Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_06_4-5

ЕКОНОМІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ БЮДЖЕТІВ РОЗВИТКУ В СКЛАДІ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ

Каспрук А.Ю., асистент

Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

м. Чернівці, Україна

 

ЕКОНОМІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ БЮДЖЕТІВ РОЗВИТКУ В СКЛАДІ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ

 

Бюджетом розвитку є складова частина спеціального фонду місцевих бюджетів, у якому зосереджуються бюджетні ресурси, призначені для проведення інвестиційної та інноваційної діяльності шляхом здійснення капітальних видатків, фінансування та субсидіювання інноваційних програм (із застосуванням програмно-цільового методу).

Бюджет розвитку є реальним фінансовим інструментом забезпечення програми розвитку територій.

Видатки розвитку – це витрати бюджетів на фінансування капітальних вкладень виробничого і невиробничого призначення, структурної перебудови економіки, субвенції та інші видатки, пов’язані з розширеним відтворенням всіх сфер діяльності окремих територій.

Видатки бюджетів розвитку є передусім засобом соціально-економічного розвитку регіонів, який забезпечується шляхом інвестування коштів бюджету в розбудову місцевої інфраструктури (громадські споруди, обладнання, викуп земельних ділянок, шляхи, водогони та каналізації, очисні споруди, зовнішнє освітлення, утилізація твердих побутових відходів, нові транспортні маршрути, дороги, сфера обслуговування).

Разом із тим видатки розвитку також здійснюють опосередкований вплив на недержавний сектор. Бюджетні інвестиції в розвиток як соціальної, так і виробничої інфраструктури регіону сприяють залученню приватного капіталу в регіон [1, с. 206].

На жаль, на сьогодні видатки бюджету розвитку формують за залишковим принципом (після повного фінансування всіх поточних видатків) або використовують як базу для покриття непередбачуваних поточних видатків. У більшості випадків, крім нецільового використання видатків розвитку, невирішеною залишається ще одна проблема – їх оптимальне та ефективне використання.

  Виділяють декілька причин неоптимального розподілу видатків на розвиток, основними з яких є порушення конкурентних принципів та недостатньо обґрунтований перелік критеріїв відбору проектів, що реалізуються за рахунок бюджету розвитку. Саме тому особливої актуальності набуває проблема формування системи таких критеріїв, яка б забезпечувала дотримання принципів прозорості, конкурентності та оптимальності при відборі проектів.

Необхідно, щоб в процесі реалізації бюджету розвитку існувала система оцінки ефективності, яка надаватиме чітку інформацію про використання бюджетних коштів. Критерієм ефективності буде економічне зростання відповідної території, регіону чи держави. На жаль, коли мова заходить про бюджетні кошти, то як правило питання ефективності витрачання цих коштів відходить на другий план, а особи які відповідають за ефективну реалізацію державних програм в останню чергу піклуються отриманням максимальної користі із одиниці інвестованих бюджетних коштів.

В Україні ефективність використання капітальних видатків, не тільки місцевих бюджетів, але і державного бюджету вкрай низька, що пов’язано з розпорошеністю бюджетних коштів, відсутністю єдиних засад формування та функціонування системи державних інвестицій і забезпечення їх цільового й ефективного використання. Крім того, бюджетний та інвестиційний процеси не скоординовані у часі, формування інвестиційних проектів, що потребують державної підтримки, не інтегровано у загальний бюджетний процес.

Найбільш поширеними щодо відбору бізнес-проектів та визначення пріоритетів в їх фінансуванні за рахунок коштів бюджетів розвитку є пропозиції здійснювати це за наступними критеріями:

- максимум додаткового економічного, соціального, політичного, екологічного або іншого ефекту, який визначається в процесі експертизи за допомогою традиційних показників;

- мінімум втрати ефекту (тобто першочергове фінансування таких проектів, втрата ефекту при відстроченні яких буде найбільшою).

Оцінюючи вищесказане, можна зробити такі висновки:

1. Бюджет розвитку з тими механізмами перерозподілу ресурсів, які існують сьогодні, неспроможний стати інструментом забезпечення інноваційно-інвестиційного розвитку регіонів, а відтак і не може сприяти економічному зростанню України;

2. Склад та частку джерел надходжень бюджету розвитку необхідно переглянути в напрямі їх збільшення;

3. Необхідно визначити та встановити критерії ефективності використання бюджетних коштів, що є вкрай необхідним з міркувань корисного витрачання обмеженого обсягу фінансових ресурсів бюджету розвитку [2].

Бюджет розвитку має стати основою для забезпечення стратегії та середньострокового планування органів місцевого самоврядування та формуватися на основі стратегічного плану розвитку територій і цільових програм. Такий підхід відповідає проголошеному в програмних документах курсу на посилення впливу фінансової, в тому числі бюджетної, політики на створення сприятливих умов для сталого економічного зростання, переходу до інноваційно-інвестиційної моделі розвитку.

 

Список використаних джерел

1. Попель, Л.А. Бюджетні інвестиції як складова інвестицій реального сектору економіки [Текст] / Л.А. Попель // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. - № 2. - T. 3. - С. 205-209.

2. Струк, Б. М. Бюджет розвитку як інструмент політики економічного зростання [Текст] / Б. М. Струк // Електронне наукове фахове видання. – Режим доступу. - http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3035.

Категорія: Секція/Section_3_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 600 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0