Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_06_1_KamPodilsk » Секція/Section_2_2016_06_1

ВПЛИВ АВТОТРАНСПОРТУ НА РІВЕНЬ ЗАБРУДНЕННЯ АТМОСФЕРНОГО ПОВІТРЯ В М. ІВАНО-ФРАНКІВСЬК

Орфанова Марія Мик.

к.т.н., доцент

Орфанова Марія Мих.

к.т.н., доцент

Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу

м. Івано-Франківськ, Україна

 

ВПЛИВ АВТОТРАНСПОРТУ НА РІВЕНЬ ЗАБРУДНЕННЯ АТМОСФЕРНОГО ПОВІТРЯ В М. ІВАНО-ФРАНКІВСЬК

 

За даними Державної служби статистики в Україні щорічно в атмосферне повітря надходить приблизно 6800 тис.т забруднюючих речовин. При чому від пересувних джерел забруднення в атмосферу надходить приблизно 37% від загального обсягу забруднюючих речовин. Найбільша кількість викидів належить автомобільному транспорту, що становить приблизно 90%, у тому числі 67% належить індивідуальному транспорту. Викиди від виробничої техніки складають понад 6,5 , залізничного транспорту – 2,0%, авіаційного – до 1%, водного транспорту – до 0,5%.

Значний внесок у забруднення атмосфери мають автомобілі, що працюють на бензині (75%), літаки (5%), автомобілі з дизельними двигунами (4%), трактори та інші сільськогосподарські машини (4%), залізничний і водний транспорт (2%). Транспортні засоби забруднюють атмосферне повітря оксидами вуглецю (70%), вуглеводнями (19%), оксиди азоту (9%) і оксиди сірки та аерозолі (2%) [1]. Один автомобіль використовує 4 т кисню і спалює 2-3 т палива на кожні 15 тис.км, а з вихлопними газами викидає в атмосферу близько 200 хімічних сполук, з яких найбільш токсичні СО, NOx, SOx, CnHm (у т.ч. ПАВ), альдегіди, Рb, або в середньому 3250 кг СО2, 530 кг СО, 27 кг NOx і 10 кг гумового пилу [1].

Основна маса викидів СО утворюється в процесі згоряння органічного палива, у першу чергу у двигунах внутрішнього згоряння. Вміст СО у повітрі великих міст коливається у межах 1-250 мг/м3, при середньому значенні 20 мг/м3. Найбільші концентрації спостерігаються на вулицях і площах міст з інтенсивним рухом, особливо на перехрестях, зупинках, перед світлофором. Висока концентрація СО у повітрі приводить до фізіологічних змін в організмі людини. СО – виключно агресивний газ, який легко взаємодіє з гемоглобіном крові, утворюючи карбоксигемоглобін.

За даними Державної служби статистики України основними забруднювачами атмосферного повітря від експлуатації транспортних засобів є оксид вуглецю (73,6%), діоксид азоту (12,2 ), неметанові леткі органічні сполуки (11,3%), сажа (1,45), решта (0,6%) – оксид азоту, метан бенз(а)пірен та аміак. За даними Головного управління статистики в Івано-Франківській області обсяг викидів в атмосферне повітря пересувними джерелами становить близька 50 тис.т щорічно. У тому числі оксид вуглецю  складає 72,3% від загального обсягу викидів.

В даній роботі наводяться результати розрахунку забруднення повітря чадним газом на вулиці Дністровській м. Івано-Франківська, оскільки дана вулиця є ринкова і перевантажена транспортом різного виду, а саме: легкий вантажний, середній вантажний, важкий вантажний, легкові автомобілі, автобуси. При розрахунках враховувались тип і нахил вулиці, швидкість вітру, відносна вологість повітря та наступні коефіцієнти: Кт – коефіцієнт токсичності автомобілів за викидами в атмосферне повітря оксидів вуглецю; Ка – коефіцієнт, що враховує аерацію місцевості; Ку –коефіцієнт, що враховує зміни забруднення атмосферного повітря оксидом вуглецю в залежності від величини поздовжнього нахилу; Кс – коефіцієнт, що враховує зміни концентрації оксиду вуглецю в залежності від швидкості вітру; Кв – коефіцієнт, що враховує зміни концентрації оксиду вуглецю в залежності від відносної вологості повітря; Кп – коефіцієнт збільшення забруднення атмосферного повітря оксидом вуглецю біля перехресть. Розрахунки забруднення атмосфери чадним газом проводились за формулою:

Ксо = (0,5 + 0,01N∙ Кт) ∙ Ка ∙ Кв ∙ Кс ∙ Ку ∙ Кп.

