Полякова Євгенія
старший викладач,
Каретіна Яна
студентка,
Миколаївський політехнічний інститут,
м. Миколаїв
МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ ЕКСПОРТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розвиток міжнародної економічної діяльності країни у визначальній мірі
обумовлюється розвитком її окремих регіонів. Саме наявність конкурентних
переваг в регіональному розрізі дає можливість розробити оптимальну структуру
експортно-імпортних операцій країни з метою реалізації власних економічних
інтересів на світовому ринку. При цьому, економічні інтереси країни є втілені
економічні інтереси окремих регіонів, які складають основу експортного
потенціалу країни та є інвестиційно привабливими для іноземного капіталу. У цих
умовах зростає значення регіональних виконавчих органів влади, які здатні
ефективно використовувати всі форми і методи державного впливу для забезпечення
позитивної динаміки в соціально-економічній сфері, вирішення стратегічних
завдань з метою перетворення регіону на стійку систему, що само розвивається.
Метою роботи є аналіз основних показників розвитку ЗЕД. На основі
розрахованих показників доказати перспективність розвитку Миколаївської
області. Виявити найбільш перспективні галузі розвитку.
Розглянемо детально обсяг експорту та імпорту товарів України в динаміці (табл.1).
Таблиця 1
Зовнішня торгівля товарами України (за період
2007-2010рр.), млн. грн.
За даними табл. 1 спостерігаємо, що в цілому по Україні спостерігається
постійне зростання обсягу експорту товарів України та імпорту. У той же час,
приріст імпорту відбувався вищими темпами, що є негативною тенденцією.
Основними експортерами українських товарів та імпортерами товарів власного виготовлення є країни Європи
та СНД, що зумовлено географічним положенням, історичними і промисловими
зв’язками колишнього СРСР. В цілому можна сказати, що експорт переважає імпорт.
У той же час, з точки зору досягнення позитивного сальдо зовнішньої торгівлі, Україні
в цілому вигідно торгувати товарами з Азією, Африкою, Америкою, Австралією та
Океанією.
За даними показниками проаналізована зовнішньоекономічна діяльність
Миколаївської області за аналогічний період (табл.2).
Таблиця 2
Географічна структура зовнішньої
торгівлі товарами
(за період 2007-2010рр.), млн.
грн.
За даними таблиці 2 видно, що на відміну від України в Миколаївської
області ЗЕД має більше позитивних ознак: експорт перевищує імпорт впродовж
всього періоду; динаміка імпорту мала спади; сальдо ЗЕД по товарах було
позитивним впродовж всього періоду. Виходячи з цього, можна говорити про те, що
Миколаївська область має більш стабільну тенденцію розвитку
зовнішньоекономічної діяльності, ніж Україна в цілому. Щодо партнерів по
торгівлі товарами є також деякі відмінності між Україною в цілому і
Миколаївською областю: з точки зору експорту для регіону вигіднішими є Азія та
країни СНД, у той час як по імпорту – країни СНД, Америки та Європи.
Вочевидь, що і за проаналізованими показниками зовнішньої торгівлі товарами
в частині географії розвитку ЗЕД Миколаївська область мала більшу
привабливість, ніж Україна в цілому.
Присутні відмінності в зовнішньоекономічній діяльності між двома регіонами
і по торгівлі послугами, про що свідчать дані табл.3
Таблиця 3
Зовнішня торгівля послугами України (за період
2007-2010рр.)
Наведені показники в табл.3 свідчать про те, що в цілому
по Україні спостерігається постійне
зростання обсягу експорту послуг України.
Якщо проаналізувати долю Миколаївської області за
вартістю експорту-імпорту послуг в Україні, то можна побачити наступну
ситуацію, що наглядно наведено в табл. 4
Таблиця 4
Обсяг експорту-імпорту послуг в
Україні та Миколаївської області
За даними таблиці 4 видно, що частка Миколаївської
області за вартістю експорту послуг за 2009-2010рр. зменшилася з 2,5% до 1,9%,
при цьому імпорт також мав тенденцію до скорочення з 1,3% до 0,7%.
Тобто, проаналізувавши зовнішньоекономічну діяльність
Миколаївської області та зрівнявши її з Україною в цілому, можна констатувати:
що Миколаївська область має стійкіший зовнішньоекономічний потенціал, ніж
Україна в цілому, який треба берегти та розумно використовувати в майбутньому,
що, безперечно, є вигідним не тільки для регіону, але й для країни в цілому.
Список використаних джерел
1. Гребельник О.П. Основи зовнішньоекономічної діяльності
: навч.посіб. / О.П. Гребельник, О.О.Романовський. – К. : Деміур, 2003. – 296
с.
2. Зінь Е.А.Основи зовнішньоекономічної діяльності / Е.А.
Зінь,Н.С.Дука; під ред. Е.А. Зінь – К.Видавництво <Кондор>,2009.-432 с.
3. Кириченко О.А.Менеджмент зовнішньоекономічної
діяльності:підручник/ О.А.Кириченко – 2-ге видання.,перероб. і доп. – К.
:Знання,2008. – 518с.
|