Колодійчук Анатолій
к.е.н, доцент кафедри
Ужгородський торговельно-економічний інститут
Київського національного торговельно-економічного університету
м. Ужгород
СТАН ТА ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ТЕЛЕФОННО-АНАЛОГОВОЇ, МЕДІЙНОЇ ТА МОБІЛЬНО-СУПУТНИКОВОЇ СКЛАДОВИХ ІКТ-ІНФРАСТРУКТУРИ В УКРАЇНІ
Телефонно-аналогова субінфраструктура ІКТ (інформаційно-комунікаційних технологій), незважаючи на бурхливий розвиток сучасних цифрових технологій, не втрачає свого значення і сьогодні. Крім того, саме ця складова ІКТ-інфраструктури володіє значними перспективами розвитку, враховуючи можливості її потенційної модернізації до вимог цифрової ери.
До її складу входять як застарілі декадно-крокові та координатні автоматичні телефонні станції (АТС), так і більш сучасні – квазіелектронні, електронні аналогові та електронні цифрові АТС, а також найсучасніші – інтернет-АТС, які називаються ще IP-PBX і є майбутнім етапом розвитку всієї телефонно-аналогової субінфраструктури, яка поступово трансформується в телефонно-цифрову субінфраструктуру. Широке впровадження IP-АТС дозволить інтегрувати традиційні можливості телефонного зв’язку з додатковими перевагами комп’ютеризації, як-от технологіями електронної пошти, консолідації різних типів інформації (текстової, графічної, аудіо тощо) під час здійснення дзвінка, мультимедійними можливостями (відеоконференції, віртуальні збори та наради і т.д.). Крім АТС, до складу телефонно-аналогової субінфраструктури ІКТ входять також таксофонні пристрої фіксованого (дротового) телефонного зв’язку, яких станом на початок 2016 року [1] в Україні нараховувалось 6685 штук в містах і 116 штук в сільській місцевості.
У складі інфраструктури інтрузії ІКТ доцільно також розглянути й медійну складову. Головною її рисою є мультимедійний характер технології побудови субінфраструктурних одиниць цієї складової, тобто поєднання різних типів інформації, зокрема, текстової, гіпертекстової, графічної, аудіовізуальної, відеоанімаційної форм подачі і передавання інформаційного контенту. Організаційно вона містить набір електронних засобів масової інформації, котрі продукують телепрограми та інші аудіовізуальні повідомлення і забезпечують їх масове поширення серед населення, – національні та регіональні телеканали. Станом на початок 2015 року в Україні було зареєстровано [2, с. 25] 1660 телерадіоорганізацій та провайдерів програмних послуг, що на 55 суб’єктів більше, ніж у 2010 році, або на 3,43%. В той же час, за період 2010-2015 рр. кількість суб’єктів інформаційної діяльності (телеканалів) в нашій державі зросла з 77 каналів у 2010 р. до 81 каналу у 2015 р., тобто на 5,19%. Національний телеінформаційний контент наповнюють як інформаційні канали – “5-й канал”, “112Україна”, “Канал 24”, “Еспресо TV”, “UBR”, “Hromadske.tv”, “Рада”, “Соціальна країна”, “3S.TV”, “UATV” та ін., так і загальноформатні – “1+1”, “2+2”, “Ера”, “Інтер”, “Інтер+”, “НТН”, “ICTV”, “TONIS”, “UA:Перший”, “СТБ”, “Новий канал” тощо, пізнавальні – “Мега”, “Трофей”, “Дача”, “Dobro”, “Еко-TV”, “Наука”, “Планета”, спортивні – “Sport1”, “Футбол1”, “Sport2”, “Футбол2”, просвітительські – “CNL Україна”, “Культура”, “Глас”, канали кіноефіру – “Enter-фільм”, “Bolt”, дитячі – “ПлюсПлюс”, “Піксель TV”, “Малятко TV”, розважальні – “ТЕТ”, “Сонце”, “Qtv”, “НЛО TV”, “КРТ”, “Zoom”, промоканали –“Viasat Promo”, “Shopping TV”, музичні – “M1”, “M2”, “OTV”, “Music Box UA”, “RTI”, жіночі – “K2”, “Бігуді”, “MaxxiTV”. Водночас, канали диференціюються за чисельністю телевізійної аудиторії. Так, станом за січень 2016 року [3], на першому місці за рейтингом у трьох аудиторіях – 14-49, 50 тис.+ (11,9%), 18-54, 50 тис.+ (11,5%), 25-45, 50 тис.+ (12,5%) був телеканал “1+1”, на другому місці з результатами 8,8%, 9,8% та 8,3% знаходився телеканал “Україна”. Третє місце розділили канали “Новий” (7,8% у першій аудиторії) й “ICTV” (7,6% та 7,9% відповідно у другій та третій аудиторіях відповідно). Крім загальнонаціональних каналів, в регіонах представлена широка мережа місцевих телеканалів: “Київ TV”, “Львів”, “ОТБ” (Харків), “Тиса1” (Ужгород), “Буковина” (Чернівці), “Херсон Плюс”, “TV-4” (Тернопіль), “ТВ-5” тощо.
