Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_10_28_KamPodilsk » Секція/Section_3_2016_10_28

ЗМІНИ В ОПОДАТКУВАННІ ПОДАТКОМ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ І ЇХ ВПЛИВ НА РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ ДІЯЛЬНОСТІ

Сидоренко Роман

к.е.н., доцент кафедри обліку і аудиту

Луцький національний технічний університет

м. Луцьк

 

ЗМІНИ В ОПОДАТКУВАННІ ПОДАТКОМ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ І ЇХ ВПЛИВ НА РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Згідно чинного законодавства українські сільськогосподарські підприємства зобов’язані реєструватись платниками податку на додану вартість (ПДВ) за умови якщо їхній дохід за останні 12 календарних місяців перевищив 1 млн. грн.

До 1 січня 2016 року всі суми нарахованого ПДВ сільськогосподарські підприємства не сплачували до бюджету, а залишали у себе для розвитку власної діяльності. На 2016-й рік для них введено в дію перехідні положення, згідно яких механізм сплати нарахованих сум зобов’язань по ПДВ наступний:

  • операції з зерновими і технічними культурами – 85 % до державного бюджету, 15 % на спецрахунок;
  • операції з продукцією тваринництва – 20 % до державного бюджету, 80 % на спецрахунок;
  • операції з іншими сільськогосподарськими товарами та послугами – 50 % до державного бюджету, 50 % на спецрахунок.

З 1 січня 2017 року сільськогосподарські підприємства-платники ПДВ повинні перейти на загальну систему нарахування і сплати даного податку – тобто, всі суми зобов’язань будуть повністю сплачуватись до державного бюджету.

Основною проблемою з якою зіштовхнулись аграрії в поточному році (і яка знайде своє продовження в наступному – 2017р.) стало зростання сум податкових зобов’язань з ПДВ, що відчутно вдарило по розміру обігових коштів підприємств. Виникнення додаткових витрат, пов’язаних із зростанням розмірів податкових зобов’язань, вже призвело до зменшення рентабельності сільськогосподарської діяльності та часткового зростання цін на продукцію. Також, з’являється серйозна перспектива «тінізації» частини аграрного сектору задля уникнення (зменшення) оподаткування своєї діяльності ПДВ

Аналізуючи тенденції змін, які вже відбулись в оподаткування діяльності сільськогосподарських підприємств, і які ще вступлять в дію з 1 січня 2017 року, можна зробити загальний висновок, що держава ліквідовує пільгову систему оподаткування ПДВ для аграрного сектору не пропонуючи нічого нового взамін.

Скорочення пільг для аграрного сектору є однією з вимог МВФ для здійснення наступних кроків фінансової підтримки української економіки. Досліджуючи міжнародну практику в цьому питанні слід відмітити, що суб’єкти сільського господарства і за кордоном платять внески по ПДВ повністю до бюджету, але вони, натомість, мають пільгову (знижену) ставку оподаткування ПДВ. Прикладами таких країн є Польща (передбачено дві пільгових ставки 5 % і 8 % в залежності від виду продукції чи послуг), Угорщина (18% – на молоко і молокопродукцію, кукурудзу, муку, 5 % – свине м'ясо, а з 2017 року до цього списку ще будуть додані пташине м'ясо, яйця і молоко, що, на думку влади, призведе до росту споживання та зменшення тіньового сектору економіки Угорщини), Румунія (9 % на продовольчі товари) тощо.

Пільги для сільського господарства в оподаткуванні ПДВ передбачили і країни-сусіди не члени ЄС.

Знижена ставка (10 %) застосовується в Білорусі при реалізації продукції рослинництва і тваринництва. В Росії за аналогічною ставкою оподатковуються продовольчі товари.

Оцінюючи ситуацію, яка виникла в сільському господарстві України слід визнати, що безпільговий механізм оподаткування ПДВ буде надзвичайно складним для аграріїв, але і повернення до попереднього варіанту (несплати ПДВ до бюджету) неможливо з-за важливості підтримки української економіки МВФ. Тому, необхідний пошук компромісного варіанту. Як прикладом, таким варіантом може бути залишення «перехідного» правила сплати ПДВ (яке діє в 2016 році) і на далі або впровадження пільгової ставки ПДВ (на основі міжнародної практики) для видів сільськогосподарської діяльності та сільськогосподарської продукції.

Якщо ж компромісу не буде знайдено, то єдиною «пільгою», яка ще залишатиметься у розпорядженні суб’єктів господарювання даного сектору економіки буде лише спрощена система оподаткування (єдиний податок 4-ї групи) і національне сільське господарство очікують дуже скрутні часи.

 

Список використаних джерел

  1. Податковий кодекс України від 2.12.2010 р. № 2755-17 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
Категорія: Секція/Section_3_2016_10_28 | Додав: clubsophus (2016-10-27)
Переглядів: 705 | Рейтинг: 3.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_10_28
Секція/Section_2_2016_10_28
Секція/Section_3_2016_10_28
Секція/Section_4_2016_10_28
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0