Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_03_31_Lviv » Секція/Section_4_2016_03_31

АЛЬТЕРНАТИВНІ ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ

Сментина Наталія

к.е.н., доцент, доцент кафедри

Клєвцєвич Наталія

к.е.н., доцент кафедри

Одеський національний економічний університет

м. Одеса, Україна

 

АЛЬТЕРНАТИВНІ ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ

 

Процеси децентралізації в Україні актуалізують дослідження проблематики забезпечення економічного зростання на рівні територіальних громад, підґрунтя якого формують дії суб’єктів господарювання, у тому числі органів місцевого самоврядування, спрямовані на примноження економічних ресурсів громади та отримання позитивного соціально-економічного ефекту.

Обмеженість внутрішніх фінансових ресурсів, які спрямовуються на забезпечення життєдіяльності громади, змушує органи місцевого самоврядування вдаватися до їх пошуку. Сьогодні перед Україною відкрито багато можливостей для отримання додаткових джерел фінансування у вигляді допомоги у сфері економічного зростання. Зокрема, в країні працюють такі проекти технічної допомоги: Програма ЄС, Програма розвитку ООН та її проекти, програма США [1].

Серед програм ЄС у контексті проблеми забезпечення місцевого економічного розвитку, заслуговують на увагу Структурні фонди та ініціативи співтовариства, які надають можливість отримати фінансування у вигляді інвестицій, що спрямовуються на потреби розвитку інституціональних можливостей, збільшення дієвості публічних послуг або ж реалізацію проектів у сфері інфраструктури. Через структурні фонди Європейського Союзу виділяється основна частка ресурсів для інфраструктурних перетворень у таких сферах як: енергетика, транспорт, навколишнє середовище та для вирівнювання диспропорцій у регіональному розвитку. Отримання коштів від Європейського Союзу базується на директивах Європейської Комісії, з урахуванням яких держава формує Національний план розвитку. Цей план має відповідати умовам підтримки Секторних операційних програм, які стосуються структурних змін у чітко означених секторах економіки або державного розвитку, а також Інтеграційної оперативної програми, яка передбачає розвиток регіонів [2, с. 33].

Сьогодні фінансування зі структурних фондів ЄС відбувається в рамках таких шаблонних пріоритетів країн Європейського союзу, що відповідають сучасному етапу розвитку та стосуються захисту навколишнього середовища, розвитку безпечної енергетики, розвитку транспортної мережі, покращення якості життя, формування економіки знань, створення нових робочих місць, стимулювання конкурентоспроможності та економічного зростання на місцевому, регіональному рівні [3, с. 6].

Із структурних фондів ЄС кошти виділяються не централізовано, а під реалізацію конкретних проектів на місцях, із подальшим контролем витрат. Тому будь-який грамотно складений і поданий проект може розраховувати на отримання прямих інвестицій. Відповідно, такі проекти у своїй сукупності мають становити основу стратегій соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних утворень держави з метою забезпечення їх реалістичності. При цьому важливо відбирати проекти, які відповідають пріоритетам розвитку країн ЄС, завдяки чому зростає можливість отримати запозичені кошти – інвестиції та ресурси міжнародних фінансових організацій, та одночасно зменшити тягар зобов’язань на бюджет.

Саме з цією метою в країні проводяться тренінги для представників бізнесу та органів місцевого самоврядування, які покликані надати знання щодо ідентифікації проекту, який може претендувати на отримання відповідного фінансування в рамках Нової Фінансової Перспективи ЄС на 2014-2020 роки та його успішне складання. Прикладом успішності такого фінансування є Польща, яка за останні десять років зробила фантастичний ривок у своєму розвитку. Ресурси на будівництво тисяч кілометрів доріг, відродження аграрного сектору, розвиток малого та середнього бізнесу Польща залучила зі Структурних фондів ЄС. Сьогодні фінансування з Європейських фондів становить більш ніж 60% інвестиційного бюджету країни [4].

