Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_03_31_Lviv » Секція/Section_4_2016_03_31

КРИЗА – ЯК СТИМУЛ ДО АКТИВІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ванярха Анатолій

студент

Науковий керівник: д.е.н.,  Гуржій Н.М.

Запорізький національний університет

м. Запоріжжя

 

КРИЗА – ЯК СТИМУЛ ДО АКТИВІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

У процесі трансформації глобальної економіки, спостерігається тенденція до скорочення циклу виникнення кризових явищ. Одним із проявів кризи є зниження купівельної спроможності як населення, так і більшості підприємницьких структур [1].

Для України в умовах жорсткої конкуренції глобального ринку актуальною на сьогоднішній день стає завдання подолання кризи за рахунок якісних перетворень, можливих лише з використанням прогресу в сфері інноваційної діяльності.

Криза (від грец. Krisis - рішення) - це різка зміна, крутий перелом [3]. криза - невід'ємна частина економічного розвитку, закономірне періодичне явище розвитку суспільства в світі.

Кризовій ситуації притаманні такі особливості:

- невідворотність: це закономірно повторювані етапи циклічного розвитку будь-якої системи;

- Криза настає, коли потенціал прогресу головних елементів системи вичерпаний і вже народилися і починають боротьбу елементи нової системи, представляє майбутній цикл;

- прогресивність: вони послаблюють або усувають слабші системи, розчищають простір для елементів нової системи, здійснюючи тестування і передачу нових елементів в майбутнє;

- є поштовхом до  новому етапу розвитку системи, або загибелі;

- унікальність: різноманітні причини і фактори, що їх викликають, кожен раз вихід з кризи вимагає специфічних заходів.

Виділяють наступні види криз в залежності від широти його охоплення:

  • національна;
  • регіональна;
  • галузева і на рівні підприємства [4].

Для всіх підприємств наслідки кризи є індивідуальними. Однак можна виділити кілька інструментів управління, які є універсальними:

1) зниження витрат (нормування всіх статей витрат і жорсткий контроль виконання встановлених нормативів);

 2) стимулювання продажів (розвиток відносин з клієнтами і залучення нових, пропозиція ринку нової продукції, перегляд існуючої системи знижок і пільг для покупців);

3) оптимізація грошових потоків (щоденна звірка балансу готівкових коштів, розставляння пріоритетів поточних платежів); 4) робота з дебіторами і реформування політики комерційного кредитування;

5) реструктуризація кредиторської заборгованості.

Таким чином, одним з можливих шляхів виходу підприємницької структури з кризи є інновації (нові продукти, підходи до управління і т.д.), які підвищують конкурентоспроможність і знижують витрати. Інновації та інноваційна діяльність здатні забезпечити безперервне оновлення технічної та технологічної бази виробництва, освоєння і випуск нової конкурентоспроможної продукції і як результат - ефективне проникнення на світові ринки товарів і послуг.

Періодичне інноваційне оновлення - загальна закономірність суспільства і його систем. Воно обумовлено тим, що будь-яка система має свій потенціал розвитку, життєвий цикл і, переходячи від фази до фази, вимагає часткового оновлення. Суспільство зростає і ускладнюється, збільшується обсяг і змінюється структура потреб для їх задоволення, кожна система повинна вдосконалюватися або поступатися своїм місцем іншій системі, здатної задовольнити цю потребу. Якщо суспільство (або його складова) втрачає здатність до оновлення, то це лежить в основі криз, приголомшливих громадські системи і завершуються або загибеллю, або болісним відновленням здатності до самовідновлення. Оновлення не є безперервним. За ним слідує період плавного, рівномірного розвитку, поки не буде вичерпано потенціал даного стану і його еволюційного вдосконалення [4].

Конкурентну перевагу дають наступні основні інновації:

1) застосування нових технологій, що дозволяють удосконалювати способи виробництва і методи маркетингу, нові товари і послуги;

2) утворення нових сегментів галузі та їх перегрупування дають можливість залучити значну кількість покупців, а так само знайти більш ефективний спосіб випуску окремих видів продукції; 3) зміна абсолютної або відносної вартості елементів виробництва;

4) вплив уряду і міжнародних організацій на виробництво продукції за допомогою стандартів, охорони навколишнього середовища, цін на енергоносії та ін.

На сьогоднішній день найбільш успішні підприємства, вибудовують пріоритети власної діяльності від інновацій до якості, а потім до витрат. Нова продукція і / або послуги дають їм високі конкурентні переваги.

Інновації допомагають фірмам не тільки ідентифікувати і вивчати діяльність конкурентів, отримувати додатковий прибуток за рахунок зниження витрат і збільшення продуктивності, але і створити якісно нові продукти і / або послуги, що дозволяють вийти на нові ринки [1].

Необхідно відзначити, що поява інновацій часто відбувається саме в момент настання кризи. Так, під час економічної кризи в Європі і США 1899-1904 рр. з'являється масовий автомобіль, під час Другої світової війни створюється ядерна зброя, а під час нафтової кризи 1968-1974 рр. з'являється мікроелектроніка.

 Таким чином, можна зробити висновок про те, що криза – це неминучий етап розвитку. Він є стимулом для впровадження більш ризикових проектів, якими і є інновації. Існує взаємозв'язок між піками криз і піками впровадження інновацій [4].

Світова економічна криза носить структурний характер: віна приводить до суттєвого оновлення структури світової економіки і її технологічної бази, результатом якої, можливо, стане перерозподіл сил в галузевому і регіональному аспектах. Саме інноваційний прорив - це реальний шанс модернізації країни, шлях підвищення якості життя людей та конкурентоспроможності економіки. Без впровадження інноваційних методів в управлінні, а також без впровадження у виробництво нових технологічних рішень економіка не зможе ефективно зростати в умовах світової кризи. Пожвавлення інноваційної діяльності є основою для виходу українського бізнесу з економічної кризи.

 

Список використаних джерел

1. Бабенко О.І. Конкурентоспроможність організації через інновації, якість і витрати // Матеріали VIII Міжрегіонального конгресу з управління якістю. - Перм 2009.

2. Исмагилова В.С., Лобастова О.В. Сучасна інноваційна концепція економіки - шлях конструктивного виходу з кризи // Вісник УГАТУ, 2010. - Т.14. - №1 (36). - С. 191-197.

3. Тлумачний словник російської мови: У 4 т. / Под ред. Д.Н. Ушакова.

4. Карлінський Є.В. Криза - джерело головних інновацій сучасності. презентація на Нарада Спеціальної Групи по Інтересам «Інновації» 11 березня 2009 року -

Електронний ресурс: http://www.innit.ru/files/presentation/crisis/Crysis_main_source

Категорія: Секція/Section_4_2016_03_31 | Додав: clubsophus (2016-03-31)
Переглядів: 236 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_03_31
Секція/Section_2_2016_03_31
Секція/Section_3_2016_03_31
Секція/Section_4_2016_03_31
Секція/Section_5_2016_03_31
Секція/Section_6_2016_03_31
Секція/Section_7_2016_03_31
Секція/Section_8_2016_03_31
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 621
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0