Голячук Наталія
к.е.н.,
доцент кафедри обліку і аудиту
Луцький
національний технічний університет
м.
Луцьк
формування облікової інформації для
зацікавлених користувачів
Важливим завданням
бухгалтерського обліку будь-якого підприємства в умовах ринкової економіки є
забезпечення зацікавлених користувачів обліково-аналітичною інформацією,
необхідною для прийняття управлінських рішень, здатною впливати на фінансове
становище підприємства, його власників, керівників та працівників.
Необхідність
орієнтації обліку на користувачів була обгрунтована ще Лукою Пачолі в 15
столітті. Одним з його основних постулатів була ясність, під якою розумілося,
що бухгалтерський облік повинен надавати користувачам ясну і зрозумілу їм
інформацію. Спочатку в якості користувачів виступав тільки власник, який при
цьому і виконував бухгалтерські функції. З часом, багато чого з різних аспектів
цього постулату зазнало істотної еволюції у зв'язку з різким зростанням числа
користувачів, що змусило бухгалтерів в процесі відображення фактів господарської
діяльності розглядати і враховувати інтереси різних користувачів: власників,
адміністраторів, службовців, підзвітних осіб, дебіторів і кредиторів [1].
На різних етапах
розвитку економіки змінювалися підходи до формування облікової інформації для
зацікавлених користувачів, вимоги щодо складу інформації і форматів її подання
(табл.1).
Облікова інформація
повинна задовольняти конкретним потребам користувачів в залежності від рівня та
характеру прийнятих рішень і відповідати наступним вимогам:
Таблиця 1
Інформаційні потреби в обліковій інформації
різних користувачів
Джерело [2]
- аналітичність - інформація
повинна надходити по тих напрямках діяльності та з тією деталізацією, яка
необхідна для вирішення поставлених завдань;
- об'єктивність - економічна
інформація повинна об'єктивно відображати відомості про поточний стан і про
перспективи їх змін;
- своєчасність або оперативність -
інформація повинна надходити до керівництва якнайшвидше (у момент появи в
облікових регістрах підприємства) оскільки несвоєчасність надходження інформації зумовлює запізнення в прийнятті
рішень;
- суттєвість або релевантність -
інформація повинна бути достатньою для прийняття рішень;
- сумісність та зіставність
інформації, яка надходить з різних джерел;
- точність – однозначне
сприйняття інформації всіма споживачами;
- повнота – інформація повинна
бути достатньою для ефективного її використання;
- репрезентативність –
достатня структура і кількість для адекватного відображення особливостей
підприємства;
- стійкість – можливість
інформації зберігати свої властивості на певному відрізку часу.
У кожного споживача існують свої потреби в обліковій
інформації. При цьому облікова інформація повинна містити максимум того, що
необхідно знати зацікавленим особам, і необхідні пояснення, щоб не
дезорієнтувати того, хто буде нею користуватися.
Список використаних джерел
1. Кузьмина М.С.
Система учетно-аналитической информации для принятия управленческих решений
пользователями отчетности (теория, методология, практика) / автореферат на
соискание ученной степени доктора економических наук: спец. 08.00.12 –
«Бухгалтерский учет, статистика» / М.С. Кузьмина – М., 2009. – 51с.
2. Голячук Н.В.
Якісні характеристики обліково-аналітичної інформації / Н.В. Голячук, В.С. Рихлюк
// Економічні науки. Серія ”Облік і фінанси”: Збірник наукових праць
ЛНТУ. Випуск 8 (29).- Ч. 1. - Редкол.:
відп. ред. д.е.н., професор Герасимчук З.В. – Луцьк:РВВ ЛНТУ , 2011.–С.216-221.
|