Палка
Ігор
к. е. н., доцент кафедри
маркетингу
Тернопільський інститут
соціальних та інформаційних технологій
м. Тернопіль
РОЛЬ ЦІН В
УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
В умовах ринкової економіки виникли такі
поняття, як «конкуренція», «конкурентна боротьба», «орієнтація на потреби та
можливості кінцевого споживача». В зв'язку з цим одну з найважливіших ролей в
діяльності підприємств будь-якої форми власності стала відігравати ціна.
Виникла необхідність в чіткому визначенні того, що впливає на її величину, як
вона змінюється під дією яких чинників, яку роль повинна відігравати держава в
процесі ціноутворення.
Ціна в умовах ринкової економіки є важливим
економічним фактором, що характеризує діяльність підприємства. Ціни є засобом
встановлення певних відносин між виробниками і покупцями і допомагають
створенню певних уявлень про підприємство, що може вплинути на його подальший
розвиток. Ціни визначають рентабельність і прибутковість, а отже,
життєздатність підприємства; вони є істотним елементом, який визначає фінансову
стабільність і стабільність підприємства, а також є сильним засобом у боротьбі
з конкурентами.
Ціноутворення в умовах ринку є вільним
відповідно до попиту та пропозиції на конкретний товар. Таким чином, на
величину ціни впливає кон'юнктура ринку - співвідношення попиту та пропозиції.
Процес формування ціни враховує, з одного
боку, переваги споживача (які надають конкретному товару певну цінність), а з
іншого – витрати підприємства (які неминуче несе товаровиробник перетворюючи
ресурси на благо).
Економічною наукою сформульовані
залежності між попитом та ціною, а також пропозицією та ціною. Закон попиту
стверджує: чим нижче ціна, тим вище обсяг попиту та навпаки. Закон пропозиції:
чим вища ціна, тим вище обсяг пропозиції. Ідеальне положення, яке може досягти
ціна – це рівноважний стан величини попиту та пропозиції. Ціна рівноваги – це
таке співвідношення, за якого обсяг виробленої продукції, тобто пропозиція,
дорівнює величині необхідних споживачу матеріальних благ, тобто попиту. Але
така ситуація на ринку неможлива з тієї причини, що на поведінку споживача
впливають різного роду чинники: зміни переваг, смаків, моди, індивідуальних
доходів, наявність товарів-замінників, економічно-політична ситуація в країні.
Виробництво також змінюється у зв'язку з впровадженням досягнень науково-технічного
прогресу, зміною інфраструктури ринку, недосконалістю в організації
господарської діяльності підприємства.
Виходячи з вищевказаних чинників впливу на
формування ціни в ринкових умовах, з'явилась певна кількість методів ціноутворення.
При цьому кожен товаровиробник обирає найбільш прийнятний для нього в даний
період метод.
Вільне, нерегульоване ціноутворення
враховує економічну природу ціни, тобто існування в її структурі певного рівня
прибутку. Прибуток в ринкових умовах – єдиний засіб існування господарських
суб'єктів, а також забезпечення процесу відтворення. Не можна не помітити і
соціальну направленість у отриманні прибутку. Якщо в плановій економіці
населення країни було вимушене задовольнятися тією кількістю матеріальних благ,
яку давала держава, то ринкова економіка дала поштовх в напрямку усвідомлення
людиною того, що максимізація достатку можлива власною кваліфікованою працею.
При цьому рівень соціально-культурного добробуту населення також зростає.
У ринкових умовах необхідне встановлення
такого рівня ціни, який би балансував між кількістю коштів, які ладен заплатити
покупець та витратами, які несе виробник. При цьому нижня межа ціни – це рівень
витрат виробництва, а верхня – наявність унікальних споживацьких властивостей.
Альтернативою є встановлення ціни, що наближується до цінового рівня
товарів-аналогів та до ціни продукції конкуруючих фірм.
Ефективне ціноутворення в ринковій
економіці є способом забезпечення функціонування підприємств, підвищення рівня
соціально-економічного життя населення. Ринок кардинально змінив сутність ціни,
яка перейшла в якісно нову стадію свого формування. Ціна стала величиною, яка
залежить від багатьох чинників та, водночас, вона є основним важелем
благоустрою.
Список
використаних джерел
1. Колесников
О.В. Ціноутворення : навч. посібн. / О.В. Колесников. – К.: Центр навч. літ-ри,
2006. – 144 с.
2. Павлишенко
М.М. Цінова політика в ринкових умовах / М.М. Павлишенко, Р.І.Ясинський //
Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. праць. – Львів : РВВ НЛТУ
України. – 2005. – Вип. 15.5. – 291-295 с.
3. Пінішко
В.С. Ціни і ціноутворення : навч. посібн. / В.С. Пінішко. – Львів : Вид-во «Інтелект-Захід»,
2006. – 488 с.
4.
Редченко К.І. Ціноутворення в сучасних умовах / К.І. Редченко, А.О. Романченко
// Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. праць. – Львів : РВВ НЛТУ
України. – 2009. – Вип. 19.4. – 222-296 с.
5.
Синякевич І.М. Концепція національної цінової політики в лісовому господарстві
України / І.М. Синякевич, В.С. Дудюк // Науковий вісник НЛТУ України : зб.
наук.-техн. праць. – Львів : РВВ НЛТУ України. – 2005. – Вип. 15.7. – 145-151
с.
6. Цінова
політика: теорія і практика : монографія / за наук. ред. проф., д-ра екон. наук
І.М. Синякевича / авт. кол.: І.М. Синякевич, І.П. Соловій, О.В. Врублевська,
А.М. Дейнека. – Львів : Вид-во ЛА «Піраміда», 2008. – 612 с.
7. Шкварчук Л.О. Ціноутворення : підручник. – К. : Вид-во «Кондор». – 2008. –
460 с.
|