Орфанова Марія Мик.
к.т.н., доцент
Орфанова Марія Мих.
к.т.н., доцент
Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу
м. Івано-Франківськ, Україна
ВПЛИВ АВТОТРАНСПОРТУ НА РІВЕНЬ ЗАБРУДНЕННЯ АТМОСФЕРНОГО ПОВІТРЯ В М. ІВАНО-ФРАНКІВСЬК
За даними Державної служби статистики в Україні щорічно в атмосферне повітря надходить приблизно 6800 тис.т забруднюючих речовин. При чому від пересувних джерел забруднення в атмосферу надходить приблизно 37% від загального обсягу забруднюючих речовин. Найбільша кількість викидів належить автомобільному транспорту, що становить приблизно 90%, у тому числі 67% належить індивідуальному транспорту. Викиди від виробничої техніки складають понад 6,5 , залізничного транспорту – 2,0%, авіаційного – до 1%, водного транспорту – до 0,5%.
Значний внесок у забруднення атмосфери мають автомобілі, що працюють на бензині (75%), літаки (5%), автомобілі з дизельними двигунами (4%), трактори та інші сільськогосподарські машини (4%), залізничний і водний транспорт (2%). Транспортні засоби забруднюють атмосферне повітря оксидами вуглецю (70%), вуглеводнями (19%), оксиди азоту (9%) і оксиди сірки та аерозолі (2%) [1]. Один автомобіль використовує 4 т кисню і спалює 2-3 т палива на кожні 15 тис.км, а з вихлопними газами викидає в атмосферу близько 200 хімічних сполук, з яких найбільш токсичні СО, NOx, SOx, CnHm (у т.ч. ПАВ), альдегіди, Рb, або в середньому 3250 кг СО2, 530 кг СО, 27 кг NOx і 10 кг гумового пилу [1].
Основна маса викидів СО утворюється в процесі згоряння органічного палива, у першу чергу у двигунах внутрішнього згоряння. Вміст СО у повітрі великих міст коливається у межах 1-250 мг/м3, при середньому значенні 20 мг/м3. Найбільші концентрації спостерігаються на вулицях і площах міст з інтенсивним рухом, особливо на перехрестях, зупинках, перед світлофором. Висока концентрація СО у повітрі приводить до фізіологічних змін в організмі людини. СО – виключно агресивний газ, який легко взаємодіє з гемоглобіном крові, утворюючи карбоксигемоглобін.
За даними Державної служби статистики України основними забруднювачами атмосферного повітря від експлуатації транспортних засобів є оксид вуглецю (73,6%), діоксид азоту (12,2 ), неметанові леткі органічні сполуки (11,3%), сажа (1,45), решта (0,6%) – оксид азоту, метан бенз(а)пірен та аміак. За даними Головного управління статистики в Івано-Франківській області обсяг викидів в атмосферне повітря пересувними джерелами становить близька 50 тис.т щорічно. У тому числі оксид вуглецю складає 72,3% від загального обсягу викидів.
В даній роботі наводяться результати розрахунку забруднення повітря чадним газом на вулиці Дністровській м. Івано-Франківська, оскільки дана вулиця є ринкова і перевантажена транспортом різного виду, а саме: легкий вантажний, середній вантажний, важкий вантажний, легкові автомобілі, автобуси. При розрахунках враховувались тип і нахил вулиці, швидкість вітру, відносна вологість повітря та наступні коефіцієнти: Кт – коефіцієнт токсичності автомобілів за викидами в атмосферне повітря оксидів вуглецю; Ка – коефіцієнт, що враховує аерацію місцевості; Ку –коефіцієнт, що враховує зміни забруднення атмосферного повітря оксидом вуглецю в залежності від величини поздовжнього нахилу; Кс – коефіцієнт, що враховує зміни концентрації оксиду вуглецю в залежності від швидкості вітру; Кв – коефіцієнт, що враховує зміни концентрації оксиду вуглецю в залежності від відносної вологості повітря; Кп – коефіцієнт збільшення забруднення атмосферного повітря оксидом вуглецю біля перехресть. Розрахунки забруднення атмосфери чадним газом проводились за формулою:
Ксо = (0,5 + 0,01N∙ Кт) ∙ Ка ∙ Кв ∙ Кс ∙ Ку ∙ Кп.
