Архів / Archive

Головна » Статті » 2016_12_14_KamPodilsk » Секція/Section_5_2016_12_14

НЕОБХІДНІСТЬ УДОСКОНАЛЕННЯ БЮДЖЕТНОЇ ПІДТРИМКИ СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА У ПЕРОД ПОДАТКОВИХ РЕФОРМ

Радченко Оксана

к.е.н., с.н.с.

п.н.с. відділу податково-бюджетної політики

ННЦ «Інститут аграрної економіки»

м. Київ

 

НЕОБХІДНІСТЬ УДОСКОНАЛЕННЯ БЮДЖЕТНОЇ ПІДТРИМКИ СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА У ПЕРОД ПОДАТКОВИХ РЕФОРМ

 

Виклики, перед якими стоїть Україна в сучасних умовах, вимагають активного пошуку шляхів мінімізації ризиків і розвитку економіки. Особливо актуально це для сільського господарства, оскільки політика державної підтримки за останні роки зазнала значних змін, які за прогнозами, мають бути реалізовані у 2017 році. Насамперед, це відміна спецрежиму ПДВ і як наслідок, необхідність посилення держпідтримки галузі шляхом виплат з бюджету.

Проектом держбюджету на 2017 рік передбачено, що витрати на профільне Міністерство складають 8,39 млрд. грн., у порівнянні з 2016 р. їх збільшено у 3,5 рази. Серед переліку бюджетних програм підтримки розвитку сільського господарства у 2017 році збережено як чинні у попередніх періодах (у 2015-16 рр.), так і передбачено фінансування за програмами, які тривалий час не фінансувались, а також новими програми, які до 2017 року не функціонували.

Зокрема, як зазначають у Міністерстві, «4 млрд. грн. направляємо на акумуляцію відшкодування ПДВ. Тобто суми до сплати ПДВ, які будуть виникати у платників компенсуватиметься як пряму підтримку від держави» [2]. При цьому планується, що кошти підуть «на дотацію тваринникам, овочівникам, садоводам, виноградарям, причому уся сума буде розподілена рівномірно на 12 місяців 2017 року. Інша частина бюджетних грошей – на окремі державні програми (1 млрд. грн..): здешевлення кредитів, підтримка обслуговуючих кооперативів та галузі тваринництва, машинобудування», і «ключовим є те, що ця підтримка буде спрямована на дрібних виробників» [1]. Експерти ж вважають, що за таких умов «35% дотацій на АПК виявиться в руках лише двох приватних компаній – найбільших виробників м'яса птиці» [3].

У рамках підтримки малого підприємництва підписано закон про ратифікацію фінансової угоди між Україною та Європейським інвестиційним банком (ЄІБ), в рамках якого українській стороні нададуть кредитну лінію в розмірі 400 млн. євро, як фінансову допомогу на підтримку малих і середніх фермерських господарств. Кредити буде надано на 12 років, перші чотири з яких – пільговий період [7].

Варто зазначити, що заходи реформування бюджетної підтримки носять несистемний характер, оскільки механізми розподілу коштів ще навіть не розробляються. Разом з тим, на думку Л. Тулуша, бюджетне фінансування на даному етапі не може бути рівноцінним замінником спецрежиму. Зокрема тому, що «специфічність податкового інструментарію для аграрної галузі в Україні зумовлюється комплексом причин, основними з яких слід визнати відсутність дієвих механізмів державної підтримки сільгосптоваровиробників за рахунок інших фінансових інструментів», тому автором «обґрунтовано доцільність диференціації умов оподаткування … із метою реалізації заходів податкового стимулювання розвитку лише пріоритетних напрямів діяльності та форм господарювання. Рекомендовано напрями реформування механізму справляння ПДВ ув’язувати зі стимулюванням формування багатоукладної економіки сільських територій та підвищенням рівня сільської зайнятості» [6]. До того ж, на думку М. Соколова «упровадження прямої підтримки галузі поставить питання адміністрування цього механізму. Перевага спецрежиму в тому, що він працює автоматично. Немає чиновника, який перевіряє і розподіляє кошти» [4].

