Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_04_29_Lviv » Секція/Section_2_2015_04_29

УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦЯ

Мельничук Ірина

старший викладач

Мельник Лариса

керівник науково-методичного відділу

Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут

м. Хмельницький

 

УПРАВЛІНСЬКИЙ ОБЛІК В КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦЯ

 

В сучасних умовах розвитку економіки та глобалізаційних процесів значно зростають вимоги до випускника, як ключового суб’єкта економічних відносин. Його знання, вміння, світогляд, розширений кругозір, лідерські якості є основною та рушійною силою економічних перетворень та сталого розвитку галузі і країни в цілому. Тому, перед сучасною освітою стоять складні завдання, які полягають у формуванні цілісної особистості та компетентністного фахівця, який буде конкурентоздатним на ринку праці.

Питання застосування компетентнісного підходу у підготовці фахівців економічного профілю все більше привертають до себе увагу науковців. Зокрема, і в сфері обліку, окреслена проблема неодноразово ставала предметом дослідження (А.О. Саюн, О.Р. Хотькіна [1], Л.М. Стиренко, К.В. Шиманська [2], А.Ф. Тупчій [3] та ін.). Проте, процеси реформування бухгалтерського обліку, його інтеграція до вимог міжнародних стандартів вимагають підготовки не просто бухгалтера, бухгалтера-аналітика, а насамперед бухгалтера-управлінця, який зможе вільно управляти різними ресурсами підприємства в будь-який період часу на основі показників його розвитку, стану, які первісно накопичуються в системі бухгалтерського обліку.

У зв’язку з цим, виникає необхідність у дослідженні питань компетентнісного підходу при вивченні дисципліни «Управлінський облік».

Відповідно до розроблених навчальних планів, дисципліна «Управлінський облік» є нормативною. Її вивчення передбачає формування у студентів системи знань та вмінь з організації та методики управлінського обліку, його удосконалення з урахуванням передового зарубіжного досвіду. Засвоївши основні положення дисципліни, у студента виробляються основні фахові компетенції: знання різних видів витрат, з метою калькулювання собівартості продукції за різними методами; особливостей процесу бюджетування; вміння систематизувати, обробляти та узагальнювати інформацію, облікові дані, необхідні для прийняття управлінських рішень; здійснювати аналіз взаємозв’язку витрат, обсягу діяльності та прибутку; надавати оперативну інформацію для різних рівнів управління та складати різні управлінські звіти.

Формування зазначених компетенцій значно розширює можливості бухгалтера, бухгалтера-аналітика, функції та вимоги до яких визначені освітньо-кваліфікаційною характеристикою та Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників.

Застосування окреслених знань та вмінь характеризують компетентність сучасного бухгалтера. Проте, вважаємо, що ОКХ і довідник професій значно обмежують функцію бухгалтера з позиції особи, яка здатна ефективно управляти належною їй інформацією для отримання максимального ефекту (проявляється не лише у збільшенні прибутковості (зменшенні збитковості), а й у ефективності використання окремих ресурсів).

За сучасних умов ведення бізнесу, інформація, наведена у фінансовій звітності, все більше направлена на задоволення потреб зовнішніх користувачів (контролюючих органів). Її цінність для керівництва значно знижується, що пов’язано з уніфікацією форм звітності, які далеко не завжди дозволяють розкрити специфіку діяльності господарюючого суб’єкта. Тому, сьогодні фінансова звітність не є джерелом необхідної інформації, а більше виконує завдання формалізації норм закону. Задовольнити запити внутрішніх користувачів в інформації можна лише шляхом подання управлінських звітів, форми та порядок формування яких визначаються специфікою підприємства та потребами зацікавлених осіб. Управління інформацією, яка постійно накопичується в системі обліку, дозволяє реально оцінити можливості підприємства та прийняти таке рішення, яке буде доцільне саме на визначену дату, а не через певний період часу. Крім того, актуальність ролі управлінської інформації підтверджується вимогами часу та можливістю застосовувати міжнародні стандарти ведення обліку та складання звітності. Таким чином, саме бухгалтер є першою особою, яка володіє усієї потрібною інформацією та може крізь призму цифр визначити результативність та ефективність прийняття певного рішення.

У зв’язку з зазначеним, пропонуємо виділити серед переліку професій професію бухгалтера-управлінця, оскільки саме таке трактування продиктовано вимогами часу та більш вичерпно характеризує роботу бухгалтера в сфері ведення управлінського обліку. Для виконання програми компетентнісного підходу фахівця в сфері управлінського обліку, завдання з дисципліни мають носити наскрізний характер та будуватися на матеріалах діючих підприємств, що дозволяє робити вибірку потрібної інформації для виконання чітких завдань та прийняття відповідних рішень. Оскільки така інформація є досить об’ємною, заняття варто проводити з використанням комп’ютерних програм, в яких сьогодні накопичуються дані не лише бухгалтерського обліку, а й інших управлінських ділянок.

Впровадження зазначених рекомендацій сприятиме формуванню сучасного фахівця в сфері обліку та підвищить престижність зазначеної професії серед випускників.

 

Список використаних джерел

  1. Саюн А. О. Проблеми підготовки фахівців з обліку, аналізу та аудиту / А. О. Саюн, О. Р. Хотькіна // Фінансовий простір. – 2013. – № 1 (9). – С. 147-150.
  2. Стиренко Л. М. Викладання дисципліни «Облік у бюджетних установах» в контексті застосування компетентністного підходу до підготовки фахівця з обліку і аудиту / Л. М. Стиренко, К. В. Шиманська // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. – 2012. – Вип. 2 (23). – С. 343-352
  3. Тупчій А. Ф. Формування фахової компетентності майбутніх спеціалістів бухгалтерського обліку в процесі навчання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / А. Ф. Тупчій. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – 18 с.
Категорія: Секція/Section_2_2015_04_29 | Додав: clubsophus (2015-04-29)
Переглядів: 699 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_04_29
Секція/Section_2_2015_04_29
Секція/Section_3_2015_04_29
Секція/Section_4_2015_04_29
Секція/Section_5_2015_04_29
Секція/Section_6_2015_04_29
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 22
Гостей: 22
Користувачів: 0