Данило Світлана
к.е.н., викладач кафедри товарознавства та комерційної діяльності
Ужгородський торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Ужгород
НЕДОЛІКИ ТА НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙНО-ІННОВАЦІЙНОГО НАПРЯМУ ІНСТИТУЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНОГО МЕХАНІЗМУ РЕГУЛЮВАННЯ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ (НА ПРИКЛАДІ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
Формування та реалізація, а також в цілому і загальна ефективність державної регіональної політики регулювання розвитку роздрібної торгівлі, визначаються структурними і функціональними аспектами. Їх перелік та особливості є не вичерпними. Але, на нашу думку, одним з найважливіших з них є інвестиційно-інноваційний.
Подальший поділ функціональних напрямів на їх структурні характеристики передбачає підбір всієї можливої множини показників, які в максимально повній мірі дозволяють висвітлити стан відповідного напряму. Разом з тим, потрібно визнати, що суттєвим обмеженням цього є недосконалість вітчизняного статистичного спостереження. Відтак, нами обрані лише ті параметри, які можуть бути оціненими на базі даних, що подають головні управління статистики у регіонах держави (зокрема у Закарпатській області) та Державна служба статистики України. Більш досконала методика структурно-функціонального аналізу механізму регулювання розвитку роздрібної торгівлі області потребує удосконалення відповідного її аналітико-статистичного забезпечення.
За результатами аналізу (табл. 1) встановлено, що стан справ щодо інвестиційно-інноваційної складової розвитку роздрібної торгівлі у Закарпатській області є не задовільним.
Таблиця 1
Показники інвестиційно-інноваційного напряму структурно-функціонального аналізу інституційно-економічного механізму регулювання роздрібної торгівлі у Закарпатській області у 2014 р. (розраховано автором за: [1,с.12;2,с.190,387-388])
Показники
|
Характе-ристики показників
|
Значення для Закарпат-ської області
|
Середньо-державні значення
|
Відхилення значень регіону від середньо-державного, коеф.**
|
Частка капітальних інвестицій у роздрібній торгівлі до ВРП / ВВП, %
|
С
|
0,37
|
1,35
|
0,27
|
Частка капітальних інвестицій у роздрібній торгівлі до РТО, %
|
С
|
0,39
|
2,29
|
0,17
|
Частка капітальних інвестицій у роздрібній торгівлі до основних засобів торгівлі, %
|
С
|
2,96
|
10,2
|
0,29
|
Середньорічні темпи зростання капітальних інвестицій в роздрібній торгівлі за 2011-2014 рр., %
|
С
|
99,9
|
98,0
|
1
|
Частка реалізованої інноваційної продукції, що є новою для ринку, %
|
С
|
2,81
|
0,78
|
1
|
Частка реалізованої інноваційної продукції, що є новою для підприємств, %
|
С
|
1,33
|
2,06
|
0,65
|
Середньорічні темпи зростання обсягу продажу інноваційної продукції за 2011-2014 рр., %
|
С
|
69,4
|
70,3
|
0,98
|
Так, лише за такими показниками як середньорічні темпи зростання капітальних інвестицій та частка реалізованої інноваційної продукції, що є новою для ринку, регіон має значення вищі за середні по Україні.
За іншими параметрами цього напряму інституційно-економічного механізму реалізації регіональної політики розвитку роздрібної торгівлі області спостерігається істотне відставання. Так, в регіоні рівень валових капітальних інвестицій у роздрібній торгівлі до ВВП становив у 2014 р. лише 0,37 %, до загального роздрібного товарообороту – 0,39 %, а до основних засобів галузі – 2,96 %. По-перше, значення зазначених показників об’єктивно низькі та, по-друге, ще й істотно нижчі, ніж середньодержавні (рис. 1).
Рис. 1. Рівень ефективності реалізації структурних складових інвестиційно-інноваційного напряму інституційно-економічного механізму регулювання роздрібної торгівлі у Закарпатській області у 2014 р. (складено автором)
За таких обсягів і рівня інвестиційної підтримки розвитку роздрібної торгівлі неможливо забезпечити її кількісно-якісний розвиток. Таким чином, вважаємо, що регіональним і місцевим органам влади слід в межах інституційно-економічного механізму працювати над покращенням інвестиційної привабливості галузі та формуванням належних мотивів для залучення зовнішніх і внутрішніх інвестицій.
Але проблема (та, відповідно, недоліки регулювання розвитку роздрібної торгівлі області) полягає ще й тому, що наявні інвестиції ще в недостатній мірі спрямовуються на інноваційний розвиток галузі. Так, частка реалізованої інноваційної продукції на Закарпатті не досягає 3 %, а за реалізованою продукцією, що є новою для підприємств, область на 35 % поступається середньому значенню аналогічного показника по Україні.
Зауважимо, що попри перевищення середньорічних темпів зростання обсягу інвестицій у Закарпатській області в порівнянні з середньодержавним значенням цього показника, ці темпи спадні, тобто обсяги інвестицій зменшуються, а середньорічні темпи зростання обсягу реалізованої інноваційної продукції взагалі в регіоні є нижчими за середньодержавні та, більше того, темпи спаду в середньому за останні 4 роки становили понад 30 %. Все це є очевидним свідченням існуючих негативних недоліків як регулювання, так і розвитку роздрібної торгівлі у Закарпатській області.
Список використаних джерел
- Регіони України : 2015 : статистичний збірник. – Т. 1. – Державна служба статистики України. – К. : ДССУ, 2015. – 305 с.
- Регіони України : 2015 : статистичний збірник. – Т. 2. – Державна служба статистики України. – К. : ДССУ, 2015. – 681 с.
|