Серед форм надання фінансової допомоги від Європейського Союзу варто відмітити й бюджетну підтримку – пряму підтримку бюджетів країн-партнерів з метою забезпечення життєво-важливих функцій держави. Разом з тим, така допомога надається лише країнам, які: чітко визначили національні або галузеві програми й стратегії розвитку та реформування; мають орієнтовану на стабільність макроекономічну нормативно-правову базу та надійну програму покращення управління державними фінансами.

За офіційними даними Міністерства економічного розвитку та торгівлі України у другому півріччі 2014 року в Україні впроваджено 445 проектів міжнародної технічної допомоги загальною вартістю близько 3,6 млрд. доларів США за підтримки США, Канади, ФРН, Швеції, Нідерландів, Швейцарії, Данії, Великобританії, Японії, Туреччини, ЄС, ЄБРР, МБРР, ОБСЄ, МАГАТЕ, ООН, НЕФКО [5]. Одним із діючих проектів міжнародної технічної допомоги, що реалізується в країні та пройшов державну реєстрацію, є «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС)». Загальна вартість проекту 8 200 000 дол. США. Термін виконання: 14.12.2015 – 13.12.2020. Донором за проектом виступає Уряд США через Агентство США з міжнародного розвитку; реципієнтами – регіональні відділення Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України». Метою проекту є допомога Уряду України у розробці й запровадженні належного правового поля децентралізаційної реформи. Загалом він спрямований на: впровадження політики у сфері децентралізації, збільшення ресурсів місцевого самоврядування (зокрема, створення умов для доступу до додаткових фінансових ресурсів), впровадження інструментів для нарощування ресурсів та навчання органів місцевого самоврядування їх ефективно використовувати. Серед інших проектів варто відмітити такі: «Закладення основи інфраструктури просторових даних: забезпечення бази в українському уряді для підтримки стабільного економічного зростання»; «Експертна підтримка врядування та економічного розвитку (EDGE)» (проекти реалізує Уряд Канади через Міністерство закордонних справ, торгівлі та розвитку Канади).

Попри велику кількість проектів, що реалізуються, органи місцевого самоврядування та бізнес знаходиться лише на початковому етапі освоєння тих можливостей, які відкриваються перед ними.

 

Список використаних джерел

  1. Внешние источники финансирования, которые доступны нашим громадам. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://regionet.org.ua/files/External_financial_sources_available_2010_ru.pdf (дата звернення 23.03.2016 р.). – Назва з екрана.
  2. Соскін О. І. ЄС та місцеве самоврядування: досвід вишеградських міст та українська перспектива: науково-методичний посібник / О. І. Соскін, А. М. Матвійчук, Н. О. Матвійчук; за заг. ред. О. І. Соскіна. – К.: «Інститут суспільної трансформації», 2008. – 56 с.
  3. Механізми формування регіональних пріоритетів розвитку: аналітична доповідь / [С.О.Біла, О.В.Шевченко, В.І.Жук та ін.]. – К.: НІСД, 2013. – 88 с.
  4. Структурні фонди ЄС – «рятівне коло» для Українського бізнесу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ceasc-bw.com/products/riativne-kolo-biz. (дата звернення 23.03.2016 р.). – Назва з екрана.
  5. Співробітництво з міжнародними фінансовими організаціями та залучення міжнародної технічної допомоги / Матеріали офіційного сайту Міністерства економічного розвитку та торгівлі України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua (дата звернення 23.03.2016 р.). – Назва з екрана.
Категорія: Секція/Section_4_2016_03_31 | Додав: clubsophus (2016-03-31)
Переглядів: 721 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_03_31
Секція/Section_2_2016_03_31
Секція/Section_3_2016_03_31
Секція/Section_4_2016_03_31
Секція/Section_5_2016_03_31
Секція/Section_6_2016_03_31
Секція/Section_7_2016_03_31
Секція/Section_8_2016_03_31
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0