УДК 657.6
Шмат Анастасія
магістр
Харківський торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Харків
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ТРАНСФОРМАЦІЇ НАРАХУВАННЯ ТА УТРИМАННЯ З ФОНДУ ОПЛАТИ ПРАЦІ ПРАЦІВНИКІВ ВІЙСЬКОВОГО ЗБОРУ
Анотація
В статті розглянуто основні аспекти відображення в обліку нового загальнодержавного податку з доходів фізичних осіб – військового збору.
Ключові слова: заробітна плата, військовий збір, податок з доходів фізичних осіб, податкові агенти, особи резиденти, нерезиденти.
Оподаткування заробітної плати є надзвичайно актуальною проблемою, яка зачіпає інтереси найманих працівників, визначаючи фактичний рівень їхніх доходів, роботодавців. Саме на них покладаються функції податкових агентів та держави, котра є одержувачем утриманих та нарахованих на доходи працівників податки і внески.
Незважаючи на те, що зазначену проблему не можна назвати новою, дискусії між науковцями, практиками, представниками податкових органів щодо обґрунтованості й ефективності чинного механізму оподаткування заробітної плати та напрямів його реформування не припиняються. Саме це підтверджує актуальність дослідження
Законом України від 31.07.2014 р № 1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів» тимчасово з 3 серпня 2014 р до 1 січня 2015 р. введений військовий збір в розмірі 1.5% [1]. Він утримується з доходів фізичних осіб із фонду заробітної плати та інших заохочувальних виплат і винагород, які виплачуються платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами. Збір утримується і сплачується до бюджету згідно зі ст. 168 і ст. 176 ПКУ [2], тобто в тому ж порядку, що й ПДФО.
Платниками військового збору є:
- фізичні особи-резиденти;
- фізичні особи-нерезиденти, які отримують доходи з джерела їх походження в Україні;
- податкові агенти, до яких віднесені юридичні особи, самозайняті особи, представництва нерезидентів-юридичних осіб, інвестори (оператори) за угодою про розподіл продукції.
Отже, військовий збір - це тимчасовий збір. Ним оподатковуються доходи, нараховані (надані, виплачені) фізичній особі в період з 3 серпня 2014 до 1 січня 2015 року. Військовий збором оподатковують заробітну плату, виплати та винагороди фізичним особам за виконані роботи, виграші в державну та недержавну грошову лотерею і виграші гравців (учасників), отримані від організатора азартної гри. Податкові агенти (юридичні та самозайняті особи) утримують і сплачують військовий збір за рахунок доходу фізособи, тому до податкових витрат підприємства військовий збір не включається. Але на відміну від ПДФО, при розрахунку військового збору з доходу фізичної особи не вираховується сума ЄСВ та податкової соціальної пільги (табл.1) [3].
Таблиця 1
Порівняльна характеристика нарахувань військового збору, ПДФО та ЄСВ при різних видах виплат
Вид виплат
|
Військовий збір
|
ПДФО
|
ЄСВ
|
Допомога по тимчасовій втраті працездатності (лікарняні)
|
+
|
+
|
+
|
Сума соціальної допомоги по вагітності та пологах
|
-
|
-
|
+
|
Наднормативні добові
|
+
|
+
|
-
|
Грошова допомога, надана пенсіонерам від колишніх роботодавців відповідно до колективного договору
|
-
|
+
|
-
|
Середній заробіток працівників призваних на військову службу за призивом під час мобілізації
|
+
|
+
|
+
|
Допомога на поховання, що виплачується за рахунок коштів роботодавця та соціальних фондів
|
-
|
-/+
|
-
|
Сума страхових внесків, сплачених роботодавцем за добровільне медичне страхування найманих працівників
|
+
|
+
|
-
|
Вихідна допомога
|
+
|
+
|
-
|
Сума орендної плати, що виплачується за договором оренди нерухомого майна фізичній особі
|
-
|
+
|
-
|
Військовий збір перераховується до бюджету при виплаті доходу працівнику єдиним платіжним документом. Якщо дохід нарахований, але не виплачений, військовий збір повинен бути перерахований до бюджету не пізніше 30-го числа наступного місяця. Якщо дохід виплачується в негрошовій формі, збір перераховується до бюджету протягом банківського дня, наступного за днем виплати. Згідно з пп. 127.1 ПКУ, неутримання та/або несплата військового збору несуть за собою накладення штрафу в розмірі 25% від суми податку. Штрафу можна уникнути при самостійному виправленні помилки протягом податкового року, але при цьому нараховується пеня в розмірі 120% річної облікової ставки НБУ.