На ринку мобільних операторів України три найбільші компанії (після реорганізації 2015/2016 рр., станом на 1 квітня 2016 р.) володіють в сумі 97,55%-часткою цього ринку, що говорить про олігополістичний характер ринку і превалювання умов недосконалої конкуренції. Це компанії “Київстар” (44,31%), клієнтами якої є 25,3 млн. абонентів, “МТС Україна / Vodafone” (36,25%), яка обслуговує 20,7 млн. абонентів та “lifecell” (16,99%), що працює з 9,7 млн. абонентами в Україні. Для проведення конкурентного аналізу ринку застосуємо індекс Лінда й приймемо наступні вихідні показники: c1=44,31%; c2=36,25%; c3=16,99%, де c1 – частка компанії “Київстар” на українському ринку мобільного зв’язку; c2 – ринкова доля компанії “МТС Україна / Vodafone”; c3 – ринкова частка фірми “lifecell ”. Формула розрахунку індексу Лінда для трьох найбільших компаній на ринку виглядатиме так:
, (1)
у якій сi – ринкова частка i-компанії; lk – співвідношення середньої ринкової частки m найбільших із k значних фірм до середньої ринкової частки решти фірм (k-m), в даному випадку k=3. Врахувавши значення часток ринку кожної з найбільших трьох компаній, одержимо:
(2)
Застосований індекс, який з одного боку ігнорує ринкову периферію, але з іншої сторони дає змогу оцінити розподіл ринкової влади між лідерами ринку, дозволив встановити достатньо концентрований характер ринку (l3=119,37%). В сумі три провідні телекомунікаційні компанії володіють понад 97,5% вітчизняного ринку, а він носить на сьогодні олігополістичний характер. Для повного конкурентного аналізу слід також визначити межу олігополії для даного ринку методом ідентифікації порогу олігополії за критерієм Лінда (L):
, (3)
де m – кількість значущих компаній на ринку (в числовому вираженні від 2 до n), в нас m=3; i – кількість провідних компаній з загальної кількості значущих компаній m; Qi – відношення середньої ринкової частки і-компаній до середньої ринкової частки (m-i) компаній (інших значущих фірм).
Даний критерій обчислюється покроково до досягнення співвідношення, коли Lm>Lm+1. Підставимо дані і отримаємо наступне:
; (4)
Здійснений розрахунок вказує на те, що класичну олігополію на ринку мобільного зв’язку України формують лише дві провідні компанії: “Київстар” та компанія “МТС Україна / Vodafone ”, що в сумі займають частку 80,6% від всього ринку. Рівень монополізації ринку обчислимо за допомогою індексу Герфіндаля-Гіршмана:
(5)
Обрахунок індексу HHI показує, що ринок високомонополізований і для трьох найкрупніших фірм значення індексу більше норми у 1,98 разу. Такий стан ринку вимагає жорсткого державного втручання у сферу національного телекомунікаційного мобільного зв’язку, в той же час операції злиття і поглинання на ньому не дозволяються.
Таким чином, встановлена розрахунками монополізованість ринку телекомунікаційних послуг та повна його залежність від зарубіжних компаній посилюють загрози для розвитку національної інформаційної системи.
Список використаних джерел
- Офіційний сайт Держстату України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
- Засоби масової інформації та книгодрукування в Україні у 2015 році [Текст] / Статистичний бюлетень. – К.: ДССУ, 2016. – 26 с.
- Топ-телеканалов Украины в феврале 2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mresearcher.com/2016/03/
|