УДК 336.41
Годованець Олександр
к.е.н., доцент
Ведашенко Наталія
викладач
Тернопільський національний економічний університет
м. Тернопіль
МИТНИЙ КОНТРОЛЬ В УКРАЇНІ: СУТНІСТЬ І ПРИЗНАЧЕННЯ
Анотація
Стаття присвячена розкриттю сутності митного контролю та основоположних принципів його реалізації в умовах запровадження нового формату митного законодавства. Висвітлено основне призначення митного контролю за переміщуваними через митний кордон товарами.
Ключові слова: контроль, митна система, оцінка ризиків, фіскальні органи.
Реалізація митної політики не можлива без адекватної системи митного контролю, а запровадження нових прийомів у роботі фіскальних органів є результатом впровадження нової методології регулювання митних відносин, побудовою іншої системи взаємодії зі суб’єктами ЗЕД, яка ґрунтується на принципі вибірковості митного контролю і управлінні ризиками.
Митні адміністрації багатьох країн зосереджують адміністративні і регламентуючі аспекти роботи на товарах, що імпортуються, оскільки дана категорія підпадає під митне оподаткування. Однак, застосування контрольних заходів суцільним порядком відносно всіх суб’єктів ЗЕД і переміщуваних ними через митний кордон України товарів суперечить головному принципу Кіотської конвенції – спрощення митних процедур і скорочення часу на митне оформлення. Саме тому, новітня парадигма реалізації митної політики держави окреслила важливий принцип митного контролю – принцип вибірковості. Його сутність полягає у тому, що при проведенні митного контролю використовуються ті форми митного контролю, які виступають достатніми для забезпечення дотримання норм митного законодавства.
Ланцюжок комплексного контролю, за переміщуваними товарами через митний кордон, представлений митним контролем і оцінкою ризиків, як на етапі митного оформлення товарів, так і після їх випуску у вільний обіг. Такі основні елементи представляють постійний спільний процес для забезпечення безпеки, усунення порушень податкового і митного законодавства, недопущення дублювання заходів контролю.
Контроль, який здійснюється відносно переміщуваних товарів через митний кордон України наділений специфічними властивостями, якому притаманні риси фінансового контролю. З точки зору Ю. Літвінової та А. Ялбулганова, такий контроль характеризується різноманітністю фінансових відносин у галузі митної справи [1, с. 62; 2]. Науковці виділяють основні види контролю, які інтегровано у загальну систему митного контролю, до них віднесено: 1) попередній контроль у митній справі, який направлений на виявлення і попередження можливих правопорушень і настання негативних наслідків; 2) поточний контроль сприяє забезпеченню фінансової дисципліни, однак, відрізняється часом проведення, тобто здійснюється безпосередньо на етапі митного оформлення товарів і визначення обсягу податкових зобов’язань суб’єкта ЗЕД перед бюджетом; 3) наступний контроль, який виступає найбільш розповсюдженим видом у світовій фінансовій практиці.
Залежно від того як розглядається контроль – як функція фінансів або як функція управління – об’єкт контролю буде різним. Якщо контроль розглядати як функцію фінансів, то його об’єктом виступають відносини, якщо як функцію управління – то як суб’єкт контролю [3, с. 59; 4, с. 12]. Відтак, митний контроль, з точки зору функції фінансів, виступає зовнішнім фінансовим контролем, який направлений на контроль правильності визначення та своєчасності сплати мита та митних платежів, тобто забезпечення надходжень до бюджету у повному обсязі. Здійснюється з використанням специфічних організаційних форм і методів діяльності фіскальних органів, наділених законом відповідними повноваженнями з метою встановлення достовірності задекларованих товарів, об’єктивною оцінкою зовнішньоекономічної операції та виявлення фактів порушення фінансової дисципліни. В даному випадку контроль покликаний забезпечувати дотримання діючого законодавства у галузі оподаткування та регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Митному контролю відведено важливе місце у митній системі держави. Як і податкова система, митна система у цілому, є своєрідним дзеркалом, що відображає процес становлення кожної держави, суперечливі і специфічні умови формування її фінансової сфери, рівень розвитку національної економіки, зовнішньої і внутрішньої політики [5, с. 32]. Через систему заходів митного контролю, держава забезпечує економічну і фінансову безпеку, власні національні інтереси.
Необхідність контролю за товарами, що переміщуються через митний кордон України обумовлена економічними і фінансовими наслідками торгівлі контрабандною і контрафактною продукцією. Результатом чого є зменшення надходжень мита та митних платежів до бюджету, пригнічення розвитку легального виробництва і призупинення процесів створення нових виробничих потужностей та залучення у господарський оборот якісної продукції національного виробництва, а також інші фактори, що сприяють розвиткові національної економіки країни. Основні показники діяльності митних органів подано в таблиці 1.