Результати спостережень на протязі тижня за кількістю автотранспорту на вулиці та усереднені результати розрахунку відповідних коефіцієнтів наведені в таблицях 1 і 2.

Таблиця 1 – Усередненні значення результатів спостережень на протязі робочих днів (ранок/вечір)

Тип автомобіля

К-сть

Рі

Кті

Кт

Ка

Кв

Кс

Ку

Кп

Легкий вантажний

51/48

0,09

2,3

0,207

0,4

1,23

2

1

3

Середньо-вантажний

216/

240

0,39/

0,44

2,9

1,131/

1,276

0,4

1,23

2

1

3

Важкий вантажний

12/8

0,02/

0,01

0,2

0,004/

0,002

0,4

1,23

2

1

3

Автобус

6/4

0,01/

0,007

3,7

0,037/

0,026

0,4

1,23

2

1

3

Легковий

267/250

0,48/

0,45

1

0,48/

0,45

0,4

1,23

2

1

3

Сума

552/550

 

 

1,859/1,96

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 2 – Усередненні значення результатів спостережень на протязі вихідних днів (ранок/вечір)

Тип авто-мобіля

К-сть

Рі

Кті

Кт

Ка

Кв

Кс

Ку

Кп

Легкий вантажний

39/

25

0,094/0,07

2,3

0,22/

0,16

0,4

1,3

2

1

3

Середн. вантажний

180/150

0,435/0,46

2,9

1,26/

1,33

0,4

1, 3

2

1

3

Важкий вантажний

15/8

0,036/0,02

0,2

0,01/

0,004

0,4

1, 3

2

1

3

Автобус

18/

10

0,043/0,03

3,7

0,16/

0,11

0,4

1,3

2

1

3

Легковий

162/130

0,391/0,4

1

0,39/

0,4

0,4

1,3

2

1

3

Сума

414/323

 

 

2,04/

2,004

 

 

 

 

 

 

Результати розрахунку показали, що коефіцієнт забруднення чадним газом в робочі дні становив вранці – 31,77, вечором – 33,3, у вихідні дні вранці – 27,91, вечором – 21,82.

Таким чином, проведені розрахунки вмісту СО в атмосферному повітрі на вулиці Дністровській показують перевищення значення ГДК в 5 разів, що негативно впливає не тільки на атмосферне повітря, а й на об’єкти, які знаходяться на даній вулиці (продуктовий ринок, торгові палатки, магазини), і, відповідно на людей.

Кількість шкідливих речовин, що надходять в атмосферу в складі вихлопних газів, залежить від типу двигуна, режиму його роботи і загального технічного стану автомобіля. Таким чином, найбільшого забруднення атмосферного повітря автотранспортом досягається при частих зупинках автомобіля і при русі з малою швидкістю. За останні роки на вул. Дністровській відкрито багато торгових точок. Це дає право стверджувати, що вона відноситься до торгових вулиць. За даними відділу архітектури міста Івано-Франківська такі вулиці переважно є пішохідними. Тому, дану вулицю необхідно розвантажити, і зробити її пішохідною. Для цього потрібно реорганізувати рух міського транспорту, перенести частину маршрутів тролейбусів і мікроавтобусів по вул. Васильянок. А на даній вулиці зробити тільки стоянку машин для зручності громадян.

Список використаних джерел

1. Сафранов Т.А. Екологічні основи природокористування: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, 3-тє видання, стереотипне. – Львів: «Новий Світ-2000», 2006. – 248 с.

Категорія: Секція/Section_2_2016_06_1 | Додав: clubsophus (2016-06-01)
Переглядів: 2199 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_06_1
Секція/Section_2_2016_06_1
Секція/Section_3_2016_06_1
Секція/Section_4_2016_06_1
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0