Качанова Тетяна
аспірант,
Східноукраїнський національний
університет імені Володимира Даля,
м. Луганськ
ВНУТРІШНЬОГОСПОДАРСЬКИЙ КОНТРОЛЬ:
СТАН І ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ
Внутрішньогосподарський
контроль являє собою систему безупинного спостереження за ефективністю
використання майна господарського суб’єкта, законністю і доцільністю
господарських операцій і процесів, збереженням грошових коштів і матеріальних
цінностей.
Внутрішньогосподарський
контроль є складовою частиною ринкового механізму, одним із прийомів перевірки
виконання прийнятих рішень, найважливішою функцією управління економікою [1].
В
умовах переходу до ринкових відносин однією з актуальних проблем, що вимагає
вирішення, є проблема посилення внутрішньогосподарського контролю за
раціональним і ефективним використанням ресурсів, попередженням непродуктивних
витрат, що завдають великих збитків економіці підприємств. Чималі суми
непродуктивних витрат пов’язані не стільки з недоліками в організації
фінансово-господарської діяльності на підприємствах, скільки з низькою якістю
внутрішньогосподарського контролю. Поряд із цим особливо гостро стоять проблеми
збереження матеріальних цінностей, попередження нестач і розкрадань [2].
Забезпечення
керованості господарських систем неможливе без запровадження якісної системи
контролю, здатної попереджувати негативні тенденції, коригувати методи
управління та зменшувати ризики бізнесу. В умовах посилення невизначеності
економічного середовища господарських систем посилюється роль внутрішнього
контролю у зв'язку з потребою формування захисного протиризикового потенціалу.
Така система контролю повинна бути гнучкою та орієнтована на своєчасне
виявлення резервів економічного потенціалу та прийняття управлінських рішень
щодо попередження загроз ризику кризових явищ. На даний час в Україні такі
системи внутрішнього контролю не створені. Це негативно позначається на
результатах діяльності господарюючих суб'єктів [3].
Низька
якість внутрішньогосподарського контролю, недостатнє використання зворотного
зв’язку не забезпечують передбачення помилок, а значить і запобігання ним у
системі управління господарською діяльністю. Поряд із цим багато недоліків в
організації і здійсненні внутрішньо-господарського контролю на підприємствах
можна було б уникнути, за умови існування чітких розробок щодо конкретних явищ
у наукових джерелах, але натомість багато авторів або упускають питання
внутрішньогосподарського контролю, або не розкривають його методики, а це
негативно впливає на практику здійснення внутрішньогосподарського контролю.
Однією з проблем подальшого
удосконалення внутрішньогосподарського контролю з метою підвищення ефективності
його функцій є використання на робочих місцях комп’ютерної техніки. Дані,
отримані за допомогою комп’ютерів, дуже оперативно і швидко можуть дати
керівникам і спеціалістам цих підприємств, а також фахівцям структурних
підрозділів необхідну інформацію про ті або інші об’єкти.
Одним із напрямків
підвищення ефективності фінансово-господарської діяльності підприємств в умовах
економічної кризи в Україні є подальше удосконалення внутрішнього контролю для
забезпечення власників капіталу та вищого керівництва об’єктивною інформацією,
яка з достатньою повнотою характеризує вплив системи внутрішнього контролю на
зовнішнє та внутрішнє середовище підприємства та дозволяє приймати якісні
управлінські рішення.
У даний час на підприємствах
особливо актуальними є питання створення
відділу внітрішнього аудиту. Внутрішній аудит є одним
з основних інструментів підвищення ефективності управління
підприємством, активно впливає на виявлення негативних явищ у його діяльності і сприяє профілактиці недоліків і зловживань у
підприємницькій діяльності суб’єктів
господарювання.
Доцільність створення
такого відділу на підприємствах може бути
доведена також тим, що це дозволить керівництву
здійснювати ефективний контроль за окремими підрозділами, виявити резерви
виробництва і найбільш перспективні напрямки розвитку, а також давати рекомендації
фінансово-економічним та бухгалтерським відділам стосовно покращення
результатів їх роботи. На кожному підприємстві має бути гарантія того, що
внутрішній аудит належним чином контролюється.
Отже, контроль - це процес забезпечення досягнення
організацією своєї мети, який складається зі встановлення критеріїв, визначення
фактично досягнутих результатів і проведення коректувань у тому випадку, якщо
досягнуті результати суттєво відрізняються від встановлених критеріїв.
Контроль у сфері
діяльності підприємства є об’єктивною необхідністю. Контроль − це засіб
зворотного зв’язку між керуючою системою та системою, яка підлягає керуванню.
Список використаних джерел
1.
Бутинець Ф.Ф., Виговська Н. Г., Малюга Н.М., Петренко Н.І. Контроль і
ревізія. Підручник для студентів спеціальності "Облік і аудит” вищих навчальних
закладів. / За редакцією проф. Ф.Ф.
Бутинця. – 3-є вид., доп. і перероб. – Житомир: ПП „Рута”, 2002. – 544 с.
2.
Ільіна С.Б. Основи аудиту:
Навчально-практичний посібник. — К.: Кондор, 2006. – 378с.
3.
Костирко Р.О. Контроль і аналіз в системі управління
економічним потенціалом господарюючого суб'єкта: методологія та організація:
Монографія. -Луганськ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2010. - 728 с.
|