Таблиця 1
Показники діяльності митних органів України у період 2010-2013 рр.*
Показник
|
2010 р.
|
2011 р.
|
2012 р.
|
2013 р.
|
Кількість субєктів, що здійснювали ЗЕД, од.
|
33290
|
35297
|
31545
|
31972
|
Оформлено вантажів, млн. тон
|
392,0
|
421,2
|
398,9
|
395,1
|
Імпорт, млн. тон
|
81,4
|
100,00
|
90,1
|
85,2
|
Експорт, млн. тон
|
144,4
|
157,3
|
173,9
|
187,3
|
Транзит, млн. тон
|
166,2
|
163,9
|
134,9
|
122,6
|
Сплачено мито, млн.грн.
|
8847,9
|
11771,9
|
13184,9
|
13342,5
|
Сплачено внутрішні податки на імпорт товарів, млн.грн.
|
77063,5
|
103044,9
|
110464,1
|
105711,0
|
Частка митних платежів у державному бюджеті, %
|
35,8
|
36,5
|
35,7
|
40,8
|
Оформлено митних декларацій всіх типів, тис.шт.
|
3037,3
|
3300,4
|
3283,6
|
3262,5
|
імпорт, тис.шт.
|
992,9
|
1124,5
|
1196,0
|
1206,0
|
експорт, тис.шт.
|
753,9
|
812,6
|
853,9
|
869,8
|
транзит, тис.шт.
|
382,1
|
424,2
|
441,7
|
454,0
|
інші, тис.шт.[1]
|
---
|
---
|
792,0
|
732,7
|
*Примітка. Складено за даними Державної фіскальної служби України та Державного казначейства України.
Надходження від мита та митних платежів, а також їх частка у загальній структурі доходів державного бюджету протягом 2010-2013 рр. є нерівномірною (табл. 1), найвищий показник припадає на 2013 р. – 40,8 %. Це, пояснюється зростанням вартісних показників імпорту та одночасним зниженням відсоткової складової внутрішніх податків та зборів, що надходять до державного бюджету. Загалом зменшення відсоткового показника надходження мита та митних платежів, з 36,9 % у 2009 р. до 35,7 % у 2012 р., пояснюється зменшенням митного навантаження під впливом процесів лібералізації зовнішньоторговельних відносин.
Як видно з поданих в таблиці 1 даних, протгяом 2010-2011 рр. оформлено 3037,3 та 3300,4 митних декларації відповідно. Фізичний обсяг задекларованих товарів і предметів становив 392,0 млн. тон і 421,2 млн. тон відповідно по роках. Проте, у 2012-2013 р. спостерігається скорочення як фізичних так і фактичних обсягів оформлених вантажів. Відповідно обсяг оформлених вантажів становив 398,9 млн. тон та 395,1 млн. тон, кількість оформлених декларацій 3283,6 тис. шт. та 3262,5 тис. штук. Отже, прослідковується чітка тенденція і тісний взаємозвязок між кількістю оформлених вантажів і обсягом надходжень мита та митних платежів до державного бюджету.
Застосування тих чи інших способів проведення митного контролю, «ступінь жорсткості» заходів визначаються необхідністю забезпечення дотримання митного законодавства і обставинами кожного конкретного випадку його застосування. Необхідність митного контролю за переміщуваними товарами спричинена багатьма чинниками фінансово-економічного і політичного характеру як на міжнародному, так і на національному рівнях. Відтак, митний контроль поняття багатоаспектне і стосується багатьох сторін економічного життя держави і суб’єктів господарювання, виступає складовою частиною сформованого державного організаційно-економічного механізму управління, представляє особливий вид діяльності фіскальних органів, у результаті якої забезпечується перевірка дотримання встановлених податковим і митним законодавством правил і зобов’язань, виявлення додаткових резервів збільшення митних надходжень до бюджету та забезпечення належного рівня дисципліни суб’єктами ЗЕД.
Список використаних джерел
- Литвинова Ю.М. К вопросу о видах финансового контроля в области таможенного дела / Ю.М. Литвинова / ВТО и Таможенный союз: перспективы интеграционного сотрудничества. Сборник научных статей. – Саратов: Издательство «Саратовский источник», 2013. – 137 с. – С. 61-65.
- Ялбулганов А.А. Финансовый контроль как правовой институт: основные этапы развития [Електронний ресурс] / А.А. Ялбулганов. – Режим доступу: http://www.juristlib.ru/book_2245.html.
- Правовой статус субъектов финансово-бюджетного контроля / А.В. Голубев. – М.: Норма, 2011. – 176 с.
- Соколова Э.Д. К вопросу о развитии науки финансового права / Э.Д. Соколова // Фінансове право. – 2011. – № 4 (18). – С. 11-14.
- Крисоватий А.І. Економічний зміст і складові митної системи держави / А.І. Крисоватий, В.П. Мартинюк // Фінанси України. – 2009. - № 6. – С. 29-39.
[1] Дані за 2010-2011 рр. щодо кількості оформлених інших митних декларацій відсутні.
|