Зуб Марія
здобувач,
Хмельницький національний
університет,
м. Хмельницький
ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДОРОСЛОГО НАСЕЛЕННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНОЇ МОДЕЛІ
РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ
Розвиток сучасного Подільського
регіонального ринку праці потребує суттєвих змін в його організації та вимагає вирішення завдання щодо
осмислення процесу збагачення освітнього потенціалу дорослої людини, її
можливостей у реалізації цілей та змісту безперервного професійного навчання.
Слід наголосити, що у розробці та запровадженні навчальної ініціативи
працівників, які відносяться до категорії „45+” та є найбільш вразливими на
ринку праці, перш за все, зацікавлені роботодавці [1]. Для працівників та
безробітних категорії „45+” – необхідність розробки та запровадження освіти дорослих посилилась із
запровадженням пенсійної реформи. Крім цього, невтішна динаміка скорочення
чисельності населення та погіршення його здоров’я; низька якість життя та
рівень народжуваності; висока смертність; суттєва міграція населення за кордон;
зростаючі: дефіцит трудових ресурсів та старіння населення; низька економічну
активність і недооцінка вартості робочої сили [2] радикально актуалізують проблему освіти дорослих вищезазначеної категорії. Отже, українському
суспільству, яке розвивається, потрібні сучасно освічені люди. Особливо гострим спостерігається
дефіцит кваліфікованих технічних кадрів, здатних працювати на сучасному
обладнанні. І цей фактор має не
тільки український, але й європейський вимір. Характерною особливістю сьогодення можна вважати
„щорічне обновлення близько 5 % теоретичних і 20 % професійних знань” [3]. Так, близько 6 млн. низько
кваліфікованих працівників вже втратили свої робочі місця в країнах ЄС; до 2020
року на ринку праці ЄС буде близько 80 млн. вакансій, включаючи близько 6 млн.
нових робочих місць [1]. Більшість цих вакансій буде вимагати
висококваліфікованих працівників. Вирішення проблеми полягає у розробці
теоретично обґрунтованих, практично значимих і переконливих концептуальних
підходів до організації системи неперервної освіти.
Дорослі люди відіграють провідну
роль у своєму навчанні, оскільки кожен з них – самостійна скерована
особистість, що прагне за допомогою поповнення багажу знань, вирішити конкретну
життєву проблему. У процесі забезпечення безперервної освіти, пов’язаної з
навчанням дорослого населення, особливо категорії „45+”, на нашу думку, важливо
виокремлювати такі основні компоненти: навчання комп’ютерної, функціональної,
соціальної грамотності за умови розширення можливості для інноваційної форми
навчання; професійне навчання, що включає професійну підготовку,
перепідготовку, підвищення кваліфікації; загальнокультурну додаткову освіту, не
пов’язану із трудовою діяльністю.
Фахівці
вважають, що у підходах до навчання дорослих необхідно враховувати такі
аспекти, як спадщина, культура, цінності й попередній досвід [4]. Одночасно при
цьому, на нашу думку, повинні враховуватися фактори: екзистенціальні проблеми
людини визначеної вікової категорії („45+”); освітні запити часу;
психофізіологічні вікові особливості з врахуванням статевої приналежності;
змістовно-смислова направленість професійного навчання; зміст попереднього
соціокультурного досвіду; стереотипи, що склались у професійному навчанні та
спілкуванні; статус людини (соціальний, економічний, службовий) тощо.
При
організації навчанням дорослого населення, особливо категорії „45+” виникають
чималі труднощі в: підборі викладачів та у можливості використання ними
андрагогічної майстерності; строках проведення навчання; науково-аналітичному
забезпеченні, застосуванні новітніх технологій; плануванні навчальних програм;
підтримці (технічній, адміністративній, організаційній); відсутності моделей
для оцінки й визнання попереднього навчання; необхідності створення критеріїв
та механізмів визнання й утвердження неформальних видів освіти в навчальній та
професійній діяльності; визначенні основних навичок і ключових компетенцій
тощо. Існує проблема використання
спеціальних форм та методів навчання, які б враховували специфіку дорослої
людини, її внутрішню невпевненість, що викликана як необхідністю перебудувати
свою діяльність у нових умовах, так і зниження своєї професійної самооцінки в
результаті необхідності змінити вид діяльності.
З
метою покращення якості робочої сили, особливо тієї, що відноситься до
категорії „45+” необхідно: розробити спеціальні концепції та програми розвитку
системи освіти протягом всього життя, збільшити інвестиції в людей та їх
знання; запровадити соціальну рекламу, яка б пропагувала новий погляд на роль і
значення неперервної освіти, що відповідає сучасним освітнім потребам;
розробити методику моніторингу цільової групи працівників і безробітних, що
відносяться до категорії „45+” для отримання статистичних даних з метою
проведення оцінки навчання протягом всього життя; проаналізувати та спрогнозувати
потребу викладачів, професійним обов’язком яких має стати навчання дорослих.
Отже, підсумовуючи, можна зробити такий висновок.
Розширення знань та вмінь, поліпшення навичок, компетентності та кваліфікації і, головне, необхідність і здатність до
навчання (формального, неформального, інформального)
протягом життя, особливо, працівників і безробітних категорії „45+” – дуже важливий крок до ринку
праці та здобуття престижної і гідно оплачуваної роботи.
Список використаних джерел
1. Тези виступу Першого заступника Голови
роботодавців України, Виконавчого Віце-президента Конфедерації роботодавців
України Мірошниченка О.В. на публічній презентації ініціатив СПО та
Асоціації ректорів ВТНЗ України щодо утворення в країні умов для розвитку
високотехнологічної індустрії та підвищення інноваційного потенціалу /
м. Харків 4 лютого 2011 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
2. Проект Стратегії національної безпеки
України Україна у світі, що змінюється [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
3. Освіта
протягом життя: світовий досвід і українська практика [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
4. Гамбурская
декларація об обучении взрослых, принятая пятой Международной конференцией по образованию
взрослых. Гамбург Германия, 14-18 июня 1997 года [Электронный ресурс]. – Режим доступа:
|