Струк Наталія
к.е.н., викладач,
Львівський інститут менеджменту,
м. Львів
СИСТЕМА ЗБУТУ ПІДПРИЄМСТВ АПК: ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ЛОГІСТИЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Агропромислове виробництво характеризується вираженою сезонністю виробництва
продукції та постійністю її споживання, а сама продукція досить часто має
обмежені терміни зберігання і споживання та відрізняється підвищеними вимогами
щодо режимів зберігання і транспортування. Широкі масштаби сезонного агропромислового
виробництва та випуск продукції нетривалого зберігання обумовлюють
необхідність скорочення тривалості та оптимізації способів і прийомів
виконання окремих операцій, робіт в межах єдиного технологічного процесу в
АПК, а також прискорення обміну, скорочення тривалості актів купівлі-продажу
та оптимізації господарських зв’язків всіх задіяних суб’єктів господарювання
з метою оперативного доведення продукції АПК до кінцевого споживача.
Тому важливо організувати систему збуту аграрної продукції та сформувати
систему показників, які б дозволяли визначити якість здійснення всіх основних
функцій підприємства АПК через рівень виконання бізнес-процесів і їх відповідність
статегічним цілям даного суб’єкта господарювання. При цьому саме функція збуту
в сучасних умовах має відігравати вирішальну роль у формуванні цієї системи,
адже існуючі проблеми з неналежною організацією збутової діяльності вимагають
активізації ролі даного чинника, котрий значною мірою залежить від умов
виробництва аграрної продукції, її зберігання і транспортування.
На наш погляд, дана система показників мала б передбачати три рівні :
·
показники першого рівня – стратегічні показники, які
повинні забезпечувати контроль та управління стратегією підприємства, його
ринкові позиції та відповідність розвитку стратегічним цілям суб’єкта
господарювання;
·
показники другого рівня – тактичні показники, найбільш
важливі показники якості бізнес-процесів першого рівня (постачання, збут,
планування, управління складами і т. ін.);
·
показники третього рівня – оперативні показники. Фактично це мають бути своєрідні паспорти,
які забезпечують контроль якості виконання оперативних процесів, що
формують бізнес-процеси першого рівня і складають ланцюжок їх доданої вартості.
Виходячи з цього, до показників якості бізнес-процесів збуту підприємства
АПК варто включати показники, які відображають:
1) рівень орієнтованості на клієнтів, наприклад – надійність, тобто здатність
бізнес-процесів задовольняти потреби клієнта, або ж – реактивність, здатність
швидко (в обмежені терміни чи негайно) виконувати замовлення клієнтів, або –
гнучкість (здатність бізнес-процесів реагувати на зміну активності чи вимог
клієнтів);
2) рівень ефективності внутрішніх механізмів бізнес-процесів підприємства,
наприклад – показники витрат на виконання бізнес-процесів у вартісному
вимірі.
В систему показників другого рівня, найбільш важливих тактичних показників, доцільно включити, наприклад, показник
повноти виконання замовлення клієнта, який відображає відповідність
номенклатури поставленої аграрної продукції поданій оптовим покупцем заявці,
показник часу циклу поставки, що характеризує швидкість виконання замовлення,
показник межі гнучкості поставки, який показує спроможність адаптації
бізнес-процесів до зміни обсягів замовлення, а також показники вартості
процесу збуту продукції (як мірила ефективності виконання бізнес-процесів
збутової логістики), оборотності запасів продукції, кількості оборотів
середнього її запасу тощо.
До показників третього рівня доцільно включати інформацію про витрати збутової
діяльності, зокрема: складські витрати
на складування продукції, її зберігання, утримання запасів, експлуатацію складських
приміщень, амортизацію складського обладнання, виконання
вантажно-розвантажувальних робіт, комплектування замовлень оптових
клієнтів, пакування продукції, формування транспортних партій; транспортні витрати на утримання власного парку
транспортних засобів аграрного підприємства, оплату послуг транспорту загального
користування, амортизацію власного транспортного парку, експлуатацію транспортної
тари, втрати товарів під час транспортування та ін.; адміністративні витрати, зокрема – на
утримання адміністративного апарату аграрного підприємства, оплату
персоналу складів, утримання працівників транспортної служби тощо; інші витрати, в т. ч. – витрати на пошук потенційних
клієнтів (оптових покупців сільськогосподарської продукції), опрацювання
замовлень клієнтів, стимулювання збуту продукції, поверненння продукції від
оптових або роздрібних торговців у зв’язку з відсутністю її реалізації,
неналежною якістю та ін.
Зазначена система показників має використовуватися для забезпечення оперативного
обліку діяльності логістичної системи збуту продукції аграрного підприємства,
структура об’єктів якої відображена на рис. 1.
Рис. 1. Структура об’єктів оперативного обліку збутової логістики аграрного
підприємства.*
*Власна розробка автора.
Застосування такого підходу на усіх функціональних етапах підвищує
управлінський результат - прибуток та конкурентоспроможність такого
підприємства.
|