Редченко Костянтин
д.е.н., професор,
завідувач кафедри аудиту, аналізу та оподаткування,
Львівська комерційна академія
м. Львів
ВПРОВАДЖЕННЯ ЗБАЛАНСОВАНОЇ СИСТЕМИ ПОКАЗНИКІВ НА ПІДПРИЄМСТВАХ МАЛОГО БІЗНЕСУ
З часу публікації відомої статті професора Гарвардської школи бізнесу Роберта Каплана і директора Nolan Norton Institute Девіда Нортона “The Balanced Scorecard - Measures That Drive Performance” (1992 р.) минуло вже майже чверть століття. За цей час концепція збалансованої системи показників (Balanced Scorecard) здобула величезну популярність у всьому світі: написано сотні книг і тисячі статей, проведено десятки наукових конференцій, створено різноманітне програмне забезпечення і численні посібники з впровадження. Вчені і бізнесмени, політики та менеджери, державні чиновники і бізнес-консультанти продовжують вивчати й обговорювати цю концепцію, яка знайшла своє застосування у багатьох сферах. Крім приватного бізнесу, збалансована система показників успішно використовується державними установами, лікарнями, університетами, органами місцевого самоврядування тощо. В Україні Balanced Scorecard відома з початку 2000-х років і сьогодні є однією з найбільш поширених систем стратегічного та управлінського контролю. Разом з тим, широкому загалу відомі, переважно, приклади використання збалансованої системи показників міжнародними компаніями, а її потенціал у сфері середнього і малого бізнесу залишається недостатньо розкритим.
Зауважимо, що Каплан і Нортон з самого початку задумували Balanced Scorecard як систему вимірювання ефективності та підтримки стратегічного управління для великих диверсифікованих компаній, що зазнають труднощі з реалізацією “багатоповерхових” (розгалужених за численними напрямами діяльності) стратегій. У декількох своїх ранніх статтях і книзі “Збалансована система показників: від стратегії до дії” [1], що вийшла друком у 1996 році, Каплан і Нортон викладають загальні принципи розробки та методику впровадження Balanced Scorecard виключно на прикладі великих організацій (промисловість, торгівля, страхування, банківська справа).
Однак минає кілька років і ситуація змінюється. Автори збалансованої системи показників у своїй другій книзі “Організація, орієнтована на стратегію” (2000 р.) на питання: “Чи може Balanced Scorecard застосовуватися у малому бізнесі, новому бізнесі і швидко змінюваному бізнесі?” з упевненістю відповідають: “Наша відповідь – так, на всі три питання”. При цьому Каплан і Нортон посилаються на успішний досвід впровадження Balanced Scorecard на невеликому підприємстві Southern Gardens Citrus (200 співробітників), що спеціалізується на переробці цитрусових, а також у кількох неприбуткових організаціях: New Profit, Duke Children's Hospital і May Institute, у кожній з яких працює від дюжини до пари сотень людей [2, c. 369].
Разом з тим, шлях від перших проектів, пов’язаних із розробкою збалансованої системи показників на підприємствах малого бізнесу, до широкого впровадження цієї системи, є непростим.
За результатами опитування, проведеного авторами статті [3] серед представників малого бізнесу Великобританії та Кіпру, було виявлено, що значна частина респондентів ніколи не чула про збалансовану систему показників, а переважна більшість тих, хто чув, ніколи цю систему не застосовували. Зокрема, 80% британських респондентів відповіли, що не знають нічого про Balanced Scorecard, а з тих 20%, які знайомі з цієї системою, лише четверта частина застосовує її на практиці [3, c. 12].
На Кіпрі зі збалансованою системою показників не знайомі 55% респондентів, знайомі – 45%, а практично використовує – лише близько 10%. Тільки дві кіпрські компанії (з числа опитаних) впровадили Balanced Scorecard більше, ніж 3 роки тому [3, c. 14].
В Україні, згідно наших власних досліджень, знайомі з концепцією Balanced Scorecard більше 60% керівників і власників підприємств малого бізнесу, але використовують на практиці – лише 3-4%. Така ситуація пояснюється як традиційною недовірою вітчизняного менеджменту до західних методик управління бізнесом, так і значною мінливістю стратегій діяльності невеликих фірм під впливом несприятливого зовнішнього бізнес-середовища.
Реальна стратегія будь-якої організації складається з двох частин – запланованої і змінною. Відмінність між великими компаніями і малими полягає в тому, що у перших запланована стратегія переглядається лише періодично, наприклад, щороку, а кардинально змінюється (за умови грамотної початкової підготовки) ще рідше – раз у 3-5-10 років. У маленьких фірм стратегія не може так довго протриматися “на плаву” без істотних змін. Крім того, ступінь мінливості стратегії буває настільки значним, що її формальне подання у вигляді традиційного стратегічного плану або стратегічної карти, яку пропагують Каплан з Нортоном, стає для малої фірми практично неможливим і недоцільним.
Винятком з цього правила можуть бути фірми, діяльність яких пов'язана з управлінням знаннями. У тих галузях, де частка інтелектуальної праці є дуже високою (інформаційні технології, консалтинг, університети та школи бізнесу, рекламні агентства, видавництва тощо), проект з впровадження Balanced Scorecard має більші шанси завершитися успіхом, ніж в порівнянних за розмірами (кількістю співробітників, доходами, вартістю активів) виробничих або торговельних фірмах.
Підприємства малого бізнесу за допомогою збалансованої системи показників отримують не тільки інформацію про прогрес у впровадженні стратегії та ключові показники ефективності. Вони також вирішують наступні завдання:
- обґрунтування та чіткий вибір напрямів розвитку бізнесу;
- розуміння менеджерами того, що повинна робити організація і як вона робить це на практиці;
- розвиток здатності менеджерів визначати пріоритети і зосереджуватися на них (мається на увазі, насамперед, досягнення оптимального співвідношення між довгостроковим розвитком короткостроковою операційною ефективністю);
- досягнення гнучкості організації завдяки використанню нових знань в процесі стратегічного та операційного планування.
При цьому для невеликої організації краще орієнтуватися на спрощений варіант збалансованої системи показників, а для великої компанії, відповідно, на більш складний. Недотримання цього правила, швидше за все, призведе або до неефективного використання ресурсів фірми, або до побудови системи управлінського контролю з функціоналом, що не відповідає реальним потребам менеджменту.
Список використаних джерел
1. Kaplan R. S. The Balanced Scorecard: Translating Strategy Into Action / R. S. Kaplan, D. P. Norton. – Boston : Harvard Business Press, 1996. – 322 p.
2. Kaplan R. S. The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment / R. S. Kaplan, D. P. Norton. – Boston : Harvard Business School Press, 2000. – 416 p.
3. Giannopoulos G. The Use of the Balanced Scorecard in Small Companies / G. Giannopoulos, A. Holt, E. Khansalar, and S. Cleanthous // International Journal of Business and Management. – 2013. – Vol. 8, No. 14. – P. 1-22.
|