У бухгалтерському обліку розрахунки по військовому збору відображаються на субрахунку 642 «Розрахунки за обов'язковими платежами». За кредитом субрахунку 642 відображається утримання сум військового збору з суми нарахованого доходу, оподатковуваного військовим збором, за дебетом - його сплату (перерахування) до бюджету [4].
Наприклад, оклад бухгалтера по заробітній платі складає 2500 гривень. Працівник відпрацював весь місяць повністю. Сума зарплати за повністю відпрацьовану працівником першу половину місяця склала 1375 грн. Ставка ЄСВ, встановлена підприємству згідно з класом професійного ризику виробництва, становить 37,26%.
Податковий та бухгалтерський облік операцій з нарахування та виплати зарплати за звітний місяць поданий даними табл. 2. [4].
Таблиця 2
Кореспонденція рахунків операцій з нарахування та виплати зарплати
№ п/п
|
Зміст господарської операції
|
Кореспондуючі рахунки
|
Сума, грн.
|
Дт
|
Кт
|
1
|
Перераховано ЄСВ (1375,00×37,26:100)
|
651
|
311
|
512,33
|
2
|
Перераховано ПДФО (1375,00×15:100)
|
641/ПДФО
|
311
|
206,25
|
3
|
Перераховано військовий збір (1375,00×1,5:100)
|
642
|
311
|
20,63
|
4
|
Перерахована зарплата за першу половину місяця (аванс) на банківський рахунок працівника (1375,00-206,25-20,63)
|
661
|
311
|
1148,12
|
5
|
Нарахована заробітна плата за звітний місяць
|
92
|
661
|
2500
|
6
|
Нараховано ЄСВ на суму зарплати за звітний місяць (2500,00×37,26:100)
|
92
|
651
|
931,5
|
7
|
Утримано ЄСВ із суми зарплати за звітний місяць (2500,00×3,6:100)
|
661
|
651
|
90,00
|
8
|
Утримано ПДФО із суми зарплати за звітний місяць ((2500,00-90,00)×15:100)
|
661
|
641/ПДФО
|
361,50
|
9
|
Утримано військовий збір із суми зарплати за звітний місяць (2500,00×1,5:100)
|
661
|
642
|
37,50
|
10
|
Перераховано ЄСВ (931,5+90,00-512,33)
|
651
|
311
|
509,17
|
11
|
Перераховано ПДФО (361,5-206,25)
|
641/ПДФО
|
311
|
155,25
|
12
|
Перераховано військовий збір (37,50-20,63)
|
642
|
311
|
16,87
|
13
|
Перерахована працівникові на рахунок зарплата за другу половину місяця (2500,00-90,00-361,5-37,5-1148,12)
|
661
|
311
|
862,88
|
Державна фіскальна служба оприлюднила проект наказу Мінфіну, яким затверджено нову форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь, податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ). Форма може змінитися, зокрема, додається окремий розділ II «Оподаткування відсотків та військовий збір». Військовий збір у новій 1ДФ відображається загальною сумою.
Сьогодні, коли економіка України більшості країн потерпає від світової кризи, уряди різних держав намагаються зменшити рівень податкового навантаження. Зменшення ставок, а то й мораторій на сплату податків – спроба врятувати економіку. На жаль, Україна не слідує світовому досвіду та самостійно намагається вирішити проблеми оподаткування в часи кризи. Замість того, щоб знаходити можливості послабити податкове навантаження, уряд шукає нові способи наповнення бюджету. Таким чином уряд України не лише не збільшить надходження в державний бюджет, але й ускладнить і без того нелегке становище підприємств і населення. Збільшиться тінізація економіки, рівень безробіття та «зарплата в конвертах», що в результаті зменшить податкові надходження.
Для поліпшення свого становища Україні необхідно поступово знижувати податкове навантаження, використовуючи міжнародний досвід, адаптуючи його до специфіки та умов розвитку нашої країни, створювати умови, у яких майже неможливо буде ухилитися від сплати податкових зобов’язань, що приведе до поступового збільшення надходжень до державного бюджету, а також подбати про те, щоб податкові надходження були доцільно розподілені. За умови ефективного реформування податкової системи в частині зниження реального податкового навантаження Україна матиме шанси стати серйозним суб’єктом податкової конкуренції на світовому просторі.
Список використаних джерел
- Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів» від 31.07.2014 р № 1621-VII
- Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
- Клиженко Я. «Бути чи не бути» військовому збору, ПДФО та ЄСВ: не Базою єдиною // Податки і бухгалтерський облік. – 2014. – № 82. – С. 13-16.
- Ушакова Л. Военный сбор: самое важное // Налоги и бухгалтерский учет. – 2014. – № 64. – С. 17-21.
|