Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_03_31_Lviv » Секція/Section_6_2016_03_31

ПЕРСПЕКТИВИ СТВОРЕННЯ ПОШТОВОГО БАНКУ В УКРАЇНІ

Соколенко Віталіна

студентка

Науковий керівник: к.е.н., доцент Цікановська Н.А.

Черкаський інститут ДВНЗ «Університет банківської справи»

м. Черкаси, Україна

 

ПЕРСПЕКТИВИ СТВОРЕННЯ ПОШТОВОГО БАНКУ В УКРАЇНІ

 

Поштовий зв’язок являє собою важливу складову економічної та соціальної інфраструктури, а його послуги виступають у ролі комунікаційного механізму, доступного для всіх верст населення. З метою підвищення ефективності діяльності поштових відділень в ринкових умовах широко впроваджуються в їх діяльність фінансові послуги, що створює необхідні умови для інтеграції оператора поштового зв’язку та банку шляхом створення поштових банків.

Вважаємо, що запровадження поштових банків в Україні має ґрунтуватися на розробленій за кордоном методиці у форматі «нуль». Дана методика орієнтована на організацію надання послуг банку у поштових відділеннях, розташованих у віддалених і сільських населених пунктах. Тут не передбачається присутність працівника банку у приміщенні поштового відділення. Функції, пов’язані з виконанням банківських операцій, обслуговуванням і консультуванням клієнтів, виконуються працівниками поштового відділення [1]. Це дасть змогу, витративши мінімальні кошти, спочатку проаналізувати ефективність нововведення, досконаліше вивчити потреби клієнтів та в перспективі – адаптувати послуги поштових банків до зростаючих запитів населення.

Враховуючи ринкову частку та кількість відділень, можна з впевненістю стверджувати, що лідером поштового зв’язку є Українське державне підприємство поштового зв’язку (УДППЗ) «Укрпошта», 100% акцій якого належать державі. Так, за результатами дослідження Української асоціації директ маркетингу ринку послуг поштового зв’язку, у 2014 р. ринкова частка «Укрпошти» у грошовому вираженні склала 36%, водночас «Нова пошта» займає 21%, «Міст-експрес» – 14%; решта операторів має незначні частки [2]. Що стосується кількості відділень, то «Укрпошта» має майже 12 тис. відділень та близько 39 тис. точок присутності у всіх населених пунктах нашої країни [3]. Таким чином, найбільш ефективним стане запровадження поштових банків на базі УДППЗ «Укрпошта». При цьому, головну увагу поштові банки мають зосередити на національних ринках роздрібних фінансових послуг.

УДППЗ «Укрпошта» вже надає деякі послуги фінансового характеру: виконує поштові перекази в межах України та за кордон, перекази з використанням міжнародних платіжних систем, здійснює виплату та доставку пенсій та соціальних допомог, прийом платежів, у тому числі через Інтернет. У рамках запровадження системи Єврожиро в УДППЗ «Укрпошта» підписано угоди та відкрито двосторонній обмін електронними переказами з Португалією, Словаччиною, Грецією, Румунією, Туреччиною, Бразилією та іншими країнами.

Для подальшого впровадження фінансових послуг у діяльність державної пошти потрібно вирішити ряд важливих питань, а саме: окреслити перелік нових фінансових послуг, які є найбільш затребуваними; провести аналіз факторів, що перешкоджають сталому розвитку фінансових послуг на пошті; визначити можливі варіанти подальшого розвитку підприємства поштового зв’язку на ринку фінансових послуг тощо.

Переваги створення поштових банків в Україні: 1) для банків – збільшення доходів; можливість розширення клієнтської бази без витрат на відкриття додаткових філій і відділень, оскільки поштові відділення розташовуються близько до споживача, а поштовий зв’язок доступний і «зрозумілий» населенню; співпраця в області поштово-банківських послуг відбувається за звичайною ліцензією на надання банківських послуг та договорів і угод між банком та поштою; 2) для пошти – додаткові доходи від надання фінансових послуг; підвищення довіри існуючих та залучення нових клієнтів; підвищення конкурентоспроможності; 3) для держави – збільшення частки безготівкових розрахунків, можливість залучати кошти в економіку країни; соціальний ефект у вигляді забезпечення доступу до банківських послуг в усіх регіонах України всіх верств населення; акумуляція в руках держави доходів від надання поштою фінансових послуг (УДППЗ «Укрпошта» – державне підприємство); 4) для населення – отримання широкого спектра банківських послуг у поштових відділеннях.

Таким чином, інтеграція пошти і банку сьогодні є не лише проектом, вигідним як для банку, так і для УДППЗ «Укрпошта», але і дозволить вирішити проблему доступу населення України до банківських послуг, збільшуючи ресурсну базу банківської системи, сприяючи розширенню регіонального бізнесу, а також прискоренню соціального та економічного розвитку країни.

 

Список використаних джерел

  1. Літітанскас І. Ю. Світовий досвід та моделі інтеграції Поштових підприємств із фінансовими установами / І. Ю. Літітанскас [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_07/134.pdf.
  2. Офіційний сайт Української асоціації директ маркетингу [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.uadm.com.ua/research.
  3. Офіційний сайт УДППЗ «Укрпошта» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ukrposhta.ua.
Категорія: Секція/Section_6_2016_03_31 | Додав: clubsophus (2016-03-31)
Переглядів: 314 | Рейтинг: 5.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_03_31
Секція/Section_2_2016_03_31
Секція/Section_3_2016_03_31
Секція/Section_4_2016_03_31
Секція/Section_5_2016_03_31
Секція/Section_6_2016_03_31
Секція/Section_7_2016_03_31
Секція/Section_8_2016_03_31
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 624
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0