Дранус Валентин
асистент,
Зеленський Андрій,
асистент,
Подільський державний аграрно-технічний університет,
м. Кам’янець-Подільський
Особливості порядку справляння
фіксованого сільськогосподарського податку в зв’язку з прийняттям Податкового
кодексу
Однією з пріоритетних функцій держави є створення
сприятливого економічного середовища в сільському господарстві. Основні
пріоритети державної аграрної політики та шляхи їх реалізації визначені в
Законі України "Про державну підтримку сільського господарства України” серед
яких: цінова політика, пільгове оподаткування, бюджетна підтримка, сприяння
кредитному забезпеченню.
Впровадження з 1 січня 2011 р. Податкового кодексу
вносить суттєві зміни у визначенні фінансових результатів, а також для
платників фіксованого сільськогосподарського податку (ФСП) до розрахунку
питомої ваги доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного
виробництва та продуктів її переробки в загальній сумі валового доходу.
В зв’язку з прийняттям Податкового кодексу (далі - ПКУ) з
01.01.2011 року скасовано дію Закону від 17.12.98 № 320 - XIV "Про фіксований
сільськогосподарський податок”. Порядок справляння фіксованого
сільськогосподарського податку (далі - ФСП) в 2011 році регламентується
відповідно до Глави 2 розділу XIV Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 301 ПКУ платниками ФСП можуть бути сільськогосподарські
товаровиробники, в яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за
попередній (звітний) рік дорівнює чи перевищує 75% (даний критерій визначається
згідно Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за попередній
податковий (звітний) рік та Методичних рекомендацій щодо його складання,
затверджених наказом Мінагрополітики України від 17.12.2010 р. № 837), але з
врахуванням обмежень, встановлених п. 301.6, не можуть бути зареєстровані
платниками ФСП:
–
суб'єкти господарювання, в яких понад 50% доходу,
отриманого від продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва та
продуктів її переробки, становить дохід від реалізації декоративних рослин,
диких тварин і птахів, хутряних виробів і хутра;
–суб'єкти господарювання, які провадять діяльність із виробництва та/або
реалізації підакцизних товарів, окрім виноматеріалів виноградних (коди згідно з
УКТ ЗЕД 2204 29-2204 30), вироблених на підприємствах первинного виноробства
для підприємств вторинного виноробства, які використовують такі виноматеріали
для виробництва готової продукції;
–
суб'єкти господарювання, які на день подання документів
для набуття статусу платника податку мають податковий борг (недоїмку), за
винятком безнадійного податкового боргу (недоїмки), який виник внаслідок дії
обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Необхідно врахувати, що перелік доходів
сільськогосподарського товаровиробника, отриманих від реалізації сільськогосподарської
продукції власного виробництва та продуктів її переробки, визначений п.308.4 ПКУ
доповнено доходами, отриманими від реалізації продукції:
— рослинництва на закритому ґрунті та продуктів її переробки на власних
підприємствах;
— тваринництва і птахівництва та продуктів її переробки на власних
підприємствах.
Пунктом 308.1 статті 308 Глави 2 розділу XIV Податкового
кодексу України передбачено, що для набуття або підтвердження статусу платника
ФСП сільськогосподарські товаровиробники подають до 1 лютого поточного року:
1) загальну податкову декларацію з податку на поточний
рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок
(сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних
насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та
водосховищ, органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням
(місцем перебування на податковому обліку);
2) звітну податкову декларацію з податку на поточний рік
окремо щодо кожної земельної ділянки органу державної податкової служби за
своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
Нова форма податкової декларації з ФСП затверджена
наказом ДПА України від 24.12.2010 № 1016 "Про затвердження форми Податкової
декларації з ФСП” (зареєстровано в Мін’юсті 12.01.2011р. № 27/18765).
3) розрахунок частки сільськогосподарського
товаровиробництва органам державної податкової служби за своїм
місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою,
затвердженою центральним органом виконавчої влади з питань державної аграрної
політики за погодженням з центральним органом державної податкової служби;
4) відомості (довідку) про наявність земельних ділянок
органам державної податкової служби за своїм місцезнаходженням та/або за місцем
розташування земельних ділянок.
У відомості (довідці) про наявність земельних ділянок
зазначаються відомості про кожний документ, що встановлює право власності
та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки
(паю).
