Олійник Ольга
студентка,
Вінницький
національний аграрний університет,
м. Вінниця
СУЧАСНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ ТА ЙОГО
ВПЛИВ НА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА
Трансформаційні процеси, що
охопили всі сторони суспільного буття в Україні, найбільшою мірою торкнулися
економічних перетворень, які найістотніше впливають на весь хід політичних,
соціальних, культурних та інших видів змін. Проте ринкова трансформація
національної економіки відбувається непослідовно, суперечливо, часто
деформовано, з низкою об'єктивних і суб'єктивних причин. Основною з них є, з
одного боку, відсутність аналогів досвіду переходу до ринку за таких стартових
умов, що були в Україні, а з іншого - особливий менталітет та перманентна зміна
структури сил, які визначають суспільний розвиток країни
Сучасний економічний аналіз
повністю змінює свою парадигму від оцінково-статистичного до
пошуково-прогностичного з вибором оптимальних управлінських рішень у зоні
невизначеності та ризику [1]. Сама ж методика конкретних аналітичних досліджень
має бути наближеною до життєвих потреб підприємства, відповідати повсякденним
запитам управління.
При здійсненні економічного
аналізу фактори, що впливають утворюють наступні наслідкові зв’язки:
• адаптації у зовнішньому
економіко-правовому та соціально-політичному й екологічному середовищах;
• поглиблення дослідження
причинно-наслідкових зв'язків і досягнення максимальної детермінації дії
важелів управління та менеджменту;
• підвищення оперативності й
розширення результативного поля варіантів аналітичних висновків і пропозицій;
• розширення об'єктів
економічного аналізу на макро- і мікроекономічних рівнях;
• підвищення економічності та
дієвості реалізації аналітичних досліджень [3].
Саме за такими якісними
змінами економічний аналіз може набути того визнання, яке втрачене з вини як
теоретиків, так і практиків у цій сфері діяльності.
Ефективне досягнення
мети підприємства здійснюється шляхом планування, організації, мотивації і контролю
за ресурсами, а система управління забезпечує умови, необхідні для реалізації
поставлених цілей, при чому вирішальне місце належить економічним методам
цілеспрямованої дії на об’єкт управління.
Спектр
завдань сучасного економічного аналізу передбачає:
• постійний моніторинг
відхилень показників оперативного управління від їх регламентних значень за
місцем, причинами та відповідальністю осіб;
• оперативну оцінку економічної
ситуації внутрішнього та зовнішнього середовища за станом, який склався чи
може скластися;
• обґрунтування заходів та
підготовку варіантів рішень.
• подання оперативної
аналітичної інформації органам управління за визначеними регламентами чи на
запит користувачів.
Слід зауважити, що пріоритетом
у діяльності всіх структур управління національної економіки є досягнення
стійкого економічного зростання підвідомчих підрозділів. Ринкове реформування
через механізм макроекономічної політики створює необхідні, але недостатні
умови для забезпечення сталого розвитку
Економічне зростання слід
визначати за кількісними та якісними параметрами. Найхарактернішими для
такого аналізу можуть бути кількісні показники: приросту валового внутрішнього
продукту (ВВП), національного доходу (НД), валового виробництва продукції
тощо, і якісні: зниження рівнів інфляції, бюджетного дефіциту, безробіття та
ін.
Для забезпечення економічного
зростання підприємств слід оцінити середовище, виявити причини і чинники, що
визначають можливість і резерви досягнення позитивних змін. Найхарактернішими
для сучасних підприємств проблемами, які перешкоджають їх ефективному функціонуванню,
є:
а) неефективність системи управління підприємством;
б) низький рівень відповідальності керівників;
в) незабезпеченість єдності підприємства як майнового комплексу;
г) відсутність ефективних систем підтримки та захисту
підприємництва від недобросовісної конкуренції;
Активність підприємства у
зовнішньому економічному середовищі можна оцінювати за кількісними
параметрами, а
саме за:
·
зміною питомої ваги підприємства на ринку продукції
(робіт, послуг);
·
масштабами партнерських відносин на внутрішньому та
зовнішньому ринку країни;
·
обсягом зовнішньоекономічного обороту;
·
приростом кількості робочих місць;
·
динамікою фондової активності, яка виражається
збільшенням обсягу реалізації акцій, підвищенням коефіцієнта котирування,
зростанням прибутковості та рівня дивідендного доходу акцій.
Якісними
параметрами ділової
активності підприємств у зовнішньому економічному середовищі можуть бути:
·
імідж підприємства, його ділова репутація. Імідж - це не об'єктивне й однозначне вираження позитивних характеристик
підприємства, а спроектований фахівцями образ, в основу якого покладено його
реальні якості. Від іміджу фірми залежать її популярність, стабільність,
престиж, репутація. Ділова репутація
(гудвіл) виступає
як нематеріальний актив підприємства.
·
соціальна активність підприємства, яка виражається у
його участі у вирішенні складних соціальних завдань подолання безробіття,
соціального захисту, формуванні соціальної інфраструктури у районах його
місцезнаходження.
·
природоохоронна
активність підприємства, яка виражається у створенні екологічно чистих
виробництв, фінансуванні рекреаційних програм, боротьбі зі шкідливими викидами
та забрудненням навколишнього середовища [4].
Пріоритетною
є ділова активність стратегічного виміру, яка виражається за стійкістю економічного
зростання.
Для результативного управління
визначальним є своєчасність прийнятих рішень та їх реалізації. У цьому аспекті
є великі можливості, оскільки значно розширилась аналітична база сучасної
системи обліку і статистики, створено нові комп'ютерні технології збирання,
оброблення економічної інформації.
Отже, економічний
аналіз на підприємстві є важливим елементом та дієвим засобом виявлення
внутрішньогосподарських резервів, основою розробки науково обґрунтованих управлінських
рішень, інструментом контролю за їх виконанням та результативністю роботи
підприємства.
Список
використаних джерел
1. Костецький
Я.І. Проблеми інформаційного забезпечення системи управління АПК // Науковий
вісник національного університету. - 2009. - №71. - С.104-108.
3. Мних Є.В.
Сучасний економічний аналіз: питання методології та організації //
Бухгалтерський облік та аудит. – 2006. - №1. - С. 55-61.
4. Цигилик І.І.
Економічний аналіз - основний чинник підвищення ефективності підприємницької
діяльності // Актуальні проблеми економіки. - 2010. - №7. - С. 90-96.
|