Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_06_4-5_KamPodilsk » Секція/Section_3_2015_06_4-5

ВХІДНІ ФІНАНСОВІ ПОТОКИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В УКРАЇНІ: ОПТИМІЗАЦІЯ ФОРМУВАННЯ ТА РЕЗЕРВИ ЗРОСТАННЯ

Зінченко М.А., аспірант

Одеський національний економічний університет

м. Одеса, Україна

 

ВХІДНІ ФІНАНСОВІ ПОТОКИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В УКРАЇНІ: ОПТИМІЗАЦІЯ ФОРМУВАННЯ ТА РЕЗЕРВИ ЗРОСТАННЯ

 

Існуюча в Україні модель централізованого управління обумовила обмеження повноважень органів місцевої влади в частині мобілізації фінансових ресурсів та фінансову залежність місцевих бюджетів від державного бюджету. У підтвердження зазначимо, що міжбюджетні трансферти за період з 2005 по 2014 роки мали тенденцію до зростання та становили від 43,6% до 56,4% усіх доходів місцевих бюджетів [1]. Така ситуація створює загрози для бюджетної безпеки адміністративно-територіальних одиниць, мінімізувати які можливо, зокрема, за рахунок зміни структури вхідних фінансових потоків місцевих бюджетів шляхом розширення переліку місцевих податків, доповнивши його природно-ресурсними платежами, екологічним податком та податком на доходи фізичних осіб. Впровадження таких норм дозволить не лише збільшити обсяги вхідних фінансових потоків, а й створити передумови динамічного, збалансованого соціально-економічного та екологічного розвитку регіонів України.

Слід зазначити, що у 2015 році відбулись деякі позитивні зміни у цьому напрямку, зокрема, плату за землю переведено до складу місцевих податків (як складову податку на майно), збільшено частку екологічного податку (до 80% з 35%), рентної плати за використання лісових й водних ресурсів, рентної плати за користування надрами, які формують вхідні фінансові потоки місцевих бюджетів [2]. Водночас, скорочення частки надходжень до місцевих бюджетів податку на доходи фізичних осіб до 60% може нівелювати збільшення обсягів вхідних фінансових потоків сформованих у вигляді податкових платежів.

З метою підвищення фіскальної достатності місцевих бюджетів з 1.01.2015 року було запроваджено акцизний податок з реалізації роздрібної торгівлі підакцизних товарів. Таке нововведення позитивно вплине на дохідну частину місцевих бюджетів. Однак, вважаємо, що акцизний податок з роздрібних продаж введений всупереч принципу однократності встановлення податків. Це зумовлює необхідність перегляду цієї норми Податкового кодексу.

Позитивно на дохідну частину місцевих бюджетів повинно вплинути й передання на місця з 1.01.2015 року 100% плати за надання адміністративних послуг та державного мита. Зауважимо, що зазначені види вхідних фінансових потоків місцевих бюджетів за період з 2005 по 2014 роки складали менше 1% [1]. Так, до місцевих бюджетів сплачено у 2014 році державного мита у розмірі 85,4 млн. грн., що склало 0,04% усіх доходів, а у доходах зведеного бюджету 0,16% становило державне мито. Саме тому, на нашу думку, очікувати значного збільшення цих статей у доходах місцевих бюджетів не варто. Водночас, закріплення норми, відповідно якої до місцевих бюджетів з 1.01.2015 року надходить 10% податку на прибуток приватного сектору економіки, може призвести до збільшення вхідних фінансових потоків місцевих бюджетів, хоча і не суттєвого. Наприклад, у разі надходження 10% податку на прибуток до місцевих бюджетів у 2014 році їх доходи збільшились би на 695,6 млн. грн., що становить близько 0,3% фактичних надходжень таких бюджетів.  

Таким чином, проведена наразі податкова реформа повною мірою не вирішує проблеми фінансової децентралізації регіонів, адже органи місцевої влади залишаються не спроможними впливати на споживання природних ресурсів у регіоні та перерозподіл доходів у громаді шляхом справляння податків. У результаті, інституції управління на мезорівні не мають змоги реалізувати надані їм повноваження по забезпеченню населення якісними повноцінними суспільними благами.

Вбачається, що збільшити обсяг вхідних фінансових потоків місцевих бюджетів в Україні можливо за рахунок трансформації механізму мобілізації фінансових ресурсів у напрямку активного використання неподаткових методів перерозподілу ВВП. Одним із пріоритетних завдань у заданому напрямі є розвиток ринкової інфраструктури на місцях, вирішення якого призведе до збільшення доходів від власності та підприємницької діяльності, тобто  збільшення обсягу власних фінансових ресурсів місцевих бюджетів.

До методів наповнення місцевих бюджетів відносять продаж об’єктів комунальної власності. Відчуження таких об’єктів, з одного боку, дозволяє у короткостроковому періоді збільшити обсяг коштів, що мобілізуються до місцевих бюджетів, а, з іншого – створює певні ризики (зокрема, у випадку відчуження стратегічно важливих об’єктів) та зменшує фінансовий потенціал адміністративно-територіальної одиниці. Зауважимо, що комунальне майно є вичерпним не відновлювальним джерелом формування вхідних фінансових потоків місцевих бюджетів, тож, від ступеня ефективності управління ним залежить не лише сьогоднішній обсяг таких фінансових потоків, а й майбутній. Таким чином, приймаючи відповідне рішення про відчуження об’єкту комунальної власності органи влади на місцях повинні враховувати зазначені ризики та розраховувати економічний ефект від його реалізації.

Слід зазначити, що сформована в Україні система владних повноважень призводить до відволікання органами місцевого самоврядування власних фінансових ресурсів з метою реалізації делегованих повноважень. Так, за останні декілька років держава не додавала близько 20% коштів, необхідних для виконання делегованих повноважень [3]. У цьому контексті вбачається за необхідне переглянути правові норми, що регламентують  види забезпечення виконання органами місцевого самоврядування делегованих повноважень. Це дозволить таким інституціям якісно та повноцінно реалізовувати як покладені на них повноваження, так і власні.

 

Список використаних джерел

  1. Річні звіти Державної казначейської служби України [Електронний ресурс] : // – Режим доступу: http://treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477 (дата звернення 10.05.2015р.). – Назва з екрана.
  2. Податковий кодекс України [Текст] : офіц. текст : за станом на 10.04.2014 р. / Верховна Рада України; Кодекс України, Закон, Кодекс від 02.12.2010 № 2755-VI. – Доступно з мережі Інтернет : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17. – Заголовок з екрана (дата звернення 10.05.2015 р.).
  3. Зміни до бюджетного та податкового законодавства щодо бюджетної децентралізації / Асоціація міст України // Режим доступу: www.oda.ck.ua/docs/2014/decenralizacia/2.ppt (дата звернення 10.05.2015р.). – Назва з екрана.
Категорія: Секція/Section_3_2015_06_4-5 | Додав: clubsophus (2015-06-03)
Переглядів: 641 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_06_4-5
Секція/Section_2_2015_06_4-5
Секція/Section_3_2015_06_4-5
Секція/Section_4_2015_06_4-5
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0