Результати спостережень на протязі тижня за кількістю автотранспорту на вулиці та усереднені результати розрахунку відповідних коефіцієнтів наведені в таблицях 1 і 2.
Таблиця 1 – Усередненні значення результатів спостережень на протязі робочих днів (ранок/вечір)
Тип автомобіля
|
К-сть
|
Рі
|
Кті
|
Кт
|
Ка
|
Кв
|
Кс
|
Ку
|
Кп
|
Легкий вантажний
|
51/48
|
0,09
|
2,3
|
0,207
|
0,4
|
1,23
|
2
|
1
|
3
|
Середньо-вантажний
|
216/
240
|
0,39/
0,44
|
2,9
|
1,131/
1,276
|
0,4
|
1,23
|
2
|
1
|
3
|
Важкий вантажний
|
12/8
|
0,02/
0,01
|
0,2
|
0,004/
0,002
|
0,4
|
1,23
|
2
|
1
|
3
|
Автобус
|
6/4
|
0,01/
0,007
|
3,7
|
0,037/
0,026
|
0,4
|
1,23
|
2
|
1
|
3
|
Легковий
|
267/250
|
0,48/
0,45
|
1
|
0,48/
0,45
|
0,4
|
1,23
|
2
|
1
|
3
|
Сума
|
552/550
|
|
|
1,859/1,96
|
|
|
|
|
|
Таблиця 2 – Усередненні значення результатів спостережень на протязі вихідних днів (ранок/вечір)
Тип авто-мобіля
|
К-сть
|
Рі
|
Кті
|
Кт
|
Ка
|
Кв
|
Кс
|
Ку
|
Кп
|
Легкий вантажний
|
39/
25
|
0,094/0,07
|
2,3
|
0,22/
0,16
|
0,4
|
1,3
|
2
|
1
|
3
|
Середн. вантажний
|
180/150
|
0,435/0,46
|
2,9
|
1,26/
1,33
|
0,4
|
1, 3
|
2
|
1
|
3
|
Важкий вантажний
|
15/8
|
0,036/0,02
|
0,2
|
0,01/
0,004
|
0,4
|
1, 3
|
2
|
1
|
3
|
Автобус
|
18/
10
|
0,043/0,03
|
3,7
|
0,16/
0,11
|
0,4
|
1,3
|
2
|
1
|
3
|
Легковий
|
162/130
|
0,391/0,4
|
1
|
0,39/
0,4
|
0,4
|
1,3
|
2
|
1
|
3
|
Сума
|
414/323
|
|
|
2,04/
2,004
|
|
|
|
|
|
Результати розрахунку показали, що коефіцієнт забруднення чадним газом в робочі дні становив вранці – 31,77, вечором – 33,3, у вихідні дні вранці – 27,91, вечором – 21,82.
Таким чином, проведені розрахунки вмісту СО в атмосферному повітрі на вулиці Дністровській показують перевищення значення ГДК в 5 разів, що негативно впливає не тільки на атмосферне повітря, а й на об’єкти, які знаходяться на даній вулиці (продуктовий ринок, торгові палатки, магазини), і, відповідно на людей.
Кількість шкідливих речовин, що надходять в атмосферу в складі вихлопних газів, залежить від типу двигуна, режиму його роботи і загального технічного стану автомобіля. Таким чином, найбільшого забруднення атмосферного повітря автотранспортом досягається при частих зупинках автомобіля і при русі з малою швидкістю. За останні роки на вул. Дністровській відкрито багато торгових точок. Це дає право стверджувати, що вона відноситься до торгових вулиць. За даними відділу архітектури міста Івано-Франківська такі вулиці переважно є пішохідними. Тому, дану вулицю необхідно розвантажити, і зробити її пішохідною. Для цього потрібно реорганізувати рух міського транспорту, перенести частину маршрутів тролейбусів і мікроавтобусів по вул. Васильянок. А на даній вулиці зробити тільки стоянку машин для зручності громадян.
Список використаних джерел
1. Сафранов Т.А. Екологічні основи природокористування: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, 3-тє видання, стереотипне. – Львів: «Новий Світ-2000», 2006. – 248 с.
|