Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_03_31_Lviv » Секція/Section_6_2016_03_31

ОСОБЛИВОСТІ ОПОДАТКУВАННЯ ОПЕРАЦІЙ З ЕЛЕКТРОННИМИ ГРІШМИ

Басюк Тетяна

студентка

Науковий керівник: к.е.н., доцент кафедри обліку та аналізу Пилипенко Л.М.

Національний університет «Львівська політехніка»

м. Львів, Україна

 

ОСОБЛИВОСТІ ОПОДАТКУВАННЯ ОПЕРАЦІЙ З ЕЛЕКТРОННИМИ ГРІШМИ

 

Розвиток інформаційних технологій в наш час дуже стрімкий. У зв’язку з цим виникають нові можливості в організації ведення бізнесу. Одна із найбільш популярних та поширених – розрахунок електронними грішми за операціями купівлі-продажу.

Вперше в Україні на рівні нормативно-правового акта поняття електронних грошей було введено у Постанові Правління Національного банку України «Про затвердження Положення про електронні гроші в Україні» від 25.06.2008 р. № 178, хоча фактично розрахунки з їх використанням почали проводити значно раніше.

Згідно з п.15.1 ст. 15 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III, електронні гроші – це одиниці вартості, які зберігаються на електронному пристрої, приймаються як засоби платежу також іншими, ніж емітент, особами і є грошовим зобов’язанням емітента, що виконується в готівковій або безготівковій формі. Варто також зазначити, що можливість здійснювати випуск електронних грошей має лише банк і лише у національній валюті [4].

Необхідно звернути увагу, що згідно з українським законодавством єдиним законним платіжним засобом в Україні є гривня, а електронні кошти не мають статусу національної грошової одиниці – гривні, оскільки випускаються банками і мають обмеження в поширенні та здійсненні операцій за ними серед обмеженого кола осіб.

Щодо оподаткування розрахунків електронними грішми, то Державна фіскальна служба та Національний банк України чітко стверджують, що торгівельні операції оплачені за кошти або цінні папери борговими зобов'язаннями емітента, еквівалентом яких є електронні гроші, випущені таким емітентом, не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість, у тому числі, якщо такі операції здійснюються на підставі агентських договорів, укладених з емітентами таких грошей (банками і платіжними організаціями) [3].

Однак, якщо фізична особа отримує дохід у вигляді електронних грошей, то вона не звільняється від сплати податку на доходи фізичних осіб. Платник податку зобов’язаний самостійно включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу у річній податковій декларації про майновий стан і доходи [1].

Не зважаючи на зручність розрахунків електронними грішми та поширення цієї системи розрахунків, існують певні імперативні обмеження щодо її використання. Зокрема, не зможуть здійснювати розрахунки електронними грішми платники податків, які обрали спрощену систему оподаткуваня.

З одного боку, розвиток електронного грошового ринку є свідченням еволюції вітчизняного бізнесу, його поступового наближення до міжнародних стандартів. З іншого – широке використання електронних платіжних засобів приховує в собі значний ризик, оскільки вони можуть бути використані для уникнення відповідальності за вчинення певних порушень законодавства, особливо в тіньових схемах, спрямованих на ухилення від сплати податків і фінансового моніторингу [2].

З огляду на той факт, що сьогодні користувачів таких електронних систем стає дедалі більше і правове регулювання не завжди встигає за швидким розвитком відносин в цій сфері, питання, пов'язані із законністю обігу електронних платіжних засобів, набувають все більшої актуальності.

Незважаючи на те, що явище електронних грошей не є новизною на ринку, їхнє оподаткування поки що остаточно неврегульоване. Чітке упорядкування діяльності платіжних систем та визначення єдиних законодавчих обмежень зумовить подальший розвиток безготівкових розрахунків і дасть змогу уникнути чимало суперечностей у їхньому обліку та оподаткуванні.

 

Список використаних джерел

1. В.Кравчук, Д.Науменко, А.Глибовець Електронні гроші в Україні / Аналітичний звіт. – K.: Альфа‐ПІК, 2012. – С. 6-7

2. Елекронні гроші в оподаткуванні // УКРІНФОРУМ: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrinform.ua/rubric-economics

3. Податковий кодекс України  від 07.2014 р., № 1621-VII

4. Про платіжні системи та переказ коштів в Україні: Закон України  від 05.04.2001 № 2346-III.

 

Категорія: Секція/Section_6_2016_03_31 | Додав: clubsophus (2016-03-31)
Переглядів: 558 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_03_31
Секція/Section_2_2016_03_31
Секція/Section_3_2016_03_31
Секція/Section_4_2016_03_31
Секція/Section_5_2016_03_31
Секція/Section_6_2016_03_31
Секція/Section_7_2016_03_31
Секція/Section_8_2016_03_31
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0