.В.  та  ін.  – Ужгород: Видавництво «ФОП Сабов А. М.», 2015. - 314 с.
Категорія: Секція/Section_3_2016_03_31 | Додав: clubsophus (2016-03-31)
Переглядів: 265 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_03_31
Секція/Section_2_2016_03_31
Секція/Section_3_2016_03_31
Секція/Section_4_2016_03_31
Секція/Section_5_2016_03_31
Секція/Section_6_2016_03_31
Секція/Section_7_2016_03_31
Секція/Section_8_2016_03_31
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 624
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0