Тому політика державної підтримки, яка нині реалізується через механізм бюджетного фінансування має бути змінена. За прикладом країн, у яких рівень державної підтримки сільського господарства досить вагомий, для України необхідне врахування цілісної політики державної підтримки як щодо надання бюджетних коштів сільськогосподарським товаровиробникам так і щодо застосування податкових режимів щодо сільськогосподарських товаровиробників, тобто зазначення безпосередньо в Законі чітких рамок прямої та непрямої підтримки щонайменше на десяток років, як наприклад у ряді країн Європи, зокрема Німеччині.

Реалізувати заходи удосконалення бюджетної підтримки сільського господарства у період податкових реформ необхідно насамперед з формування нової редакції Закону про державну підтримку сільського господарства України. У ній має бути визначений зв'язок Програм розвитку сільського господарства, на ближчу та середню перспективи, з загальними обсягами підтримки, враховуючи такі напрями як необхідність запровадження середньострокового бюджетного планування, систему індикаторів фінансування аграрного сектору; цільової підтримки на поворотній основі; перехід до переважно компенсаційних виплат; пріоритетне фінансування інноваційно-інвестиційних проектів на засадах державно-приватного партнерства; встановлення критеріїв доступу до прямої бюджетної підтримки з урахуванням соціально-економічної ролі господарств для сільських громад, агроекологічних вимог та прозорості у забезпеченні проходження бюджетних коштів хоча б рамках чинної Стратегії розвитку на період до 2020 року.

При цьому, на нашу думку, не варто надміру робити акцент на підтримку малого бізнесу, оскільки такий вид діяльності переважно є самоорганізацією селян на виживання, тому сприяє стимулюванню самоексплуатації сільського населення. Краще за рахунок планомірної політики, в тому числі і щодо агропромислового виробництва, забезпечити розвиток соціальної інфраструктури села та розширення робочих місць на селі не лише за рахунок самозайнятості.

Держава має створити рівні умови для всіх товаровиробників, забезпечуючи конкурентноздатність форм господарювання та створюваної продукції, продовольчої безпеки, позиціонувати Україну у міжнародній спільноті як держави розвитку.

 

Література

  1. Дідух, М. Що рік прийдешній готує для аграріїв [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://agropolit.com/blog/178-scho-rik-priydeshniy-gotuye-dlya-agrariyiv(дата звернення 06.12.2016 р.). – Назва з екрана.
  2. Кутовий розповів про розподіл бюджету-2017 для АПК [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://agropolit.com/news/3063-kutoviy-rozpoviv-pro-rozpodil-byudjetu-2017-dlya-apk (дата звернення 02.12.2016 р.). – Назва з екрана.
  3. Кушнирук, Б. 35% дотаций всего агросектора отдадут двум компаниям, – эксперт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://biz.censor.net.ua/n3016471 (дата звернення 01.12.2016 р.). – Назва з екрана.
  4. Соколов, М. Податкове питання: як зберегти спецрежим ПДВ та наповнити бюджет [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://agropolit.com/blog/174-podatkove-pitannya-yak-zberegti-spetsrejim-pdv-ta-napovniti-byudjet (дата звернення 26.11.2016 р.). – Назва з екрана.
  5.  Тулуш, Л. Д. Реформування податку на додану вартість у сільському господарстві / Л. Д. Тулуш // Економіка АПК. – 2016. – № 2. – С. 69-79.
  6. Шкіль, В. Дочекалися: малі та середні фермери отримають європейське фінансування [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://forbes.net.ua/ua/business/1421933-dochekalisya-mali-ta-seredni-fermeri-otrimayut-evropejske-finansuvannya (дата звернення 02.12.2016 р.). – Назва з екрана.
Категорія: Секція/Section_5_2016_12_14 | Додав: clubsophus (2016-12-13)
Переглядів: 32 | Рейтинг: 4.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2016_12_14
Секція/Section_2_2016_12_14
Секція/Section_3_2016_12_14
Секція/Section_4_2016_12_14
Секція/Section_5_2016_12_14
Секція/Section_6_2016_12_14
Секція/Section_7_2016_12_14
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 533
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0