Підтвердження розміру площ сільськогосподарських угідь,
що перебувають у власності сільськогосподарського виробника або надані йому у
користування, у тому числі на умовах оренди, та їх нормативної грошової оцінки
здійснюється відповідними органами державних земельних ресурсів за місцем
розташування земельної ділянки.
Як і раніше, для платників ФСП об'єктом оподаткування є
площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних
насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків,
водосховищ), що перебувають у їх власності або надані в користування, у тому
числі на умовах оренди.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка 1 га
сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних
насаджень), а для земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків,
водосховищ) - нормативна грошова оцінка 1 га ріллі в АР Крим або області,
проведені станом на 01.07.95 р.
Ставки ФСП не змінилися. Відповідно до ст. 304
Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року N 2755-VІ розмір ставок
податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного
фонду для сільськогосподарських товаровиробників залежить від категорії (типу)
земель, їх розташування та становить (у відсотках бази оподаткування):
а) для ріллі, сіножатей і пасовищ (крім ріллі, сіножатей
і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, а також
ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських
товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці
продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у
тому числі на умовах оренди) - 0,15;
б) для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у
гірських зонах та на поліських територіях, - 0,09;
в) для багаторічних насаджень (крім багаторічних
насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях) - 0,09;
г) для багаторічних насаджень, розташованих у гірських
зонах та на поліських територіях, - 0,03;
ґ) для земель водного фонду - 0,45;
д) для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у
власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на
виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому
ґрунті, або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди, - 1,0.
Як і раніше, сплата ФСП здійснюватиметься щомісяця
протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем
податкового (звітного) місяця, у розмірі 1/3 суми податку, визначеної на кожний
квартал у відсотках від річної суми податку, зокрема: І квартал - 10%; II
квартал - 10%; III квартал - 50%; IV квартал - 30%.
Механізм нарахування та стягнення ФСП зазнав хоча і не
значних змін, але вони мають важливе значення при використанні цього
податкового режиму, тому сільськогосподарським товаровиробникам необхідно
звернути увагу на зміни, які виникли при оподаткуванні фіксованим
сільськогосподарським податком в зв’язку з прийняттям Податкового кодексу.
Список використаних джерел
1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. N 2755-VI.
2. Закон України "Про фіксований сільськогосподарський податок"
від 17.12.98 № 320 – ХІV.
3.Гривнак К. Фіксований сільськогосподарський податок у Податковому кодексі
// "Податковий, банківський, митний консультант". – 2011. - N 7 від
21 лютого 2011 р.– С.12–15.
4. Дем'яненко М.Я. Реформування податкових відносин в аграрному секторі АПК
// Економіка АПК. – 1999. - № 6. – С. 78–82.
5.Дем'яненко С. Оподаткування сільського господарства в ЄС та США. – К.:
Ін-т екон. досліджень та політ. консультацій, 2002.
6.Кірсенко Л.В. Аграрники відстояли свої інтереси щодо спец режимів
оподаткування // Облік і фінанси АПК. – 2005. – № 2. – С. 102–104.
7.Лисяк Л.В. Підвищення ефективності бюджетної політики в аграрному секторі
економіки // Зб. наук. пр. / Харків. нац. аграр. ун-т – Вісник ХНАУ. Серія
"Економіка АПК і природокористування. – Харків. – 2006. – С. 141–145.
8. Огійчук М.Ф., Плаксієнко В.Я., Панченко Л.Г.та ін. Бухгалтерський облік
на сільськогосподарських підприємствах: Підручник. – 4–те вид., перероб. і
допов. За ред. проф. М.Ф.Огійчука. – К.: Алерта, 2007. – 979 с.
9.Облік сільськогосподарської діяльності: Навчальний посібник / За ред.
Жука В.М. – К.: Видавництво ТОВ "Юр-Агро-Веста", 2007. – 368 с.
10.Проданчук М. Податкові розрахунки та звітність у системі фінансового
обліку // Бухгалтерський облік і аудит. – 2007. - № 9. – С. 26–32.
11.Шатковська Л.С., Герасимука І.В., Павлюковець М.П. Особливості
організації обліку розрахунків з податку на додану вартість у сільському
господарстві // Облік і фінанси АПК. – 2006. – № 1. – С. 87–97.
|